Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Jedna oferta w Białej Podlaskiej. Debiut Solarisa we flocie MZK?

infobus
25.08.2021 15:00
25 sierpnia miało miejsce otwarcie ofert w przetargu Miejskiego Zakład Komunikacyjnego w Białej Podlaskiej na leasing dwóch autobusów miejskich klasy MIDI z silnikami wysokoprężnymi Euro 6.

Producent będzie miał czas 6 miesięcy na dostawę pojazdów. O warunkach formalnych i technicznych zamówienia pisaliśmy TUTAJ.

Co chciało MZK?

Wśród kryteriów technicznych zawartych w SIWZ, MZK Biała Podlaska daje najwięcej punktów za:

  • zastosowanie rozwiązania w zakresie konstrukcji nośnej, spełniające wymogi homologacji typu pojazdu w zakresie wytrzymałości ich konstrukcji nośnej (homologacja udzielona zgodnie z Regulaminem 66 EKG ONZ) – 25 pkt,
  • co najmniej osiem miejsc siedzących dostępnych z niskiej podłogi – 20 pkt,
  • układ wylotu spalin – wydech u góry nadwozia – 10 pkt,
  • skrzynia biegów 6-biegowa – 25 pkt,
  • materiał konstrukcyjny szkieletu, nadwozia, ramy – profile ze stali odpornej na korozję lub stali o zwiększonej odporności na korozję – 20 pkt.

Po krótkiej analizie tych zapisów widać, że w kryteriach oceny ofert na pierwszy plan wysuwa się premia za materiał konstrukcyjny nadwozia w postaci stali odpornej na korozję przy jednoczesnym braku punktów za KTL. To oznacza, że największe szanse na zwycięstwo miał Autosan lub Solaris. Okazało się, że do podlaskiego zamówienia podeszła tylko ta druga firma.

Jedna oferta

Dzisiaj – 25 sierpnia – Miejski Zakład Komunikacyjny w Białej Podlaskiej otrzymał jedną ofertę, która przekroczyła założony budżet, czyli 2.066.452 PLN netto / 2.541.735 PLN brutto.

Tę propozycję złożyła firma Solaris Bus & Coach w kooperacji z PKO Leasing, która za dwa autobusy Urbino 10,5 zaoferowała 2.271.904 PLN netto / 2.794.443 PLN brutto, co daje jednostkową cenę pojazdu na poziomie 1.135.952 PLN netto.

Naszym zdaniem przekroczenie nie jest duże (252 tys. PLN brutto), także spodziewamy się dołożenia i wyboru Solarisa. Gdyby się tak stało – byłyby to pierwsze autobusy z logo jamnika we flocie podlaskiej firmy.

4706649228919792338 1
4706649228919792338 1 1

Podlaskie autobusy

Dwa autobusy MIDI dla MZK Biała Podlaska mają mieć długość od 10,1 m do 10,633 m, a wysokość max. 3,12 m. Autobusy muszą posiadać troje drzwi w układzie 2-2-2 lub 1-2-2. Wysokość wejścia (od podłoża) w drzwiach nie może wynosić więcej niż 320 mm. Podłoga ma być płaska na całej długości pojazdu bez stopni poprzecznych oraz bez stopni w drzwiach wejściowych. Jednostką napędową będzie silnik rzędowy, chłodzony cieczą, umieszczony z tyłu pojazdu w pozycji leżącej lub stojącej, o mocy w przedziale 180 – 220 kW. Silnik ma być przystosowany do zasilania czystym olejem napędowym (w okresie zimowym) oraz olejem napędowym z biododatkami (o zawartości estrów metylowych do 7%) oraz mieszaniną w/w paliw.

Miejsce pracy kierowcy to kabina wydzielona typu półotwartego posiadająca oszklone szczelne drzwi z okienkiem do sprzedaży biletów, z ogrzewaniem gwarantującym utrzymanie odpowiedniej temperatury we wnętrzu, z nawiewem ciepłego powietrza na nogi kierowcy oraz z dodatkowym grzejnikiem w strefie siedzenia kierowcy.

Z kolei siedzenia pasażerskie mają być wykonane z tworzywa sztucznego z możliwością łatwego montażu i demontażu w celu wymiany tapicerki. Wyłożenie siedzeń ma być wandaloodporne.

Tablice kierunkowe zewnętrzne będą wykonane w oparciu o technologie LED, wyposażone w układ ciągłej regulacji natężenia świecenia w zależności od aktualnie panujących warunków, zapewniające kontrast i ostrość z tłem niezależnie od pory dnia i nocy. MZK dopuszcza zastosowanie w nich wyłącznie kolorów dających duży kontrast z czarnym tłem, np. żółty, pomarańczowy, jasnozielony. Wewnątrz znajdzie się tablica kierunkowa wykonana w technologii matryc LCD z podświetleniem LED o minimalnej przekątnej 22 cale. Tablica musi umożliwiać jednoczesne wyświetlanie informacji dotyczącej przebiegu linii (np. w dolnej lub górnej części ekranu) w sekwencji określonej przez MZK, w postaci numerycznej lub alfanumerycznej, nazwy linii lub końcowego przystanku, przebiegu trasy – minimum trzy przystanki przed i trzy po, na którym znajduje się aktualnie pojazd. Dodatkowo w pojazdach zamontowana ma być tablica o rozmiarze minimum 38 cali, pełniąca funkcję wizualizacji graficznej trasy przejazdu w postaci tzw. „koralików” oraz umożliwiająca wyświetlanie komunikatów specjalnych.