Jelcze, Autosan i Solarisy w stolicy

infobus
27.11.2007 21:25
W ostatnich dniach w Warszawie pojawiły się pierwsze z zamówionych przez MZA Jelcze Mastero. Na linii zadebiutował także Autosan Solina w barwach PKS Grodzisk Mazowiecki, który obsługuje nowe połączenie na peryferiach Warszawy. Wreszcie do zajezdni firmy Mobili dotarł ostatni z zamówionych Solarisów Urbino 12.  
Jelcz Mastero - 50 takich wozów zakupiły MZAJelcz Mastero - 50 takich wozów zakupiły MZA
Jelcze Mastero dla MZA
W ubiegłym tygodniu na trasy wyjechało pięć pierwszych z 50 niskopodłogowych pojazdów Jelcz Mastero, dostarczonych w ramach kontraktu z firmą Polskie Autobusy. W stolicy otrzymały one numerację 4900 –4905. Kolejne pojazdy będą sukcesywnie pojawiać się w dwóch zajezdniach – Stalowa i Ostrobramska. Zastąpią one wyeksploatowane, często kilkunastoletnie już Ikarusy. Nowe Jelcze różnią się od swoich starszych braci, jeżdżących od kilku lat po Warszawie (dostawy miały miejsce w latach 1996-1998). Poza zmianami w wyglądzie zewnętrznym (m.in. równa liczba okien, wklejane szyby, diodowe wyświetlacze, zmieniony wygląd czoła i tyłu pojazdu) są też zmiany istotne dla pasażerów. Chodzi tu mianowicie o wysokie, miękkie siedzenia, przyciski do otwierania drzwi przez pasażerów (tzw. 'ciepły guzik’), dodatkowe uchwyty i przyciski przy miejscach przewidzianych dla osób starszych, inne panele oświetleniowe oraz dodatkowe nagrzewnice pozwalające na lepsze ogrzanie pojazdu. Warto zwrócić uwagę również na inny silnik –nowe wozy wyposażono w jednostkę IVECO. Ostatnie z zamówionych Jelczy pojawią się w stolicy w pierwszych miesiącach przyszłego roku. Miejsce w praskiej zajezdni nowym autobusom zrobiły Jelcze z roczników 1996-1998, które przeniosły się do zakładu przy ulicy Redutowej. Na Wolę trafiły pojazdy oznaczone następującymi numerami taborowymi: 4631, 4634, 4732, 4737, 4738, 4778, 4781, 4795 oraz 4831. Z tej ostatniej zajezdni wyprowadzają się natomiast przegubowe Ikarusy, które będą stacjonować na Kleszczowej. Chodzi tu o wozy 2958, 2961, 5741 oraz 5742. Na uwagę zasługuje również fakt, iż ze stanu skreślony został pierwszy Ikarus 280.70E nr 5514, wyprodukowany w 1995 roku.   
Jelcz Mastero - 50 takich wozów zakupiły MZAJelcz Mastero - 50 takich wozów zakupiły MZA
Grodziska Solina
W tym samym czasie na stołecznych ulicach pojawił się pierwszy Autosan Solina. I wbrew pozorom nie jest to pojazd należący do firmy Mobilis, ale do innego ajenta –PKS-u Grodzisk Mazowiecki. To właśnie ta firma obsługuje uruchomioną niedawno linię 137, łączącą Olszynkę Grochowską z os. Dudziarska. Jest to klasyczna linia peryferyjna, na której taki tabor wydaję się odpowiedni. Autosan Solina, który codziennie wozi pasażerów trasą linii 137 został wyprodukowany i zakupiony przez grodziskie przedsiębiorstwo w 2006 roku. Pierwotnie jego przeznaczeniem miała być obsługa linii w podwarszawskim mieście, będącym siedzibą przewoźnika, a więc w Grodzisku Mazowieckim. W sieci ZTM autobus otrzymał numer A599.
Przypomnijmy, iż w marcu 2008 roku na ulice Warszawy wyjadą kolejne mikro- i minibusy. Tym razem będą to pojazdy firmy Mobilis. Szerzej na ten temat pisaliśmy w InfoBusie: http://www.infobus.pl/text.php?id=14117 .
Mobilis w komplecie
W dniu 14 listopada b.r. do zajezdni firmy Mobilis w Ursusie przybył ostatni z zakontraktowanych Solarisów Urbino 12. Pojazd jest o tyle nietypowy, że został wyprodukowany w 2005 roku i do momentu dostarczenia do Warszawy służył producentowi jako pojazd demonstracyjny. Od pozostałych wozów różni się bocznym wyświetlaczem i pulpitem VDO. W stolicy są już zatem wszystkie Solarisy zamówione przez Mobilis. W związku z tym firma ta przejęła obsługę kolejnych brygad. Jej 12-metrowe autobusy, od 3 listopada, można spotkać na liniach 101, 122, 712, a także na obsługiwanych dotychczas, m.in. 178.                
Zdjęcia: MZA