Kalisz planuje zakupić 10 elektrobusów, ale nie z ZTP tylko z Programu Inwestycji Strategicznych
20 grudnia Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚIGW) zamknął II turę programu „Zielony Transport Publiczny".
Miejscy radni Barbara Oliwiecka i Sławomir Chrzanowski zapytali magistrat, dlaczego Kalisz nie starał się o te środki.
Zmiany regulaminie
W odpowiedzi prezydent Krystian Kinastowski podkreślił, że NFOŚiGW w drugiej edycji programu „Zielony transport publiczny” dokonał znaczących zmian w regulaminie konkursu.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
-„Zmniejszony został poziom dotacji, jaki można uzyskać na zakup autobusów zeroemisyjnych oraz zakup infrastruktury do ich ładowania. Wprowadzono możliwość podwyższenia poziomu dotacji, np. dla średnich miast tracących funkcję społeczno-gospodarczą lub zmagających się z niskimi wynagrodzeniami mieszkańców, nie dotyczy to jednak naszego miasta. Maksymalny poziom dotacji, na jaki Miasto Kalisz mogłoby liczyć przy zakupie autobusów zeroemisyjnych w ramach wyżej wymienionego projektu, wynosi 40%, co powoduje brak opłacalności realizacji takiego przedsięwzięcia - odpowiada prezydent Krystian Kinastowski.
-„Jednocześnie informuję, że obecnie działania Miasta Kalisza kierowane są na aplikowanie o środki na zakup 10 sztuk autobusów elektrycznych w ramach Programu Inwestycji Strategicznych. W ramach tego programu można uzyskać 90% dotacji na zakup autobusów, w tym również 90% dotacji na niezbędną infrastrukturę do ich ładowania. W przypadku przyznania dotacji, Miasto będzie musiało pokryć 10% kosztów kwalifikowanych całego przedsięwzięcia.
-„Mając na uwadze obecnie małą dostępność oraz wysokie ceny rozwiązań wodorowych, w tym również autobusów elektrycznych z ogniwami wodorowymi i stacji do ich tankowania, Miasto Kalisz w pierwszej kolejności planuje zakupić 10 szt. autobusów elektryczno-akumulatorowych.
Przy pozytywnej ocenie naszej aplikacji jest szansa, że pierwsze elektryczne autobusy wyjadą na kaliskie ulice do końca 2023 roku - dodał prezydent Krystian Kinastowski.