Kapena otwiera biuro ekspozycyjno-handlowe pod Warszawą

infobus
24.07.2007 23:09
Umacnianie pozycji firm Kapena oraz Irisbus na rynku polskim jest realizowane nie tylko poprzez modernizację i powiększanie oferty autobusów, ale i rozwój sieci handlowej. W dniu 12 lipca otwarto nowe biuro ekspozycyjno-handlowe w podwarszawskiej Starej Iwicznej przy ul. Nowej 17. Jak zapewniają przedstawiciele spółki – jest to kolejny krok na drodze do zwiększenia udziału firmy na krajowym rynku autobusowym.
Ekspozycja autobusów Kapena - fot. P. Dobrosławski
Podwarszawskie biuro Kapeny stanowi ważne uzupełnienie organizacji handlowej obejmującej dotychczas administrację sprzedaży w Słupsku oraz przedstawicieli handlowych w Mielcu, Poznaniu i Wrocławiu. Podwarszawska lokalizacja pozwala wypełnić „białą plamę”na mapie działania spółki jaką stanowił obszar centralnej i wschodniej Polski. Ważną rolę odegrały też walory praktyczne. Nowe biuro usprawni funkcjonowanie spółki poprzez ułatwienie kontaktu z przedstawicielami włoskiej centrali Cacciamali (właściciela 100% akcji Kapeny). Obecnie mogą oni swobodnie korzystać z drogi lotniczej i w bardzo krótkim czasie spotkać się (np. w celu omówienia spraw strategicznych lub rozmów z kluczowymi klientami) w podwarszawskim biurze, bez konieczności czasochłonnego dojazdu do Słupska. Warto zauważyć, że obecnie większość firm oferujących autobusy polskim klientom ma swoje przedstawicielstwa w okolicach Warszawy.
Konferencja w Starej Iwicznej - fot. P.Dobrosławski
Na otwarcie biura zaproszono przedstawicieli PKS-ów, przewoźników miejskich oraz dziennikarzy. O randze otwarcia nowego biura świadczyło przybycie zarządu spółki Cacciamali, przedstawicieli Irisbusa oraz prezesa zarządu Fiat Auto Poland – Enrico Pavoniego. 
Jak nas zapewniono, w Starej Iwicznej, w sposób stały, będzie eksponowane kilka nowych autobusów spółki. W dniu otwarcia biura zaprezentowano podstawową gamę w ofercie Kapeny, tj. modele: Thesi, Temę (prezentowany model przyjechał z testów w PKS Konin) oraz Irisbusy: Crossway, Arway i Citelis. Po prezentacji przedstawiciele spółki zaprosili gości na przejażdżkę nowym Arwayem.
Ekspozycja autobusów Kapeny w Starej Iwicznej - fot. P. Dobrosławski
Co słychać w Kapenie i Cacciamali
Otwarcie biura dało sposobność zapoznania się z dotychczasowymi dokonaniami firmy Kapena (które przedstawiciele firmy prezentowali w sposób bardzo obszerny), nową ofertą a także planami na przyszłość.
Otwarcie nowej fabryki, wg przedstawicieli Kapeny, było punktem zwrotnym w rozwoju firmy. Co ważne, zbudowana kosztem 11,6 mln zł. fabryka jest zaprojektowana z myślą o jej dalszej rozbudowie w przyszłości. W 2006 roku w nowej fabryce około 250 pracowników wyprodukowało 146 szt. całych autobusów i 230 nadwozi wyeksportowanych do włoskich zakładów Cacciamali w Mairano. Obroty wyniosły 83 mln zł. Podstawowym produktem słupskiej fabryki był model Thesi, którego udział w łącznej produkcji stanowił ponad 40%. Drugi w kolejności to Daily (27%), następnie Tema (18%). Stosunkowo niewielki udział w produkcji posiadał model MidiRider (ok. 10%).
Podstawowe dane o fabryce Kapeny
Łączne nakłady na nową fabrykę w mln zł.
11,6
Powierzchnia zakładu w ha
10
w tym pod zabudową w ha
4
Powierzchnia użytkowa w m2
7750
Powierzchnia hali budowy szkieletów    i montażu końcowego w m2
4400
Powierzchnia hali lakierni w m2
1250
Powierzchnia budynku administracyjno-socjalnego w m2
1100
Powierzchnia hali serwisu                    z powierzchnią magazynową w m2
1000
Wielkość produkcji poszczególnych modeli Kapeny oraz plany produkcyjne na rok 2007
Modele
2006
2007 (plan)
Thesi + Urbanino
60
86
Daily
40
75
Tema
26
39
MidiRider
15
17
Wielkość produkcji powyższych modeli Kapeny
141
217
Produkcja słupskiej fabryki w latach 2004-2006
 
2004
2005
2006
Eksport nadwozi z Kapeny do fabryki Cacciamali w szt.
57
85
230
Produkcja autobusów Kapena w szt.
125
116
146
Eksport autobusów Kapena w szt.
30
64
72
 
Warto dodać, że zatrudnienie w macierzystej fabryce Cacciamali jest mniejsze niż w słupskim zakładzie i wynosi 235 osób. Produkcja włoskiej fabryki jest za to zdecydowanie większa, ale w znacznej mierze opiera się o wykonane w Słupsku nadwozia. Zabudowywane na podwoziach IVECO, stanowią ok. 40% łącznej produkcji w Mairano. Pozostałe 60% autobusów Cacciamali to pojazdy powstałe w oparciu o nadwozia samonośne.
Produkcja autobusów Cacciamali w latach 2004-2006
Produkcja autobusów Cacciamaliw latach 2004-2006
Eksport Kapeny i Cacciamali
Prezentowane dane produkcji wyraźnie pokazują, że jedynym sposobem stałego rozwoju firmy jest eksport pojazdów. W ciągu trzech lat eksport słupskich Kapen wzrósł ponad dwukrotnie. W samym pierwszym półroczu 2007 roku wyeksportowano 47 szt. autobusów, co rokuje, że ten rok okaże się w tym względzie jeszcze lepszy. Ponad połowę eksportu w pierwszym półroczu br. stanowiły autobusy Thesi (25 szt.). Znaczący udział posiada też model Tema, którego 10 szt. trafiło do klientów zagranicznych. Głównymi odbiorcami słupskich autobusów są: Belgia (gdzie wyjechało 27 szt. pojazdów Thesi, Tema i MidiRider), a także Finlandia, Węgry, Szwajcaria oraz Białoruś.
Ponadto niezmiennie od lat rośnie udział produkcji nadwozi i komponentów dla włoskich zakładów Cacciamali. Liczba produkowanych nadwozi dla włoskiej fabryki w ciągu trzech lat wzrosła czterokrotnie. Podczas gdy trzy lata temu nadwozia stanowiły około połowy łącznej produkcji fabryki to obecnie słupski zakład produkuje ok. 40% więcej nadwozi niż gotowych autobusów.
Z kolei Cacciamali, będąca przede wszystkim ważnym graczem rynku włoskiego, realizowała w pierwszym półroczu 2007 r. duże dostawy autobusów do krajów afrykańskich, m.in. dostarczono 44 szt. autobusów Thesi do Tunezji. Innymi znaczącymi rynkami eksportowymi były: Nigeria oraz Szwajcaria.
Irisbus Citelis CNG oraz Irisbus Crossway - fot. P. Dobrosławski
Ambitne plany Kapeny-Irisbus
Plany sprzedaży autobusów Kapena-Irisbus w Polsce są bardzo ambitne. Zwiększone zainteresowanie odmłodzoną paletą modeli ma wpłynąć na wzrost produkcji słupskich zakładów o ok. 1/3 w porównaniu do roku ubiegłego przekraczając po raz pierwszy barierę 200 szt. autobusów rocznie. Jest prawdopodobne, że rosnąca produkcja wpłynie na decyzję rozbudowy fabryki o kolejne 2800 m2. Zanim to nastąpi już we wrześniu br. zostanie otwarty punkt serwisowy IVECO w Słupsku.
Podstawowe produkty słupskiej Kapeny - Tema i Thesi - fot. P. Dobrosławski
Ważnym elementem walki o polskiego klienta jest paleta czeskich autobusów Irisbus Crossway i Arway, która niedługo zostanie poszerzona o niskowejściowy autobus Crossway LE (premiera autobusu odbędzie się na wrześniowych targach TRANSEXPO). Nie należy zapominać o całym wachlarzu autobusów turystycznych Irisbus wprowadzonych do polskiej oferty w bieżącym roku. Pierwszy egzemplarz Irisbusa Evadys (w niecałe trzy miesiące od oficjalnego wprowadzenia do oferty) już został zamówiony przez polskiego klienta. Idąc za ciosem firma Irisbus zaoferowała krajowym przewoźnikom „pełnowymiarowy”autobus turystyczny –Irisbus Domino, który być może zostanie pokazany na zbliżających się targach Transexpo. Topowe autobusy mają przede wszystkim podnieść prestiż marki Irisbus w Polsce, a nie być obiektem spektakularnych sukcesów handlowych.