Kaczyński: PGE przejmie Autosan! Elektryczna przyszłość
Sprawa przejęcia zakładów Autosan przez PGE jest już zaawansowana, ma to służyć rozpoczęciu supernowoczesnej produkcji autobusów elektrycznych i pojazdów służących energetyce – mówił w sobotę – 27 października – lider PiS Jarosław Kaczyński podczas spotkania wyborczego partii w Sanoku.
Prezes PiS Jarosław Kaczyński powiedział w sobotę w Sanoku (woj. podkarpackie), że sprawa przejęcia działającej w tym mieście fabryki Autosan przez Polską Grupę Energetyczną „jest w tej chwili już zaawansowana”. „Autosan ma wielką przyszłość” – dodał.
Według lidera PiS, przejecie jest „po to, by rozpocząć tam supernowoczesną produkcję autobusów elektrycznych, a także pojazdów, które służą energetyce”.
W Sanoku Kaczyński uczestniczył w spotkaniu wyborczym. W jego trakcie poparł ubiegającego się w drugiej turze o reelekcję burmistrza Tadeusza Pióro.
Prezes PiS przypomniał, że „Autosan prawie upadł, ale dzięki wsparciu rządu i byłej premier Beaty Szydło został uratowany i w tej w chwili ma przede sobą wielkie perspektywy”.
-„Chcę powiedzieć, że jest w tej chwili już zaawansowana sprawa – chociaż oczywiście to będzie trochę trwało – przejęcia tego zakładu przez PGE, czyli wielką firmę energetyczną, po to, by rozpocząć tam supernowoczesną produkcję autobusów elektrycznych, a także pojazdów, które służą energetyce, bo przecież energetyka, linie energetyczne wymagają specjalnego rodzaju pojazdów i jest tego niemało” – zaznaczył Kaczyński.
-„I to też będzie specjalność tej fabryki, ona ma wielką przyszłość. Autosan ma wielką przyszłość, a to jest niemała część przyszłości Sanoka” – podkreślił Kaczyński.
Historia Autosanu
W 2016 roku Autosan kupiło konsorcjum dwóch spółek PIT-Radwar i Huta Stalowa Wola; obie należą do Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Za będącą od 2013 r. w upadłości fabrykę kupujący zapłacili 17,3 mln zł.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Spółka była pięć razy wystawiana na sprzedaż w przetargu. W ostatnim cena wywoławcza wynosiła 37 mln zł. Po piątym przetargu sędzia nadzorujący upadłość Autosanu zgodził się na sprzedaż fabryki z wolnej ręki.
Autosan oprócz autobusów produkuje też części do m.in. do tramwajów oraz kabiny do pociągów.
Jak powiedział w styczniu w wywiadzie dla PAP prezes Autosanu Michał Stachura, ubiegły rok pod względem zamówień był dla firmy sukcesem. Spółka planowała podpisać kontrakty na kolejne autobusy elektryczne, a także na hybrydowe i wyposażone w ogniwa wodorowe.
Autosan SA jest jedną z najstarszych fabryk w Polsce; jej początki sięgają 1832 r. Od 2001 r. firma zaczęła projektować i produkować elementy pojazdów szynowych, zwłaszcza nadwozia szynobusów i tramwajów; współpracowała m.in. z firmami Pesa Bydgoszcz, Newag z Nowego Sącza i z Poznańskimi Zakładami Naprawczymi Taboru Kolejowego. (PAP)
„