Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Jubileuszowe Citaro dla Berlina

infobus
06.11.2002 18:12



18 września br. Berlińskie Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej (BVG) uroczyście przejęło sześćsetny autobus Mercedes-Benz. Pojazd jubileuszowy – Citaro – jest częścią większej partii autobusów Mercedes-Benz zakupionych w drodze przetargu przez przewoźnika z Berlina. Kontyngent 173 autobusów Mercedes-Benz zostanie dostarczony do Berlina do końca bieżącego roku. Część pojazdów już trafiła do odbiorcy. Sześćsetny Mercedes dla Komunikacji Berlińskiej został przekazany podczas 59. Wystawy Pojazdów Użytkowych IAA w Hannoverze na stoisku Mercedes-Benz. Przekazania dokonał Wolfgang Presinger, dyrektor sprzedaży autobusów Mercedes-Benz i jednocześnie członek zarządu spółki EvoBus GmbH wraz z Winfridem Hecktem, odpowiedzialnym za sprzedaż autobusów tej marki na terenie Niemiec. Autobus odebrali członkowie zarządu Berlińskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej: Hilmar Schmidt-Kohlhas i dr Hans-Heino Dubenkropp. Pomiędzy BVG Berlin, jednym z największych operatorów komunikacji miejskiej w Europie a koncernem DaimlerChrysler, globalnym producentem m.in. autobusów, istnieje ścisła i pomyślna współpraca, której początki sięgają lat 20-tych poprzedniego stulecia. Na początku tego roku rozstrzygnięto przetarg na dostawę różnych modeli autobusów miejskich dla Berlina. Mercedes-Benz uzyskał możliwość dostarczenia w sumie 173 nowych autobusów liniowych – 166 modeli Citaro i 7 midibusów Cito. Stanowi to zdecydowana większość zamówionych w drodze tego przetargu autobusów. W nadchodzących miesiącach autobusy Citaro zostaną dostarczone do Berlina. Jubileuszowy model Citaro, przekazany w Hannoverze, jest jednym z pierwszych. Kontyngent 166 autobusów Citaro składa się z 96 modeli dwuosiowych o długości 12 metrów i kolejnych 70 modeli trzyosiowych o długości 15 metrów. Wszystkie te autobusy napędzane są ekologicznymi silnikami diesla, spełniającymi normę Euro 3. Do tego dochodzi jeszcze siedem midibusów miejskich Cito o długości 9 metrów z napędem elektryczno-dieslowskim, które już trafiły do berlińskiego odbiorcy.
Wszystkie autobusy spośród 173 zamówionych posiadają wydajny układ klimatyzacji oraz rampę dla wózków inwalidzkich w pierwszych i drugich drzwiach wejściowych. Autobusy z zewnątrz polakierowano w trzech kolorach odpowiadających barwom berlińskiej komunikacji: żółtym, antracytowym i białym. Kolejne elementy wyposażenia nowych autobusów dla Berlina to: elektroniczny system regulacji poziomu ENR z funkcją przyklęku, ABS, ASR, elektroniczny przepływomierz paliwa, funkcja zapisu danych pojazdu (prędkości, ułożenia kół itp.) w chwili wypadku, system alarmowy jak również system neutralizowania spalin HJS. Niskopodłogowe autobusy Citaro posiadają trzy pary drzwi, co ułatwia pasażerom wsiadanie i wysiadanie na przystankach. W połowie zamówionych autobusów Citaro drzwi wejściowe otwierają się do środka, a w drugiej połowie wysuwają się na zewnątrz. Modele 12metrowe dysponują 26 miejscami siedzącymi, zaś w dłuższym wariancie 15metrowym przewidziano 42 miejsca siedzące. Wszystkie autobusy Citaro dla Berlina wyposażono w czterostopniową automatyczną skrzynię biegów. Duża część zamówionych Citaro L (15metrowych) posiada system kontroli przestrzeni pasażerskiej przy pomocy kamery wideo. Dzięki temu systemowi kierowca ma „na oku” całe wnętrze pojazdu. 12metrowe Citaro napędzane jest stojącym sześciocylindrowym silnikiem rzędowym Euro 3 OM 906 LA o mocy 205 kW (279 KM) przy 2 200/min. W wersji dłuższej jednostką napędową jest leżący sześciocylindrowy silnik rzędowy Euro 3 OM 457 hLA o mocy 220 kW (299 KM). Berlińskie Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej jest największym publicznym przewoźnikiem w Niemczech. Mieszkańcom stolicy zapewnia transport tramwajami, autobusami i metrem. Łączna długość sieci linii autobusowych w stolicy Niemiec wynosi 3.200 km. Autobusy BVG kursują na 165 liniach dziennych i 56 nocnych oraz zatrzymują się na ok. 6.700 przystankach. Od chwili pierwszej prezentacji autobusu Citaro podczas kongresu UITP w Stuttgarcie w roku 1997, do końca ubiegłego roku sprzedano w sumie 4.500 modeli z rodziny Citaro. W tym roku trafi do odbiorców równo 1.900 autobusów Citaro. Modele Citaro stanowią cześć taboru komunikacji w wielu miastach europejskich, m.in. w Paryżu, Londynie, Sztokholmie, Madrycie, Rzymie, Hamburgu, Frankfurcie, Stuttgarcie oraz na Majorce.