Jelenia Góra: Proszę wsiadać
Przyjacielski, miły i uprzejmy –taki ma być każdy kierowca autobusu w Jeleniej Górze. –To niezwykle pomaga w codziennej pracy –przyznaje Janusz Masilonis, który jest jedną z trzynastu przeszkolonych osób. Wszystko za sprawą międzynarodowego projektu. Pracownicy Miejskiego Zakładu Komunikacji w stolicy Karkonoszy uczą się oprócz zasad kulturalnego zachowania wielu innych przydatnych umiejętności. –Niektórym kierowcom zdarza się, że są zbyt nerwowi. Dlatego myślę, że takie szkolenia to dobry pomysł –uważa Marcin Kucab z Jeleniej Góry. Na zajęciach omawiano również podejście do pasażerów w podeszłym wieku i niepełnosprawnych. Kierowcy odgrywali różne scenki, np. wprowadzali niewidomego człowieka do autobusu. Ale dowiedzieli się też, jak tłumić złość i agresję u siebie i pasażerów. –Jeśli autobusem jadą młodzi ludzie, którzy zaczynają rozrabiać, pić alkohol i palić papierosy, to najlepiej spokojnie do nich podejść i stanowczo upomnieć. Najczęściej skutkuje –mówi Janusz Masilonis, który od 15 lat wozi jeleniogórzan. Do tej pory wyszkolono 13 kierowców. Dyrekcja jeleniogórskiego MZK zapowiada, że szkolenia przejdzie każdy pracownik firmy, w tym około 170 kierowców. Wszystko za sprawą unijnego pilotażowego projektu „Prowadzący pojazdy miejskiej komunikacji zbiorowej w Europie: kompetencje i aktywność zawodowa, od kultury pracy do jakości usług”. Trzydniowe szkolenia są bezpłatne. Trenerami są pracownicy MZK: Stanisław Szpecht i Michał Palewicz. –Chcemy, aby nasi kierowcy byli przyjacielscy i uprzejmi, a pasażerowie mają to odczuwać codziennie, jadąc autobusami –podkreśla Stanisław Szpecht. Jak dodaje, powinni też umieć radzić sobie ze stresującymi i konfliktowymi sytuacjami. Nauczą się także udzielać pierwszej pomocy. Wszystko po to, aby jak najlepiej wykonywali swój zawód.