Jest umowa i SOR jedzie do Tychów. MIDI-debiut na gazie!
Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Tychach w drugim przetargu wybrało dostawcę ośmiu autobusów klasy MIDI na gaz ziemny CNG. To oznacza debiut w Polsce zupełnie nowego autobusu czeskiego producenta.
Na ulice Tychów wyjedzie osiem gazowych autobusów SOR BNG10,5, za które tyski przewoźnik zapłaci 7 188 000 PLN netto. Daje to cenę jednostkową za autobus w wysokości 898 500 PLN netto w pakiecie z dwuletnią gwarancją całopojazdową. Czeski producent ma dziewięć miesięcy by zrealizować tyskie zamówienie.
„Warto dodać, że SOR wygrał z konkurencją nie tylko ceną, która była korzystniejsza niż w pierwszym postępowaniu, ale również niższym poziomem spalania” – mówi Miłosz Stec, prezes PKM Tychy.
SOR BNG10,5 to autobus wyróżniający się swoim wyglądem zewnętrznym. Pojazd oprócz klasycznego „garba” z butlami do magazynowania CNG posiada także dwa poziomy dachu.
Do napędu krótkiej wersji zastosowano silnik gazowy Iveco Cursors 8. To jednostka o pojemności skokowej 7,9 l, która naturalnie spełnia normę Euro 6. Ma ona 150 kW mocy i osiąga 750 Nm momentu obrotowego. Dla magazynowania gazu wykorzystano kompozytowe zbiorniki o pojemności łącznej 1280 l (4 x 315 l). Dzięki temu możliwe jest zmagazynowanie ok. 250 m3 (190 kg) sprężonego gazu ziemnego.
„Taki zapas paliwa powinien wystarczyć na pokonanie ok. 350 – 400 kilometrów” – mówi Filip Murgas, business director SOR Libchavy spol. s r. o.
Autobusy będą wyposażone w klimatyzację z funkcją rozdzielenia pracy osobno na przestrzeń pasażerską i kabinę kierowcy. Pasażerowie będą mieli do dyspozycji gniazdka z portami USB. Nie zabraknie oczywiście także monitoringu oraz bogatego systemu informacji pasażerskiej
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Kolejny zakup autobusów jest częścią planu PKM Tychy, który zakłada do 2024 roku wyeliminowanie z floty pojazdów z silnikami zasilanymi olejem napędowym. Oznacza to, że 100% autobusów zasilanych będzie napędem gazowym.
„Zakup taboru współfinansowany jest ze środków unijnych w ramach dużego projektu pn. „Zakup nowoczesnego taboru autobusowego z napędem ekologicznym na potrzeby rozwoju transportu publicznego w podregionie tyskim” w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Całość obejmuje kompleksową przebudowę zajezdni, zakup 61 pojazdów komunikacji miejskiej oraz 2 pojazdów serwisowych i będzie kosztowała według szacunków ponad 160 milionów złotych” – przypomina Michał Kasperczyk, rzecznik prasowy PKM Tychy.
Przy okazji trwa przetarg na kolejne 43 autobusy gazowe dla Tychów- przegubowce oraz solówki. Zgodnie z przewidywaniami już chwilę po otwarciu ofert stał się bardzo emocjonujący, gdyż bierze w nim udział aż pięciu producentów.
„