Jutro premiera zabytkowego Neoplana na warszawskiej linii 100
W weekend 24-25 czerwca, na turystyczną linię 100 wyjedzie zabytkowy Neoplan. Prosili o to warszawiacy.
"Tego jeszcze nie było! Na Waszą prośbę jedną z brygad na linii 100 obsłuży w ten weekend Neoplan" - poinformowały Miejskie Zakłady Autobusowe.
Żółte tablice
Na początku czerwca, mazowiecki wojewódzki konserwator zabytków uznał zrewitalizowany autobus marki Neoplan.
"Oficjalnie witamy zrewitalizowanego Neoplana w rodzinie autobusów zabytkowych! Dziś otrzymał żółte tablice. To nasz czwarty, zaraz po francuskim Somua, Warszawie i Jelczu pojazd, uznany przez wojewódzkiego konserwatora zabytków" - poinformowały 7 czerwca MZA.
W latach 90, MZA zaczęło szukać innych alternatyw, by zastąpić ikarusy i jelcze. Spośród różnych marek wybrano 15-metrowego, niskopodłogowego Neoplana. Był on tańszą alternatywą dla przegubowców i miał zastąpić 16,5-metrowe Ikarusy.
W listopadzie 1994 roku, we flocie MZA pojawił się pierwszy pojazd niskopodłogowy, który zarazem był także pierwszym autobusem trzyosiowym – Neoplan N4020/3. Autobus został wyprodukowany w niemieckiej fabryce Neoplana w Pilsting.
"Nie odstawał znacznie pod względem pojemności od przegubowych Ikarusów, co powodowało, że Neoplan stanowił potencjalną konkurencję. Pojazd mógł pomieścić łącznie 149 osób, a aż 40 z nich na plastikowych, +wandaloodpornych+ fotelach (z czego 3 na rozkładanych zydelkach naprzeciw środkowych drzwi). Silnik usytuowano w sposób leżący, przez co wchodząc ostatnimi drzwiami konieczne było pokonanie jednego stopnia. W pojeździe zastosowano dość ubogą wersję informacji pasażerskiej opartą wyłącznie na tablicach" - podaje Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej w Warszawie.
Stopniowo do stolicy, z fabryki powstałej w Bolechowie koło Poznania, zaczęły przyjeżdżać kolejne Neoplany, które różniły się silnikami oraz miękkimi fotelami. Zmieniono również wyposażenie systemu informacji pasażerskiej.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Wyjątkowy model
Wśród autobusów jeden się wyróżniał. Był to model, który posiadał silnik w zabudowie wieżowej. "Dzięki temu rozwiązaniu, w trzecich drzwiach udało się zlikwidować stopień, czym samym obniżono wysokość podłogi do 340 mm" - napisał warszawski KMKM.
Po stołecznych ulicach kursowały łącznie 104 Neoplany. Swoją karierę liniową zakończyły w 2015 roku, zastąpiły je Solarisy Urbino 15.
Linia 100 kursuje na trasie: Dw. Centralny, Plater, Świętokrzyska, Prosta, Towarowa, Okopowa, Anielewicza, Świętojerska, Bonifraterska, Konwiktorska, Sanguszki, Wybrzeże Gdańskie, most Śląsko-Dąbrowski, al. "Solidarności", Targowa, Ratuszowa, Wybrzeże Helskie, Wybrzeże Szczecińskie, most Świętokrzyski, Zajęcza, Topiel, Kruczkowskiego, Książęca, Al. Ujazdowskie, Bagatela, Marszałkowska, Koszykowa, Dw. Centralny.
Linia kursuje od 1 maja do 24 września w soboty, niedziele i święta. Dodatkowe kursy autobusów linii 100 zaplanowano na 9 czerwca oraz 14 sierpnia.
W autobusach kursujących na linii 100 obowiązuje standardowa taryfa ZTM.