Kalisz wraca z kontraktem na pięć elektrobusów. Ze środków własnych?
20 marca KLA Kalisz ogłosiły ponownie przetarg na dostawę pięciu autobusów elektrycznych z ładowarkami oraz budowę wiat z fotowoltaiką.
Przypomnijmy, że w lutym KLA unieważniły swój debiutancki przetarg na zakup zeroemisyjnego taboru , gdyż jedyna złożona ofertą w tym postępowaniu okazała się zbyt droga. Teraz mamy powtórkę. Czy będzie taniej? Zobaczymy – natomiast teraz najbardziej interesuje nas to, skąd firma chce pozyskać dofinasowanie na tę inwestycje. Nie są to środki unijne, nie jest Zielony Transport Publiczny…
Dwie części
Kaliskie zamówienie - podobnie jak poprzednio - podzielone zostało na dwie części:
- część 1 dostawa autobusów elektrycznych o długości całkowitej zawierającej się w przedziale od 11,00 metrów do 13,00 metrów oraz ładowarek plug-in, wraz ze szkoleniem pracowników, wyposażeniem serwisu zamawiającego w niezbędny sprzęt oraz oprogramowanie, obsługą gwarancyjną autobusów i ładowarek,
- część 2 to budowa w zajezdni przy ul. Wrocławskiej dwóch wiat postojowych na 22 pojazdy wraz z dachową instalacją fotowoltaiczną o mocy 352,35kWp.
Na oferty spółka czeka do 19 kwietnia, a następnie w zadaniu numer 1 oceni złożone propozycje według trzech kryteriów:
- Ekologia / Waga: 10 pkt
- Warunki gwarancji i serwisu / Waga: 10 pkt
- Cena - Waga: 60 pkt
Na koniec dodajmy, że termin realizacji zamówienia jest bardzo krótki – to 15/12/2023. Ciekawe…
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Za pierwszym razem
W ramach swojego pierwsze e-postępowania, KLA otrzymały w lutym ofertę od jednego podmiotu, który chciał firmie dostarczyć pięć autobusów elektrycznych klasy MAXI oraz ładowarki. Oferta pochodziła od: Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. – z ceną 23.061.270,00 PLN brutto / 18.749.000 PLN netto, co dawało jednostkowy koszt Solarisa Urbino 12 electric na poziomie 3.749.8000 PLN netto (z ładowarką).
Z kolei budżet zamawiającego wynosił 16.873.570,50 PLN brutto, czyli różnica między ceną oferty, a możliwościami finansowymi zamawiającego była spora (ponad 6 mln zł), co przesądziło o unieważnianiu tego kontraktu.
Przypomnijmy, że elektryki dla Kalisza mają mieć długość od 11 do 13 metrów i wysokość do 3,40 m. Wejście do pojazdów ma odbywać się poprzez troje drzwi, otwieranych do wewnątrz. Napęd pojazdów ma być elektryczny, oparty na silniku lub silnikach o mocy zapewniającej prędkości i przyspieszenia charakterystyczne dla tras publicznego transportu zbiorowego. Zamawiający wymaga zastosowania silnika o mocy znamionowej (lub silników o łącznej mocy znamionowej) nie mniejszej niż 160 kW, z funkcją odzysku energii elektrycznej podczas hamowania autobusu dla potrzeb ładowania magazynu energii. Magazyn energii elektrycznej, elektrycznego układu napędowego może być wyposażony w akumulatory wykonane w dowolnej technologii. Łączna pojemność energetyczna (nominalna) magazynu energii nie może być mniejsza niż 350 kWh, jednakże energia dostępna dla użytkownika (Ed) nie może być mniejsza niż 280 kWh . Ładowane baterii musi być realizowane przewodowo, zewnętrzną ładowarką Plug-in.
Przechodzimy do przedziału pasażerskiego, gdzie znajdą się siedzenia o ergonomicznym kształcie, zaopatrzone w łatwo wymienialne „miękkie” (piankowane o grubości pianki wynoszącej co najmniej 15 mm) wkładki. Kabina kierowcy będzie typu „zamkniętego” z pełnowymiarowymi drzwiami (przeszklonymi co najmniej w 60%), wyposażona w otwory w szybie drzwi ułatwiające komunikację głosową z pasażerem oraz w okno i blat do sprzedaży biletów. KLA nie dopuszcza wykorzystania skrzydła pierwszych drzwi jako drzwi wejściowych do kabiny kierowcy.
Zewnętrzne tablice informacji pasażerskiej powinny być mozaikowe typu Flip Dot-Led, gdzie każda klapka oświetlona jest indywidualną diodą (technologia klapkowo-ledowa). Na tablicy przedniej, kolor klapek i diod je podświetlających będzie zielony, zaś podświetlenie pola numerowego wymagane jest w kolorze zbliżonym do białego. Wewnątrz przewidziano tablicę informacyjną o przekątnej minimum 21,5 cali, prezentującą przebieg trasy. Do wyposażenia dodatkowego autobusów należeć będzie m.in. system zliczania potoków pasażerskich oraz system prewencji kolizyjnej, ostrzegający kierowcę sygnałami wizualnymi i dźwiękowymi m.in. o nieplanowanym i niekontrolowanym zjechaniu z pasa ruchu (z możliwością wyłączenia sygnałów dźwiękowych).