Jelenia Góra stawia na Yutonga – również w klasie MIDI
Miejski Zakład Komunikacyjny w Jeleniej Górze rozstrzygnął przetarg na dostawę trzech autobusów elektrycznych klasy MIDI oraz dwóch stacjonarnych ładowarek.
Busnex i Ekoenergetyka zwycięzcami
Zamówienie było podzielone na dwie części – część 1 dotyczyła dostawy autobusów elektrycznych, zaś część 2 – ładowarek.
W części 1 zamawiający otrzymał tylko jedną ofertę, od firmy:
- Busnex Poland sp. z o.o., która zaoferowała dostarczenie autobusów marki Yutong za cenę 8 966 700,00 PLN brutto.
Werdykt komisji przetargowej nie był oczywisty, bowiem zamawiający na zakup elektrobusów miał przygotowaną kwotę 7 380 000,00 PLN brutto (brakowało więc ponad 1,5 mln PLN). Ostatecznie udało się znaleźć dodatkowe środki i MZK zaakceptowało ofertę Busnex.
Z kolei w części 2 przetargu MZK otrzymało dwie oferty:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
- Ekoenergetyka-Polska S.A. – cena 419 811,30 PLN brutto,
- Elektrometal S.A. – cena 565 473,26 PLN brutto.
Obie oferty zmieściły się w budżecie zamawiającego. Jednak jako najkorzystniejsza została wybrana propozycja od Ekoenergetyki.
Elektryczne średniaki
Przypomnijmy, że zamawiane MIDI elektrobusy mają mieć długość od 9,5 do 10,9 m. MZK dopuszcza rozwiązania napędu poprzez zastosowanie jednego lub wielu silników elektrycznych z zastrzeżeniem, że moc uzyskana zagwarantuje pełne funkcjonowanie pojazdu wraz z osprzętem i wyposażeniem w skrajnie niekorzystnych warunkach w ruchu miejskim. Moc ciągła silnika elektrycznego synchronicznego (asynchronicznego) z magnesami trwałymi ma wynosić minimum 160 kW lub 120 kW przy dwóch silnikach zamontowanych w piastach dla pojedynczego silnika. Energia elektryczna może być magazynowana w: akumulatorach, superkondensatorach lub innych urządzeniach, będących wynikiem postępu technicznego o porównywalnych lub lepszych zdolnościach magazynowania energii w stosunku do akumulatorów lub superkondensatorów. Autobusy mają być ładowane za pomocą wyłącznie złącza plug-in z zewnętrznej stacji ładowania o mocy minimum 120 kW mogącej pracować zarówno w trybie pojedynczego lub dwustanowiskowego ładowania o mocy dostosowanej do potrzeb ładowania magazynów energii zastosowanych w autobusie w taki sposób, by można było naładować całkowicie rozładowane magazyny energii możliwie w jak najkrótszym czasie (wolne ładowanie).
Stanowisko kierowcy będzie w pełni wydzielone i oddzielone od przedziału pasażerskiego, wyposażone w zabudowaną, zamykaną kabinę, częściowo przeszkloną, typu zamkniętego. Pasażerowie pojadą na siedzeniach o dużych walorach estetycznych, odpornych na ścieranie i zabrudzenia, wycieranie oraz o podwyższonej odporności na akty wandalizmu.
Pojazdy będą wyposażone w diodowe tablice kierunkowe wykonane w technologii LED, posiadające układ automatycznej, ciągłej regulacji natężenia świecenia w zależności od warunków oświetlenia zewnętrznego oraz w jedną wewnętrzną tablicę informacyjną LCD pod sufitem, a także w tablicę LCD boczną prezentującą tzw. choinkę – przebieg trasy (wraz z oprogramowaniem do konfiguracji i sterowania tablicami). We wszystkich tablicach kierunkowych nie dopuszcza się koloru czerwonego, niebieskiego – zaś preferowany kolor to kolor bursztynowy.