Jedna oferta na dwa autobusy elektryczne dla Mrągowa. Od ARP E-Vehicles
16 stycznia Gmina Miasto Mrągowo otworzyła ofertę w postępowaniu na dostawę dwóch autobusów elektrycznych klasy MIDI na potrzeby obsługi komunikacji miejskiej.
O tym zamówieniu (z dofinansowanie z Polskiego Ładu) pisaliśmy już wcześniej w InfoBusie. Zgodnie z naszym przypuszczeniem faworytem do tego kontraktu była i jest spółka ARP E-Vehicles. Dodajmy, że termin dostawy pierwszych w Mrągowie autobusów elektrycznych to 10 miesięcy licząc od dnia podpisania umowy.
DWA KRYTERIA
Zanim przejdziemy do złożonych dzisiaj ofert, warto przypomnieć co chciało Mrągowo. W kryterium dotyczącym techniki. mazurska gmina preferowała:
- zabudowę magazynów energii – poza dachem autobusu (wszystkie baterie) – 20 pkt,
- ogrzewanie hybrydowe (elektryczne i olejowe) – 20 pkt,
- autobus niskopodłogowy (100% niskiej podłogi) – 20 pkt,
- zużycie energii elektrycznej - poniżej 90,00 kWh/100 km – 20 pkt,
- własną ładowarkę pokładową – 10 pkt,
- wyjście bezpieczeństwa - luk dachowy oraz szyby boczne – 10 pkt.
Przetargi na MIDI elektrobusy zazwyczaj nie cieszą się dużym zainteresowaniem producentów. Podobnie było w tym przypadku, bo Mrągowo dokładnie wiedziało czego chciało, co widać szczególnie po kryteriach technicznych. Naszym zdaniem największe szansę na wygraną w tym przetargu miało ARP E-Vehicles z modelem Pilea i … nie pomyliliśmy się.
jedna oferta
Przy tak określonych mrągowskich wymaganiach, tylko firmy ARP E-Vehicles zdecydowała się na przetargowy start na Mazurach z ceną 4.671.540,00 PLN brutto / 3.798.0000 PLN netto, co daje jednostkowy koszt modelu Pilea 10E na poziomie 1.899.000 PLN netto.
Do tego wykonawca zadeklarował:
1. Zabudowa magazynów energii – Poza dachem autobusu (wszystkie baterie)
2. Ogrzewanie - Hybrydowe (elektryczne i olejowe)
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
3. Udogodnienia dla osób niepełnosprawnych - Autobus niskopodłogowy (100% niskiej podłogi)
4. SORT 2 (lub PB23) - Poniżej 90,00 kWh/100 km
5. Wyjście bezpieczeństwa - Luk dachowy oraz szyby boczne
Z kolei zamawiającym zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia kwotę 4.300.000,00 PLN brutto / 3.495.934 PLN netto, co daje kwotę 1.747.967 PLN netto na jeden autobus. Co teraz? Czekamy na decyzję komisji przetargowej zarówno w zakresie dołożenia brakującej kwoty do budżetu (nie jest duża, także naszym zdaniem przy takim dofinansowaniu to tylko formalność) , jak i wyboru najkorzystniejszej oferty. W tym zakresie Mrągowo zastosuje tylko dwa kryteria oceny ofert: cena (60%) oraz parametry techniczne i eksploatacyjne (40%). To takżre tylko formalność.
Mrągowskie elektrobusy
Oferowane autobusy mają być fabrycznie nowe o długości nadwozia od 8,5 m do 9,5 m i wysokości maksymalne 3,4 m. Wymiana pasażerów odbywać się ma przez dwoje drzwi w układzie 1-2-0. Autobus ma być napędzany silnikiem elektrycznym umieszczonym centralnie lub silnikami elektrycznymi umieszczonymi przy osi napędowej o sumarycznej mocy minimum 160 kW. W układzie napędowym musi być zastosowany system odzyskiwania energii z hamowania i redukcji prędkości jazdy. Energia elektryczna ma być gromadzona w akumulatorach lub super kondensatorach, lub innych urządzeniach pozwalających na efektywne wykorzystanie zgromadzonej w nich energii elektrycznej. Wymagana pojemność magazynów energii elektrycznej to minimum 200 kWh. Ma ona pozwalać na przejechanie co najmniej 240 km na pełnym naładowaniu. Magazyn energii elektrycznej powinien być doładowywany podczas jazdy autobusu energią elektryczną wygenerowaną podczas hamowania (rekuperacja energii). Ładowanie baterii będzie się odbywać poprzez wtyczkę typu plug-in ze standardowej sieci elektrycznej.
W przedziale pasażerskim znajdą się fotele, których szkielety będą wykonane z tworzywa sztucznego. Mają być wyklejone wykładziną tapicerowaną z możliwością łatwego zmywania, demontażu i montażu, która z kolei powinna być odporna na ścieranie i zabrudzenie oraz niepalna.
Stanowisko pracy kierowcy to wydzielona kabina typu półzamkniętego, zamykana na zamek patentowy, z zamykanym okienkiem do sprzedaży biletów, wyposażona w blat lub kołyskę do przyjmowania gotówki, otwory komunikacyjne w szybie drzwi i kabiny kierowcy.
System informacji pasażerskiej stanowić mają tablice kierunkowe funkcjonujące w oparciu o diody LED koloru białego oraz wewnętrzny wyświetlacz funkcjonujący w oparciu o diody LED koloru czerwonego prezentujący np. numer linii, kierunek, informacje, reklamy, a także system automatycznej informacji głosowej o trasie pojazdu.