Po dwutygodniowych testach w Sosnowcu, przyszedł czas nakolejnego przewoźnika, tym razem katowicki PKM będzie testował 12-metrowegoelektrycznego Solarisa przez tydzień.
Plan na ten rok
Tegoroczny plan zakupów katowickiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej przewidujezakup 30 autobusów, w tym 15 sztuk autobusów klasy MAXI i 15 sztuk klasy MEGA.Przewoźnik w czerwcu zaakceptował jedyną
ofertę złożoną przez Solarisa, któraopiewa na prawie 43 mln zł brutto.
Wszystkie będą posiadały silniki spełniające normę Euro 6,klimatyzowane, monitorowane oraz wyposażone będą w kompletny system informacjipasażerskiej oraz urządzenia ŚKUP. Dodatkowym ukłonem w stronę pasażerów będąładowarki USB oraz urządzenia umożliwiające bezprzewodowy dostęp do internetu,a także klimatyzowana przestrzeń pasażerska. Nowością będzie dodatkoweoświetlenie zamontowane na zewnątrz pojazdów.
Producent z Bolechowa zaoferował katowickiemu PKM pojazdytrzeciej generacji. Autobusy będą zgodnie z wymogami przewoźnika spełniać normęemisji spalin Euro 6. Warto też dodać, że będzie to druga partia dobrzewyposażonych autobusów we flocie przewoźnika. Pod ich maskami kryć się będąznane już z eksploatacji silniki Paccar MX-11, które najprawdopodobniej będąwspółpracować z czterostopniowymi, automatycznymi skrzyniami biegów Voith Diwa6.
Co w przyszłości?
Zakupy nowych autobusów prowadzone będą w taki sposób, aby sukcesywniewyeliminować starsze pojazdy.
Oprócz tego najważniejszymzadaniem, jakie na najbliższe lata ? 2016-2020 ? postawił sobie do realizacjiZarząd PKM Katowice, jest wymiana taboru, która będzie finansowana w głównejmierze przez Unię Europejską, przynajmniej takie są założenia. PKM zamierzazłożyć wniosek o sfinansowanie zakupu 80 autobusów w latach 2016-2018 i 35sztuk w latach 2019-2020. Daje nam to łącznie 115 autobusów w ciągunajbliższych pięciu lat.
Czas na elektryki
Przez najbliższy tydzień PKM będzie testował elektrycznego, 12-metrowegoSolarisa na linii 950 łączącej katowicki dworzec z GPP (Górnośląski ParkPrzemysłowy) oraz na liniach nocnych, m.in. na 297N, 657N i 905N. Wszystko to związanejest prawdopodobnie z planowanym przetargiem na min. 10 autobusówelektrycznych, które katowicki przewoźnik planuje wprowadzić do eksploatacji w2019 roku.
„