Katowice potwierdzają wybór MAN i pierwsze autobusy CNG we flocie PKM

infobus
20.03.2023 13:07

20 marca katowicki magistrat przekazał informację o wyborze najkorzystniejszej oferty w przetargu na dostawę ośmiu autobusów zasilanych CNG.

O tej decyzji PKM-u pisaliśmy w InfoBusie już wcześniej, natomiast teraz mamy oficjalne potwierdzenie wyboru ze strony magistratu, co pokazuje, jak bardzo śląskie miasto interesuje się transportem publicznym. W ramach zamówienia przewoźnik wybrał tańszą propozycję, jaka wpłynęła od firmy MAN Truck & Bus Polska, która opiewa na sumę 15,4 mln zł. Będą to pierwsze gazowe we flocie PKM-u po tradycyjnym, hybrydowym i elektrycznym źródle zasilania.

Lion`s City 12 G

W przetargu wpłynęły dwie oferty firm MAN Truck and Bus Polska oraz Solaris Bus and Coach za 15,4 mln zł i 15,7 mln zł. W ocenie pod uwagę brano cenę oraz właściwości techniczno-eksploatacyjne. Wybrany wykonawca będzie miał po podpisaniu umowy na jej realizację 10 miesięcy.

- Cieszę się, że nie zwalniamy tempa i kupujemy kolejne nowoczesne autobusy. Tym razem chcemy uzupełnić nasz tabor o pojazdy zasilane gazem. Staramy się, aby flota katowickich autobusów była różnorodna pod względem napędu, natomiast – wszystkie nowe autobusy są komfortowe i ekologiczne – podkreślił Marcin Krupa, prezydent Katowic. - W tym roku, na katowickich drogach pojawią się również pierwsze spośród zakupionych 22 autobusów hybrydowych – dodał prezydent.

Zgodnie ze specyfikacją przetargową napęd zamawianych autobusów powinien mieć moc co najmniej 200 kilowatów i spełniać wymagania normy Euro 6. Wymagany zasięg to 450 km na liniach komunikacji miejskiej; przy możliwości rozruchu i eksploatacji w temperaturze do -30 st. C (instalacja CNG musi być zabezpieczona przed zamarzaniem). Konieczny jest system zdalnej diagnozy stanu technicznego i parametrów pracy.

Autobusy będą wyposażone w 29 miejsc siedzących, w tym 6 dostępnych z poziomu podłogi oraz bezstopniowe wejścia, system zliczania pasażerów, monitoring z ośmioma kamerami, ładowarki USB i bezprzewodowy internet, system informacji pasażerskiej i klimatyzację kabiny kierowcy oraz przestrzeni pasażerskiej.

- Zbiornik na gaz znajdzie się na dachu autobusu. Dodatkowo pojazd będzie miał zabezpieczenie przed uruchomieniem w momencie, kiedy jest podłączony do dystrybutora. Określone zostały także maksymalne poziomy emisji wybranych gazów – m.in. tlenku węgla, węglowodorów niemetanowych, metanu, tlenku azotu, amoniaku, dwutlenku węgla – przekazał Mateusz Pol, kierownik Autoryzowanej Stacji Obsługi PKM Katowice.

Fot. T. Kawka / UM Katowice

Historia dofinansowania

W lutym ub. roku minister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda informował o przyznaniu łącznie 25 mln zł z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko dla PKM-ów z Katowic i Gliwic do zakupu 25 nowych autobusów miejskich. Projekt katowicki dotyczy 8 pojazdów zasilanych gazem CNG (za 10,4 mln zł; w tym 6,5 mln zł z POIiŚ), a gliwicki - 17 hybrydowych (za 29,76 mln zł przy dotacji 18,5 mln zł).

Autobusy CNG będą kolejnymi nowymi pojazdami katowickiego PKM. W sierpniu ub. roku firma zamówiła, korzystając z unijnej dotacji, 22 autobusy miejskie z napędem hybrydowym - 5 przegubowych oraz 17 jednoczłonowych. Wartość inwestycji to ok. 50 mln zł, przy 20 mln zł dofinansowania. Wybrano oferty Volvo, pojazdy powinny zostać dostarczone do jesieni br.

Katowickie PKM otrzymało dofinansowanie zakupu 22 nowych pojazdów autobusów hybrydowych z Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-20 wiosną ub. roku (projekt na 43 mln zł z dotacją 20 mln zł.)

Pom Solarisie - MAN

W lutym ub. roku katowickie PKM odebrało natomiast pięć 18-metrowych autobusów z napędem konwencjonalnym (diesel spełniający normę EURO-6) Solarisa, zamówionych w 2020 r. W tamtym roku spółka zamówiła również u Solarisa 10 nowych autobusów elektrycznych: pięć 18-metrowych przegubowych oraz pięć 12-metrowych jednoczłonowych.

Aby wymienić ponad połowę swego taboru, katowickie PKM przygotowało w poprzednich latach dwa unijne projekty: jeden w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego - w tzw. komponencie Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT). Drugi został dofinansowany z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Przy wsparciu śląskiego RPO katowicki PKM kupił w poprzednich latach m.in. 90 autobusów o napędzie konwencjonalnym i jeszcze 10 pojazdów elektrycznych (pięć przegubowych i pięć krótkich). Z wykorzystaniem dotacji POIiŚ katowicki przewoźnik kupił 25 pojazdów o napędzie konwencjonalnym.

Ponadto, do PKM Katowice trafi jedna czwarta łącznej puli 32 autobusów elektrycznych, zamawianych przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię. Organizacja 41 samorządów otrzymała do oszacowanej na 120 mln zł inwestycji 80 mln zł unijnych i krajowych dotacji z programu Gepard II; pozostałe wozy z przetargu Metropolii trafią do PKM-ów Gliwice, Sosnowiec i Świerklaniec.

Według informacji PKM Katowice tabor tego jednego z największych w GZM, należącego do trzech miast (Katowice - 86,43 proc. udziałów, Siemianowice Śląskie - 8,39 proc., Chorzów - 3,86 proc.) i Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (1,32 proc.), przewoźnika liczy ok. 250 pojazdów. Obecnie 127 pojazdów spełnia standardy emisji Euro 6, a 20 ma napęd elektryczny.(PAP)