Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Katowickie hybrydy z możliwością jazdy w strefach zero-emisyjnych. Analiza SWZ

infobus
26.04.2022 12:00

PKM Katowice wzbogaci się o 22 nowe hybrydy. Zamówienie dzieli się na dwie części, gdzie część 1 dotyczy dostawy 5 sztuk autobusów przegubowych, zaś część 2 – dotyczy dostawy 17 sztuk autobusów solo.

O warunkach formalnych tego zamówienia pisaliśmy wcześniej w InfoBusie. Powoli zbliża się moment otwarcia ofert, dlatego przyszedł czas na analizę SWZ.

Na co stawia PKM Katowice?

Zamawiający wybierze najlepszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (60%), właściwości techniczno-eksploatacyjnych (40%).

W przypadku parametrów techniczno-eksploatacyjnych, PKM premiuje następujące rozwiązania:

  • elementy konstrukcyjne szkieletu nadwozia i szkieletu (kratownicy/ramy) podwozia wykonane z profilów ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 10088),  z profilów ze stali o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą kataforezy zanurzeniowej, aluminium nie wymagające dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego – 4 pkt,
  • poszycie zewnętrznego nadwozia (elementy ścian bocznych, dachu, ściany przedniej, tylnej, drzwi i pokryw), wykonane z blachy ze stali odpornej na: korozję (zgodnie z PN-EN 10088), blachy ze stali obustronnie ocynkowanej o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą kataforezy zanurzeniowej lub aluminium, z tworzyw sztucznych wzmacnianych włóknem szklanym oraz tworzyw sztucznych przeznaczonych do stosowania na zewnątrz o dużej odporności na niskie temperatury oraz uszkodzenia mechaniczne, szkło hartowane, nie wymagające dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego – 4 pkt,
  • silnik spalinowy, napęd hybrydowy i autobus tego samego producenta – 3 pkt,
  • rodzaj napędy hybrydowego – równoległy – 3 pkt,
  • 3-częściowa szyba czołowa składająca się z szyby górnej, części dolnej lewej oraz części dolnej prawej podzielonych w osi pojazdu – 3 pkt,
  • minimum 17 (klasa MEGA) i 13 (klasa MAXI) miejsc siedzących dostępnych z niskiej podłogi – 5 pkt,
  • rodzaj zastosowanych magazynów energii – akumulatory trakcyjne – 3 pkt,
  • możliwość poruszania się autobusu w wybranych przez zamawiającego tzw. „strefach zero-emisyjnych” wyłącznie przy użyciu napędu elektrycznego (bez załączania silnika spalinowego) – powyżej 2000 metrów – 5 pkt,
  • przebieg między wymianami oleju silnikowego co najmniej 45 000 km – 3 pkt,
  • zużycie paliwa zgodnie z SORT 2 na poziomie nie wyższym niż 40 litrów/100 km (MEGA) oraz 28 litrów/100 km (MAXI) – 3 pkt,
  • zastosowanie dodatkowych urządzeń (silników) w układzie kierowniczym autobusu, zapewniających wspomaganie stabilności jazdy na wprost poprzez korektę drobnych błędów kierowcy, automatyczny powrót kierownicy do punktu zero przy manewrach (np. przy parkowaniu), efektywne tłumienie drgań i zapewnianie płynnej jazdy po torze poruszania się na nierównościach – 2 pkt
  • pojazd spełnia wymogi art. 2 pkt 13 ustawy z dnia 11.01.2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2021r. poz. 110 z późn. zm.)  – 2 pkt.
Odwrócony pantograf w PKM Gliwice, for. UM Gliwice

Specyfikacja techniczna

Hybrydy dla Katowic mają mieć długość od 17,5 do 18,75 m (MEGA) oraz od 11,5 do 12,5 m (MAXI). Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz. Autobusy mają być napędzane silnikiem Diesla spełniającym normę emisji spalin Euro 6 o mocy minimum 150 kW. Dodatkowo jednostką napędową ma być silnik lub silniki elektryczne napędu hybrydowego. Oprócz tego PKM wymaga, aby była możliwość zaprogramowania napędu hybrydowego w taki sposób, aby w pewnych strefach zdefiniowanych przez zamawiającego wymusić jazdę wyłącznie na napędzie elektrycznym. Ładowanie magazynu energii z źródła zewnętrznego, musi być realizowane: przewodowo - zewnętrzną ładowarką typu Plug-in oraz bezprzewodowo  za pomocą tzw. pantografu odwróconego.

Pojazdy będą wyposażone w dwustrefową klimatyzację. Kabina kierowcy ma być wydzielona typu zamkniętego, klimatyzowana z okienkiem do sprzedaży biletów, zamykana na zamek patentowy. Znajdzie się tam radio i gniazdo USB. Pasażerowie również będą mieli do dyspozycji gniazda USB. Siedzenia w przestrzenia pasażerskiej mają mieć ergonomiczny kształt i być miękko tapicerowane. Informacja dla pasażerów to przede wszystkim tablice zewnętrzne LED wyświetlające tekst w kolorze białym, a także tablice wewnętrzne, informacyjne, posiadające możliwość wyświetlania aktualnej daty, godziny, informacji o trasie przejazdu. Oprócz tego, wewnątrz znajdą się również tablice reklamowe.

Kto ma szanse?

PKM Katowice chce, aby hybrydy cechowały konkretne rozwiązania, takie jak możliwość ładowania baterii odwróconym pantografem lub wtyczką plug-in, czy też możliwość jazdy bezemisyjnej. Taki konkretny model, który spełnia oczekiwania zamawiającego posiada w swojej ofercie Volvo. Czy będzie to pewniak na nadchodzącym otwarciu ofert? Przekonamy się już w ten piątek - 29 kwietnia.

Dodajmy, że pierwsze pięć pojazdów powinno zostać dostarczone w ciągu 270 dni od zawarcia umowy, a pozostałe – w ciągu 300 dni.