„Jesteśmy liderem w zakresie leasingu nowych autobusów turystycznych” – wywiad z Dawidem Charkiewiczem z firmy SG Equipment Leasing Polska
16 września 2004 r. doskonale znana na rynku leasingowym firma Franfinance Polska zmieniła nazwę na SG Equipment Leasing Polska Sp. z o.o . O przyczynach tej zmiany, jej skutkach dla polskich klientów oraz o autobusowym rynku leasingowym rozmawiamy z Dawidem Charkiewiczem, specjalistą w Zespole Finansowania Środków Transportu
Co było powodem zmiany nazwy na SG Equipment Leasing Polska Sp. z o.o. i jakie ma ona znaczenie dla polskich klientów?
Zmiana nazwy spółki na SG Equipment Leasing Polska Sp. z o.o. ma na celu podkreślenie przynależności firmy do grupy Société Générale i ujednolicenie wizerunku wszystkich firm wchodzących w skład grupy na terenie Europy. Pojawienie się słowa leasing w nazwie określa jasno, czym się firma zajmuje, tym bardziej, że jest to cecha wspólna dla firm z naszego sektora w Polsce. Słowo „equipment” ma na celu podkreślenie, że skupiamy się na finansowaniu ruchomych środków trwałych.
W Polsce jedną z najważniejszych części działalności firmy SG Equipment Leasing jest leasing środków transportu drogowego, w tym również autobusów. W ciągu 9 miesięcy br. ten segment objął 9% wszystkich przeprowadzonych zakupów. Czy tego typu transakcji jest więcej niż w zeszłym roku?
Liczba zawartych transakcji wprawdzie zwiększyła się jedynie o sześć umów porównując narastająco okres od stycznia do końca listopada 2003 r. do okresu styczeń – koniec listopada 2004 r., ale wartość umów zwiększyła się o prawie 70% – z 25 mln zł do 42 mln zł. Znacznie zwiększyła się też liczba umów leasingu na autobusy nowe – o 30%. Z tych liczb można wysnuć wniosek, że w tym roku znacznie większą popularnością cieszy się leasing autobusów nowych. Tym bardziej, że złotówka umacnia się, a większość cen autobusów nowych jest przeliczana przez dostawców z cen wyrażonych w euro, co oznacza, że ceny autobusów po przeliczeniu na złotówki spadają. Należy też pamiętać, że ten wzrost nastąpił mimo „wyssania” wielu klientów przez finansowanie z unijnych funduszy, w szczególności na początku tego roku.
Czy w zakresie leasingu autobusów na przestrzeni ostatnich lat możemy zaobserwować jakieś zmiany na tym rynku?
Moim zdaniem podstawową różnicą jest to, że firmy kołowego transportu pasażerskiego wykazują coraz większe zainteresowanie tą formą finansowania. Widać to chociażby w rosnącej liczbie przetargów ogłaszanych przez przedsiębiorstwa państwowe lub komunalne. Firmy leasingowe bowiem bardziej elastycznie podchodzą do klienta niż banki, a procedury są krótsze i mniej skomplikowane. Łatwiej i szybciej można uzyskać zgodę na leasing niż na kredyt. Nie bez znaczenia jest też zaostrzenie się konkurencji na tym rynku wśród firm leasingowych, co doprowadziło do znacznego spadku cen leasingu autobusów.
Czy wejście Polski do Unii Europejskiej coś zmieniło w tym sektorze?
Przez wejście naszego kraju do UE został ułatwiony przepływ osób między krajami Unii, co zwiększyło popyt na usługi regularnych przewoźników międzynarodowych i biur świadczących przewozy grup turystycznych. Jednocześnie dostosowanie naszej ustawy o VAT do przepisów unijnych utrudniło życie naszym przewoźnikom, ze względu na skomplikowane zasady rozliczania podatku przy świadczeniu tego rodzaju usług. Widać też dążenie naszych przewoźników do unowocześniania floty autobusowej, które w pewnej części jest wynikiem dostępu do funduszy unijnych.
Jak obecnie wygląda pozycja firmy SG Equipment Leasing Polska na rynku w zakresie leasingu autobusów? Czy jesteście liderem w tym segmencie?
Na pewno jesteśmy liderem w zakresie leasingu nowych autobusów turystycznych. Z naszych szacunków i informacji otrzymywanych z firmy „JMK analizy ryku autobusów” wynika, że jesteśmy tu chyba niekwestionowanym liderem, bo nasz udział w tym roku wzrósł do ponad 30% na koniec listopada z 25%, które mieliśmy jeszcze dwa lata temu. A to jeszcze nie wszystko, bo kilka transakcji będzie sfinalizowanych przed końcem bieżącego roku. Leasingujemy też dużo używanych autobusów turystycznych, które stanowią ok. 29% wszystkich wyleasingowanych autobusów (wobec 69% udziału nowych autobusów turystycznych). Najmniejszy udział w naszym portfelu stanowią autobusy miejskie, ale na pewno będzie on wzrastał, bo coraz więcej miejskich przedsiębiorstw transportowych potrzebuje nowoczesnego sprzętu, co widać na ulicach naszych miast.
Jeśli chodzi o marki tych autobusów, to na pewno dominują tu producenci z UE, a ich przekrój i ilość odzwierciedlają udziały poszczególnych marek w sprzedaży autobusów turystycznych. Nie chcę tutaj wyróżniać żadnego z producentów, bowiem z każdym z nich mamy bardzo dobre relacje w zakresie współpracy biznesowej, do czego zobowiązuje nas polityka naszej firmy, która szuka klienta poprzez bliską współpracę z tzw. vendorami, a więc producentami, importerami i dealerami sprzętu. Jako ciekawostkę mogę dodać, ale nie chcę aby było to potraktowane jako wyróżnienie, że w tym roku udało nam się sfinansować pierwszą Vacanzę.
W przyszłym roku zostanie ogłoszonych kilka dużych przetargów na leasing autobusów miejskich. Jakie jest doświadczenie firmy w zakresie finansowania zakupu nowego taboru przez przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej?
Nasza firma uczestniczyła już w dużych przetargach publicznych dotyczących nie tylko środków komunikacji miejskiej. W kilku z nich zostaliśmy wybrani jako firma finansująca i na pewno nie pozostawimy tego segmentu naszej konkurencji.
Największa umowa podpisana w tym roku przez SG Equipment Leasing Polska na leasingu autobusów to…
to bardzo duża umowa zawarta w listopadzie tego roku, ale nazwy kontrahenta ujawnić nie mogę. Umowa opiewa na kwoty dużo wyższe niż średnia wartość transakcji.
Jaka jest obecnie średnia wartość umowy leasingowej na zakup autobusu i czy wzrosła ona w porównaniu z zeszłym rokiem?
Średnia wartość umowy leasingu na autobusy wynosi w tym roku 1.002,0 mln zł wobec 692,0 tys. zł w roku ubiegłym. Wzrost tej wartości wynika głównie ze zwiększonego zainteresowania leasingiem nowych autobusów.
Jakie są plany firmy na najbliższą przyszłość w zakresie leasingu autobusów?
Chcielibyśmy zwiększyć nasz udział w każdym segmencie rynku autobusowego. Na pewno będziemy aktywniej uczestniczyć w przetargach na finansowanie zakupów autobusów miejskich i zacieśniać współpracę ze wspomnianymi vendorami, bo jest to sprawdzona przez nas metoda pozyskiwania rynku.
SG Equipment Finance jest częścią jednostki organizacyjnej o nazwie Specialized Financial Services Devision (DSFS). W skład DSFS wchodzi między innymi spółka ALD Automotive- zajmująca się także zarządzaniem flotami pojazdów. Czy ALD działa również w sektorze pojazdów użytkowych?
ALD działa jedynie w zakresie finansowania i zakupów flot samochodów osobowych.
Czy firma SG Equipment Leasing Polska ma w planach również zarządzanie flotami pojazdów użytkowych, w tym także przewoźników autobusowych?
Myślę, że rynek w przyszłości może ewoluować w tym kierunku i SG Equipment Leasing Polska na pewno wyjdzie naprzeciw takim wymaganiom.
Bardzo dziękujemy za rozmowę