Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Katowice: protest Scanii uwzględniony częściowo

infobus
19.08.2009 16:18

7 sierpnia firma Scania Polska wniosła protest do postępowania przetargowego PKM Katowice na dostawę 15 przegubowych autobusów (o sprawie pisaliśmy na http://infobus.pl/text.php?id=26287). 14 sierpnia poznaliśmy odpowiedź śląskiego przewoźnika. Można powiedzieć, że Scania Polska odniosła zwycięstwo w punkcie dt. minimalnej mocy silnika i jej jednostka napędowa (o mocy 206 kW) została dopuszczona do przetargu. PKM tłumacząc się z zapisu o minimalnej mocy silnika na minimalnym poziomie 220 kW, napisał w uzasadnieniu, że większość silników w autobusach przegubowych, niskopodłogowych, w tym silniki produkowane przez Scanię odznaczają się parametrem mocy silnika co najmniej 220 kW. Tak przynajmniej wynika z posiadanego przez przedsiębiorstwo folderu reklamowego Scanii oraz z informacji na stronie internetowej www.scania.pl. Jednak PKM postawił uwzględnić ten protest, gdyż moment obrotowym 1400 Nm spełniają oczekiwania firmy.
Natomiast z pozostałymi zarzutami dt. preferowania bezobsługowego układu smarowania i zalecanego okresu międzyobsługowego autobusu w czasie i po upływie okresu gwarancyjnego nie poszło już tak łatwo i PKM je odrzucił. W uzasadnieniu możemy przeczytać m.in.: „Zamawiający wbrew temu co twierdzi Protestujący ma prawo opisać w SIWZ takie parametry silnika jakie są jego zdaniem najlepsze w eksploatacji. Kryteria oceny oferty w tym zakresie są jednoznaczne: najkorzystniejszą ofertą będzie ta, która otrzyma największą ilość punktów – pkt. XIII.5 SIWZ, na sumę punktów składa się zaś cena. Argumentacja Protestującego, że chcąc złożyć najkorzystniejszą ofertę będzie musiał radykalnie obniżyć cenę ponieważ jego oferta nie spełnia premiowanych przez Zamawiającego parametrów jest nieuzasadniona. Po pierwsze, punktowy system oceny ofert zawsze pozwala wykonawcom na „odrobienie’ strat w przypadku np. oferty ustępującej parametrom technicznym konkurencji, a po drugie wziąwszy pod uwagę ceny rynkowe autobusu niskopodłogowego przegubowego hipotetyczna obniżka, na którą powołuje się Protestujący nie skutkuje uznaniem oferty za dumpingową.”
Jak można łatwo się domyślić, taka odpowiedź nie zadowala Scanii oraz …firmy Solaris Bus &Coach, która przyłączyła się do protestu. Obaj producenci nie oferują rozwiązań premiowanych przez PKM Katowice. Faktem jest, że Scania jest i tak w lepszej sytuacji, gdyż dostanie dodatkowe punkty za bezobsługowy system EGR. Jednak zdaniem przedstawicieli obu firm, aby „nadrobić”punkty stracona na dwóch spornych kryteriach (smarowanie i przeglądy) musieliby obniżyć cenę zaoferowanych pojazdów nawet o 100 000 zł na jednym egzemplarzu. A to na pewno się nie kalkuluje. W tej sytuacji spółki rozważają złożenie odwołania do prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Termin upływa na taki wniosek upływa 24 sierpnia.
Uwaga – nowy gracz
Przy okazji mamy zagadkę dla naszych Czytelników. W katowickim przetargu pojawiło się takie oto zapytanie: „Czy Zamawiający dopuści złożenie wraz z ofertą kserokopii, świadectwa homologacji oferowanego typu, wydanego w jednym z krajów Unii Europejskiej, w którym nasza firma sprzedaje regularnie autobusy oferowanego typu. Świadectwo homologacji jako takie nie jest Zamawiającemu niezbędne w terminie składania ofert, a jedynie przed rejestracją gotowych pojazdów. Zapewniamy, że będziemy posiadali polskie świadectwo homologacji z odpowiednim wyprzedzeniem, aby w przypadku uzyskania przedmiotowego zamówienia możliwe było dokonanie rejestracji pojazdów i zachowanie wymagane przez Zamawiającego terminy dostawy.”
Jak można było przypuszczać, PKM Katowice nie dopuściło takiego rozwiązania. Natomiast nasze pytanie brzmi: który z producentów mógł złożyć takie zapytanie?