„Jedź z nami elektrycznymi autobusami”, czyli Strzelce Opolskie na zakupach
7 kwietnia Związek Powiatowo-Gminny "Jedź Z Nami" w Strzelcach Opolskich ogłosił przetarg na zakup autobusów elektrycznych klasy MINI.
Opolskie zamówienie ma dofinansowanie ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach II edycji programu „Zielony Transport Publiczny”. O przygotowaniach samorządu do tego zakupu pisaliśmy już wcześniej w InfoBusie.
Klasa MINI
Przedmiot zamówienia obejmuje:
- dostawę czterech sztuk nowych zeroemisyjnych pojazdów (autobusów typu MINI) napędzanych silnikiem elektrycznym zasilanym pakietem akumulatorów, dostosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych;
- dostawę dwóch punktów ładowania mobilnego typu plug-in, służących do ładowania pojazdów elektrycznych prądem stałym o mocy od 50 kW do mniej niż 150 kW;
- szkolenie dla ośmiu kierowców i czterech mechaników z zakresu obsługi pojazdów.
Poszukiwane parametry autobusów są następujące:
- Wymiary autobusu (bez lusterek) - długość: 5,8 m do 8 m, szerokość: od 2 m do 2,5 m, wysokość całkowita: do 3,0 m (wraz z urządzeniami na dachu), rozstaw osi: min 4,3 m.
- Liczba miejsc pasażerskich - ogółem: co najmniej 22, w tym liczba miejsc siedzących: co najmniej 13 (bez miejsc siedzących składanych) w tym min 3 szt. dostępne bezpośrednio z niskiej podłogi, 1 miejsce dla wózka inwalidzkiego,
- Silnik elektryczny - o mocy nie mniejszej niż 200 kW,
- Baterie trakcyjne - o minimalnej pojemności 140 kWh, wymiana pakietu baterii trakcyjnych po upływie okresu ich gwarancji na nowe w okresie wskazanym przez zamawiającego lecz nie dłuższym niż 96 miesięcy, wraz z udzieleniem minimum 24 miesięcznej gwarancji na wymieniony pakiet baterii trakcyjnych.
- Ładowarka - będąca elementem wyposażenia autobusu, z mocą osiąganą do 22 kW z przewodem do ładowania i możliwością regulacji mocy ładowania zamontowana na stałe w każdym pojeździe,
Na oferty Związek czeka do 5 maja, a natomiast wymagany termin realizacji całego zamówienia to 10 m-cy. W zakresie doświadczenia – oferent zobowiązany jest wykazać, że w okresie ostatnich trzech lat zrealizował należycie co najmniej jedno zamówienie polegające na dostawie (w oparciu o umowę sprzedaży, najmu, leasingu, użyczenia itp.) co najmniej 4 sztuk nowych autobusów elektrycznych klasy M3.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Strzeleckie testy
W 2020 roku PKS Strzelce Opolskie przeprowadził test elektrobusu czeskiej marki SOR. Pojazd można było spotkać m.in. na trasach w powiecie strzeleckim i krapkowickim, w tym na linii wiodącej przez Górę św. Anny. Zdaniem kierowców PKS-u, elektrobusowi pokonywał wszystkie wzniesienia, a na jednym ładowaniu jest w stanie pokonać 200 kilometrów.
-“To jest na razie autobus testowy, ale zakładamy, że dzięki unijnym dotacjom część taboru strzeleckiego PKS-u będzie w przyszłości z napędem elektrycznym. Już wiemy, że pełne naładowanie pojazdu, przy obecnych cenach prądu, kosztuje ok. 50 złotych, co czyni go tańszym w eksploatacji od pojazdów spalinowych, natomiast jego cena zakupu jest wyższa. Ten test ma nam pokazać mocne i słabe strony takich autobusów. Chcemy być przygotowani na takie rozwiązania” – mówił wówczas Waldemar Gaida, szef Związku “Jedź z nami”, który odpowiada za komunikację publiczną w powiecie strzeleckim i krapkowickim.
Na koniec przypomnijmy, że przed 2020 rokiem strzelecki PKS wzbogacił się, aż o 15 nowych autobusów międzymiastowych, w tym:
- 11 autobusów SOR klasy MIDI oferujących 40 miejsc siedzących, w tym 6 szt. SOR C10,5 i 5 szt. SOR CN10,5 z częściowo niską podłogą
- 2 autobusy klasy MAXI oferujące 56 miejsc siedzących – Iveco Crossway 12M Line
- 2 autobusy klasy MINI oferujących 20 miejsc siedzących – z zabudową Automet na bazie Mercedes-Benz Sprinter.