Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

KE upomina Niemcy i Francję ws. MiLoG i Macron

infobus
16.06.2016 15:00

Komisja Europejska rozpoczęła w czwartek postępowanie wobecFrancji w związku z zastosowaniem przepisów o płacy minimalnej do sektoratransportu międzynarodowego. KE wysłała też uzupełnione upomnienie w tej samejsprawie do Niemiec.

KE podkreśla w komunikacie, że w pełni popiera zasadę płacyminimalnej. Jednak „systematyczne stosowanie przepisów o płacy minimalnejdo wszystkich operacji transportu międzynarodowego na terytorium obu krajówogranicza w nieproporcjonalnym stopniu wolność świadczenia usług i wolnośćprzepływu dóbr” w UE – oceniono.

W przypadku Niemiec chodzi o przepisy MiLoG, któreobowiązują od 1 stycznia 2015 roku, a Francji – Loi Macron, które wejdą w życie1 lipca 2016 roku. Regulacje te poza wprowadzeniem płacy minimalnej obejmującejrównież kierowców w transporcie międzynarodowym wprowadzają szereg wymogówadministracyjnych, jak np. konieczność dokumentacji w miejscowym języku.Uderzają one m.in. w polskich przewoźników.

KE poinformowała, żepo wymianie informacji z władzami francuskimi oraz rzetelnej analiziefrancuskiej ustawy postanowiła wysłać do Paryża wezwanie do usunięciauchybienia, co jest pierwszym etapem procedury o naruszenie unijnego prawa,która może skończyć się przed Trybunałem Sprawiedliwości UE.

Francuska ustawa obejmuje płacę minimalną kierowcówciężarówek, realizujących przewozy kabotażowe oraz wszystkie operacjetransportu międzynarodowego, z wyłączeniem tranzytu. Przepisy wykonawcze ustawynakładają m.in. na przewoźników obowiązek utrzymywania we Francjiprzedstawiciela, odpowiedzialnego za przechowywanie przez 18 miesięcydokumentacji, jak dane pracownika delegowanego i odcinków pensji.

Z kolei wobec Niemiecprocedura taka została rozpoczęta już w maju ubiegłego roku. Do czasurozstrzygnięcia sporu z KE władze w Berlinie zawiesiły stosowanie ustawy opłacy minimalnej wobec kierowców ciężarówek, przejeżdżających przez ten krajtranzytem.

Według KE ani odpowiedź niemieckiego rządu na pierwszeupomnienie ani rozmowy z władzami w Berlinie nie rozwiały jednak wątpliwości codo stosowania przepisów o płacy minimalnej w transporcie międzynarodowym.Dlatego w czwartek KE wysłała do Berlina uzupełnione wezwanie do usunięciauchybienia; nie jest to jednak jeszcze drugi etap procedury o naruszenieunijnego prawa.

„W obu sprawach Komisja uważa, że zastosowanie płacyminimalnej do niektórych operacji transportu międzynarodowego, które tylko wmarginalnym stopniu powiązane są z terytorium państwa członkowskiego, nie możebyć usprawiedliwione, bo stwarza nieproporcjonalne bariery administracyjne,utrudniające właściwe funkcjonowanie wspólnego rynku. Komisja uważa, że możnapodjąć bardziej proporcjonalne działania, aby zapewnić ochronę socjalnąpracowników i niezakłócone warunki konkurencji” – poinformowano wkomunikacie.

Francja i Niemcy mają dwa miesiące na udzielenie KEodpowiedzi na upomnienia. (PAP)