Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Jerzy Szmit o gimbusach: To zadanie gmin

infobus
06.10.2016 10:01

Podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury iBudownictwa Jerzy Szmit odpowiedział na poselską interpelację ws. fatalnegostanu niektórych autobusów szkolnych, przewożących dzieci i młodzież. To odpowiedźna interpelację nr 5977 złożoną przez posła Andrzeja Maciejewskiego, w sprawiepoziomu bezpieczeństwa dzieci i uczniów dowożonych do szkół podstawowych,gimnazjów i przedszkoli środkami transportu zapewnionymi przez urzędy gminne.

Oto odpowiedź ministerstwa:

-„Wymagania techniczne autobusów (w tym także autobusówszkolnych), którymi w ramach zorganizowanego dowozu do szkół i przedszkoliprzewożone są dzieci i uczniowie, zawarte są w rozporządzeniu MinistraInfrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznychpojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2015 r. poz. 305, zpóźn. zm.). W Rozdziale V ww. rozporządzenia „Warunki dodatkowe dla autobusu” ?znajdują się przepisy dotyczące autobusów (§17 – § 21, § 23) oraz autobusów szkolnych(§ 22). Należy wskazać, że zróżnicowanie wymagań w stosunku do autobusów orazautobusów szkolnych, jest zamierzone. Mając na uwadze, że w autobusachszkolnych przewożone są dzieci, dla pojazdów tych wprowadzono dodatkowewymagania techniczne np. w zakresie wymiarów i rozmieszczenia siedzeń.Wymagania w tym zakresie celowo odbiegają zatem od parametrów stosowanych wprocedurze homologacji typu autobusu.

Powyższe przepisy są zgodne z wytycznymi Unii Europejskiejoraz Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych womawianej tematyce, wobec czego w krajowych przepisach dotyczących homologacjitypu pojazdu oraz warunków technicznych pojazdów brak jest zasadnościdokonywania zmian legislacyjnych pod kątem spójności wymogów dotyczącychautobusów z wymogami dotyczącymi autobusów szkolnych.

Niezależnie od powyższego istnieje także możliwośćzorganizowania dowozu dzieci do szkół autobusem, który nie jest autobusemszkolnym w ramach linii regularnych lub regularnych specjalnych realizowanychna podstawie ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z2013 r. poz. 1414, z późn. zm.). Takie rozwiązanie stosowane często przezjednostki samorządu terytorialnego wynika ze specyfiki omawianych przewozów,zwłaszcza na obszarze małych gmin, gdzie dowóz dzieci do szkół autobusemszkolnym przy niewielkiej liczbie uczniów mógłby stanowić zbyt duże obciążeniefinansowe dla budżetów samorządowych.

Realizując cel ustawowy jakim jest zorganizowaniebezpłatnego dowozu dzieci do szkół oraz mając na uwadze względy bezpieczeństwagmina ma możliwość zapewnienia właściwych warunków takich przewozów poprzezodpowiednie określenie treści umów zawieranych z przewoźnikami. Do zadań gminynależy zapewnienie jak najdogodniejszych warunków przewozów np. poprzezokreślenie odpowiednich kryteriów zamówienia na dowóz dzieci do szkół wodniesieniu do pojazdu realizującego taką usługę.

Nadmieniam ponadto, że Inspekcja Transportu Drogowegorównież przy współpracy z innymi służbami kontrolnymi, przeprowadza na tereniecałego kraju cykliczne kontrole autobusów, którymi wykonywany jest dowózuczniów do szkół. Kontrole prowadzone są wyrywkowo, jak również na prośbęrodziców, dyrektorów szkół lub władz samorządowych. Kontrole mają na celuprzede wszystkim zapewnienie maksymalnego bezpieczeństwa przewożonych dziecioraz kontroli prawidłowości wykonywania tych przewozów zgodnie z przepisamiustawy o transporcie drogowym.”