KDD Trans z dobrą oceną w Bydgoszczy
Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy pozytywnie ocenia funkcjonowanie nowego operatora na liniach 55, 67 i 69. Pasażerowie od 3 miesięcy korzystają z nowych, klimatyzowanych pojazdów marki Solbus wyposażonych w bezprzewodowy Internet. Kontrole czystości przeprowadzone na liniach obsługiwanych przez KDD nie wykazały brudnych pojazdów dopuszczanych do ruchu. Nie było zastrzeżeń do funkcjonowania Wi-Fi. System działa w autobusach poprawnie. Obecnie linią 55 podróżuje ok. 6200 pasażerów dziennie, linią 67 ok. 8500, a linia 69 – ok. 29 000 pasażerów. Po wymianie taboru lekki wzrost pasażerów zanotowano na linii nr 67. Należy go jednak łączyć między innymi ze zmianą trasy linii nr 59, której wybrane kursy skierowano na Kapuściska (zamiast obsługi ul. Przemysłowej). Punktualność linii 55, 67 i 69 od chwili przejęcia ich przez KDD (od września 2014 r. do listopada 2014 r.) w porównaniu do analogicznego okresu roku 2013 nieznacznie się obniżyła. Nie wynika to jednak z faktu zmiany operatora tych linii, lecz przede wszystkim z prowadzonych robót drogowych, a co za tym idzie – ze zmiany tras i zatorów w ruchu. W ciągu ostatnich miesięcy prowadzone były prace m.in. na ulicach Żwirki i Wigury, Brzozowej, Fordońskiej z których korzystają linie 67 i 69. Dłużej ze względu na objazd trwał także wyjazd z ul. Skorupki na Piękną (linie 55 i zmieniona trasa linii nr 69). Zamknięcie Gdańskiej spowodowało też większy ruch na ulicach, którymi poruszają się autobusy linii nr 67. Na początku września zoptymalizowano ustawienia klimatyzacji w pojazdach. Temperatura w pojazdach jest zgodna z wymogami umownymi.
Przypomnijmy, że firma z podbydgoskiego Niemcza na początku br. wygrała przetarg na obsługę linii autobusowych nr 55 i 67, które do końca wakacji obsługiwało MZK Bydgoszcz oraz nr 69, na której jeździły do sierpnia autobusy Mobilisu. Po ogłoszeniu wyników zamówienia konkurenci zwracali uwagę, że KDD nie ma zbyt dużego doświadczenia i świadczy usługi komunikacyjne tylko w Olsztynie. Alarmowali także, że zaproponowane przez KDD Trans stawki są zbyt niskie, aby biznes był rentowny. Przykładowo w walce o najbardziej dochodową linię autobusową nr 69 pozostali konkurenci zaproponowali następujące ceny: – Arriva Toruń – 8,42 zł za wozokilometr, – Mobilis oddział Bydgoszcz – 8,28 zł za wozokilometr, – PKS Bydgoszcz – 9,18 zł za wozokilometr, – MZK Bydgoszcz 8,04 za wozokilometr. Natomiast KDD Trans przebił wszystkich stawką 7,40 zł za wozokilometr. Jak się na razie okazuje można jeździć za taką stawkę i spełniać wysokie wymagania bydgoskiego organizatora. Dodajmy, że KDD przejął od Mobilisu wszystkich kierowców (łączne zatrudnienie to ok. 90 kierowców), a także zajezdnię autobusową przy stacji PKP Bydgoszcz-Fordon. Autobusy KDD będą wozić bydgoszczan przez co najmniej osiem lat.