Jesienna seria zwycięstw Solarisa
infobus
27.10.2014 22:07
Jesienna seria zwycięstw Solarisa
Tegoroczna jesień to pasmo autobusowych zwycięstw dla firmy Solaris Bus&Coach S.A. W ostatnim czasie udało się pozyskać zamówienia na łącznie 32 sztuki nowych pojazdów dla polskich klientów przedsiębiorstw komunikacji miejskiej. Wszystkie zamówione egzemplarze trafią do przewoźników w 2015 roku. Co ciekawe, wszystkie z tych firm mają duże doświadczenie w eksploatacji autobusów Solaris. Zacznij alfabetycznie od Gdyni. Tamtejszy przewoźnik PKA Gdynia zamówił jednocześnie najwięcej „jesiennych”autobusów –15 sztuk modelu Urbino 12. Warto dodać, że pomorska spółka to wieloletni klient firmy Solaris, a wcześniej również Neoplan Polska. Obecnie przewoźnik eksploatuje 75 sztuk autobusów, w tym 51 sztuk autobusów wyprodukowanych w Bolechowie. Najwięcej bo 28 sztuk modelu Urbino 12, następnie 11 sztuk Urbino 18 i 3 sztuki Urbino 15. Pozostałe 9 sztuk to Neoplany wyprodukowane w latach 1998-1999. Oprócz wyżej wspomnianych autobusów PKA Gdynia posiada w swoim taborze również 22 Mercedesy serii O405 w tym jeszcze 17 sztuk zmontowanych w zakładach Jelcza. Nowe Solarisy Urbino 12 zamówione przez PKA będą wyposażone w silniki DAF MX-11 spełniające normę czystości spalin Euro 6, pełną klimatyzację przestrzeni pasażerskiej oraz system monitoringu wizyjnego. Termin dostawy autobusów to 150 dni od podpisania Umowy, dlatego można się spodziewać, że realizacja dostawy wypadnie na styczeń 2015 r.
Z kolei PKM Jaworzno zamówiło jeden autobus elektryczny Electric 12. Po zrealizowaniu tegorocznej dostawy 3 sztuk Solarisów Urbino 18, przewoźnik z Jaworzna zapowiedział, że były to ostatnie autobusy z silnikami na olej napędowy. W następnych latach planowany jest zakup jedynie autobusów elektrycznych i w związku z tym PKM zamówił pierwszy „pilotażowy”egzemplarz. Termin jego dostawy to 15.03.2015 r. Kolejny przewoźnik ze Śląska – PKM Sosnowiec zamówiło łącznie 14 sztuk autobusów. Po unieważnieniu pierwszego postępowania na autobusy 12 i 15-metrowe, w drugim przetargu udało się w końcu wybrać dostawcę nowych autobusów. O zamówienie walczyły trzy firmy –MAN, EvoBus oraz Solaris. Ostatecznie właśnie Solaris uzyskał zamówienie otrzymując największą ilość punktów w obu zadaniach. Łącznie PKM zakupi w marcu 2015 roku 6 sztuk modelu Urbino 12 i 8 sztuk modelu Urbino 18. Krótsze autobusy będą wyposażone w silniki Cummins, natomiast przegubowe w silniki DAF, wszystkie spełniające normę Euro 6. Całkowitą nowością –jeżeli chodzi o zakup autobusów fabrycznie nowych będzie wyposażenie ich w klimatyzację przestrzeni pasażerskiej. Dotychczas takie udogodnienie posiadały jedynie autobusy pozyskiwane przez PKM z drugiej ręki. Nowością będą również urządzenia USB do ładowania telefonów komórkowych dla pasażerów. Obecnie PKM Sosnowiec eksploatuje 70 sztuk Solarisów, w tym najwięcej bo aż 55 sztuk Urbino 15 oraz dwa hybrydowe Urbino 18. Łącznie tabor PKM składa się z 250 sztuk autobusów przeznaczonych do obsługi komunikacji miejskiej.
I kolejna spółka znad morza –Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe „Klonowica”. Firma zamówiła 2 sztuki modelu Urbino 18. Przewoźnik posiada w swoim taborze już 58 sztuk autobusów marki Solaris, w tym aż 32 sztuki przegubowego modelu Urbino 18, do których w lutym 2015 r. dołączą kolejne dwa egzemplarze. Współpraca SPAK z Solarisem rozpoczęła się w 2008 roku od zakupu 4 sztuk przegubowych Urbino. Od tamtej pory prawie regularnie dostarczane są kolejne nowe autobusy pozyskiwane w drodze zamówień publicznych. Ostatnie dwa lata to czas w którym SPAK nie zakupił żadnego fabrycznie nowego autobusu. By odnawiać zużyty tabor pozyskiwane są jedynie używane autobusy głównie marki MAN, dotychczas w ilości 11 sztuk (odpowiednio 6 sztuk w 2013 i 5 sztuk w 2014 roku). SPAK posiada obecnie jeszcze 27 sztuk autobusów wyprodukowanych przed 2000 rokiem. Najwięcej spośród nich 20 sztuk stanowią przegubowe Volvo B10MA, zakupione w latach 1994-1995 w ilości 40 sztuk. Łącznie Szczecin w tamtym czasie zakupił aż 80 sztuk tego modelu, z czego połowa trafiła do drugiego szczecińskiego przewoźnika z Dąbia. Dwa nowe Solarisy Urbino 18 zamówione na 2015 rok będą oczywiście wyposażone w silniki Euro 6 oraz klimatyzację całego pojazdu.