Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Jubileusz autobusów MAN trzeciej generacji

infobus
04.03.2004 22:35

NeoMAN Bus GmbH przekazał 6000. niskopodłogowy autobus trzeciej generacji – model NL263 – firmie Oberbergischer Verkehrsgesellschaft AG (OVAG), przewoźnikowi z siedzibą w Gummersbach w Północnych Niemczech. Peter Schröder, dyrektor sprzedaży NeoMAN w rejonie Zachodnich Niemiec oraz Martin Jan Boer, kierujący Centrum Kompetencji MAN w Gummersbach, przekazali symboliczny klucz do zamówionego autobusu Karlowi Heinzowi Schützowi, dyrektorowi naczelnemu OVAG. Jubileuszowy pojazd, będący 251. pojazdem w taborze przewoźnika, należy do serii sześciu zamówionych przez niego autobusów MAN NL263. Jubileuszowy pojazd liczy sobie 11,95 metra długości, 2,5 metra szerokości i 2,88 metra wysokości i należy do trzeciej generacji autobusów miejskich MAN, którą od 1996 roku miało okazję wypróbować i przetestować wielu przewoźników. Bezstopniowe wejścia we wszystkich drzwiach zapewniają łatwy dostęp do jasnego, przyjaznego dla pasażerów wnętrza, w którym prawie wszystkie siedzenia zamontowane są bezpodestowo. Jedynie w tylnej części przestrzeni pasażerskiej fotele przymocowano do podestów. Autobusy w kompletacji zamówionej przez OVAG zapewniają szczególnie łatwe wchodzenie do wnętrza osobom starszym i niepełnosprawnym oraz osobom z wózkami dziecięcymi i poruszającym się na wózku inwalidzkim. Zamówione pojazdy napędza 6-cylindrowy silnik MAN D2866 LUH23, rozwijający moc 191 kW (260 KM). Proponując właśnie tę jednostkę napędową, MAN wziął pod uwagę topografię terenu, na którym pojazdy będą eksploatowane. Przełożenia skrzyni biegów zostały dobrane specjalnie, tak, aby ułatwić pokonywanie pochyłości występujących w tym rejonie kraju. Współpraca pomiędzy MAN i OVAG sięga początków istnienia nadreńskiego przewoźnika. Firma OVAG powstała 2 września 1949 roku wskutek fuzji trzech przedsiębiorstw transportu kolejowego. Niedługo później, OVAG uruchomił swoją pierwszą linię obsługiwaną autobusem napędzanym silnikiem Diesla (wcześniej, jedna z firm, które weszły w skład OVAG, prowadziła już od 1948 roku linię trolejbusową). Dwa z zakupionych wtedy pojazdów pochodziły od MANa. Do końca lat 50. OVAG całkowicie wycofał się z prowadzenia transportu kolejowego i zlikwidował jedyną linię trolejbusową. Ponieważ transport pasażerski, począwszy od lat 50., realizowany był wyłącznie przez autobusy, w kolejnych latach zaistniałą potrzeba zakupu dużych ilości nowych autobusów. Pojazdy te OVAG postanowił zamówić w firmie Büssing i do dziś firma pozostaje wierna temu producentowi, który w 1971 roku stał się częścią koncernu MAN – autobusy MAN od początku ich produkcji nosiły na przedniej ścianie lwa, będącego wcześniej logo Büssinga. 24 marca 1969 roku, OVAG podpisał z MANem umowę o pełnym serwisowaniu posiadanych pojazdów w Centrum Serwisowym MAN w Gummersbach. Od tamtego czasu, obsługa wszystkich autobusów należących do OVAG leży w gestii firmy MAN. Wcześniej, serwis odbywał się na wydzielonym terenie zajezdni przewoźnika. W 1976 roku, umowa serwisowa została rozszerzona – MAN zajął się także tankowaniem oraz myciem i sprzątaniem autobusów należących do OVAG. Od 1979 roku, MAN jest odpowiedzialny również za obsługę autobusów OVAG stacjonujących w zajezdni w Wipperfürth – Hämmern. W 1982 roku, RVK – przewoźnik z siedzibą w Kolonii – również zawarł z MANem umowę serwisową. W 2001 roku, OVAG i RVK utworzyły wspólne przedsiębiorstwo – VBL. Oznacza to, że autobusy obu tych firm objęte są obecnie taką samą umową serwisową z MAN. Usługi serwisowe, świadczone w Gummersbach zostały wtedy przejęte przez Centrum Kompetencji MAN, do którego przewoźnicy z dużej części Nadrenii – Północnej Westfalii przywożą swoje pojazdy na obsługę i naprawy. Od połowy lat 70. aż do lat 90., tabor OVAG składał się wyłącznie z autobusów miejskich MAN. Szczególnie popularnym modelem w historii OVAG okazał się model 750-HOM11A „Metrobus”, który dorobił się reputacji autobusu wyjątkowo trwałego i nowatorskiego jak na swoją epokę. Obecnie, na tabor OVAG składa się 67 autobusów, z których 65 to pojazdy liniowe, a pozostałe to midibusy przystosowane do obsługi linii komunikacyjnych. 84% taboru stanowią pojazdy niskopodłogowe. Razem z autobusami wprowadzonymi dzisiaj do eksploatacji, OVAG zakupił u MANa w całej swej historii 242 autobusy. Jeśli dodać do tego 42 pojazdy marki Büssing, to liczba autobusów ze znakiem lwa na przedniej ścianie, odebranych przez tego przewoźnika w całej jego historii wyniesie 264 sztuki.