Katowice zamawiają 20 autobusów
PKM Katowice ponowiena zakupach. Po zeszłorocznym kontrakcie na 10 szt. Urbino 15 i nabyciu jednegoUrbino 12 LE w tym roku, teraz firma chce kupić 20 autobusów, w tym 15 szt. przegubowychklasy MEGA oraz 5 szt. standardowych klasy MAXI. Oferowane autobusy muszą byćjednej marki i w danym typie z unifikacją układu napędowego (silnik, skrzyniabiegów, osie ? rodzaj i typ zawieszenia, za silnik jednego typoszeregu uważasię silnik jednego producenta, przy czym nie jest wymagana ta sama pojemnośćsilnika). Konstrukcja pojazdu i zastosowane rozwiązania mają gwarantować conajmniej 12 lat eksploatacji przy założeniu średnio 80.000-90.000 km rocznegoprzebiegu.
Cena ? 70,technika ? 30
W zakresieukładu napędowego mamy śląski standard: czyli mocny silnik o pojemności minimum9 l i mocy minimum 210 kW (180 kW dla pojazdów 12-metrowych), współpracujący z automatycznąz przekładnią, minimum 4-zakresową. Podobnie jak w poprzednich przetargach o wyborze najkorzystniejszej ofertyzadecydują dwa kryteria
- Cena oferty – 70%
- Ocenawłaściwości techniczno-eksploatacyjnych – 30%
W zakresierozwiązań technicznych katowicki PKM premiuje:
– konstrukcję iposzycie ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 10088), profile ze stali o podwyższonej wytrzymałościzabezpieczone antykorozyjnie metodą kataforezy zanurzeniowej, aluminium niewymagające dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego. Za to oferenci otrzymająmaksymalną liczbę punktów, czyli 20 (osobno za konstrukcję i osobo zaposzycie);
– dużą pojemnośćsilnika od 9 do 11 dm3. Za to oferenci otrzymają maksymalną liczbę punktów,czyli 10.
– 3-częściowąszybę czołowa składająca się z szyby górnej, części dolnej lewej oraz częścidolnej prawej podzielonych w osi pojazdu. Za to oferenci otrzymają maksymalnąliczbę punktów, czyli 10.
– możliwościjednoczesnej regulacji wysokości i nachylenia kolumny kierowniczej wraz zkokpitem. Za to oferenci otrzymają maksymalną liczbę punktów, czyli 8.
– jak najwyższąliczbę miejsc siedzących dostępnych z niskiej podłogi ? w autobusie przegubowym15 i powyżej ? max. 5 pkt, a w autobusie jednoczłonowym 10 i powyżej ? max. 5pkt
– zawieszenie zależne osi przedniej. Za tooferenci otrzymają maksymalną liczbę punktów, czyli 10.
– posiadanie homologacjiw zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich (Regulaminnr 66-01 EKG ONZ) ? 2 pkt.
77 jamników
Przypomnijmy,że w tym roku PKM odebrał swój trzeci pojazd spod znaku LE ? Solaris Urbino 12LE przeznaczony do obsługi linii lotniskowej ? do Pyrzowic. Z kolei w zeszłymroku śląska firma odebrała 10 szt. Solarisów Urbino 15. Dołączyły one do 8 szt.niskopodłogowych Urbino 12, które wzmocniły floty przewoźnika w grudniu 2013r. Po najnowszych odbiorach w flocie PKM, liczącym w sumie ok. 250 pojazdów,jest już łącznie 77 ?jamników?. I właśnie ta marka jest bezpośrednio związana ztaborowymi inwestycjami przewoźnika. Na dobre współpraca śląskiego przewoźnikai wielkopolskiego producenta rozpoczęła się w 2010 r., kiedy przedsiębiorstwozakupiło 25 szt. Solarisów, w tym dziesięć krótkich (12-metrowych) i 15przegubowych (18-metrowych). Kosztowały 22 mln zł, były wyposażone wmonitoring, ale już nie w klimatyzację, co nie spodobało się pasażerom. Rokpóźniej PKM naprawił błąd ? kupił 25 klimatyzowanych pojazdów marki Mercedes-BenzCitaro (ponownie: 15 przegubowych i 10 krótkich) za 28 mln zł. Kolejny przetargzostał ogłoszony w 2012 r., tym razem na 15 pojazdów przegubowych, i topostępowanie wygrała firma Solaris. W 2013 r. firma odebrała kolejnych 10 szt. ?jamników?? 12-metrowych, w tym dwa pierwsze egzemplarze niskowejściowe.
Historia taborowychinwestycji oraz najnowsze wymagania techniczne pokazują, że PKM Katowice chce nadalkontynuować swoją strategię zakupów i najpewniej także i w tym roku na Śląskpojadą kolejne żółte ?jamniki?. O tym czy tak się stanie przekonamy się 16czerwca br., kiedy zaplanowano otwarcie ofert. Na ?deser? przedstawiamy poniżejpodstawowe dane techniczne jakie powinny spełniać autobusy w ramach najnowszegozamówienia PKM Katowice: