Karosa: plany produkcyjne na 2005 r.
Karosa – największy czeski producent autobusów zamierza w tym roku wyprodukować nieco ponad 1800 pojazdów, czyli o 100 sztuk więcej, niż w 2004 r. – poinformowała czeska telewizja ČTK. W ubiegłym roku, bramy fabryki w Vysoke Myto opuściły dokładnie 1703 autobusy. Zakładany wzrost produkcji będzie możliwy dzięki wzrostowi popytu na autobusy szkolne i miejskie we Francji – powiedział ČTK dyrektor handlowy Karosy, Petr Rusek. Jego zdaniem, największym rynkiem eksportowym firmy pozostanie Francja, która odbierze w tym roku ok. 40% całkowitej produkcji. Rośnie także eksport do Włoch, gdzie w 2002 r. firma sprzedała pierwsze 10 sztuk autobusów miejskich. W tym roku, sprzedaż we Włoszech powinna osiągnąć ok. 200 sztuk. Na półmetku 2005 r., Karosa wyprodukowała 762 autobusy, o 26 szt. mniej, niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Prawie 80% produkcji trafiło na eksport, głównie do Francji, Włoch i Niemiec. Jak powiedział Petr Rusek, czescy przewoźnicy zakupili w tym okresie 154 autobusy Karosa, 40 sztuk trafiło na Słowację, a 13 do Rosji. Głównym odbiorcą jest tutaj koncern naftowy Surgutneftegaz, który posiada flotę ponad 340 autobusów międzymiastowych. „Dzięki współpracy z naszymi inżynierami, Karosie udało się opracować autobus, który dobrze znosi warunki eksploatacyjne, jakie charakteryzuje nasz trudny klimat.” – powiedział wicedyrektor Surgutneftegaz, Siergiej Sawin. Od 1993 r., Karosa była własnością koncernu Renault V.I., którego dział autobusowy połączył się w 1999 r. z włoskim koncernem IVECO, tworząc holding Irisbus. W 2002 r., Renault odsprzedało wszystkie swoje udziały w koncernie włoskiemu partnerowi. Zatrudnienie w Karosie wynosi obecnie ok. 1500 osób.