Jedlina Zdrój śladem Ząbkowic i Niemczy – z ofertą Autometu na jeden elektrobus
12 stycznia Gmina Jedlina-Zdrój opublikowała przetarg na zakup swojego pierwszego autobusu o napędzie elektrycznym klasy MINI.
Dostawa odbywa się w ramach dofinansowania z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu „Zielony transport publiczny”. Fabrycznie nowy elektrobus ma przyjechać do podwałbrzyskiej miejscowości w ciągu 240 dni od podpisania umowy. Wszystko wskazuje na to, że czeka go długa droga – z zakładu Autometu w Sanoka.
ELEKTRYCZNY MINIBUS
Poszukiwany autobus przez Jedlinę miał spełniać następujące parametry:
- długość całkowita pojazdu: MINI ok. 8,0 m
- szerokość: ok. 2,20 m
- wysokość całkowita : 2,70 ÷3,00 m
- pojemność: autobus powinien mieć możliwość przewozu jednorazowo minimum 22 osób, w tym miejscach siedzących 10 ÷ 16
- konstrukcja: pojazd będzie spełniał minimalne wymogi dotyczące przewozu osób poruszających się na wózku inwalidzkim. Przedział pasażerski musi posiadać stanowisko dla 1 wózka inwalidzkiego, z rozkładaną ręcznie platformą najazdową. Pojazd musi posiadać dwuskrzydłowe drzwi pasażerskie, sterowane z miejsca kierowcy w układzie 0-2-0. Szerokość przejścia w świetle drzwi dwuskrzydłowych – min. 110,00 cm. Klimatyzacja całopojazdowa.
- układ napędowy: silnik elektryczny o mocy co najmniej 80 kW. Typ akumulatorów dostosowany do systemów ładowania poprzez ładowarkę mobilną typu plug-in o mocy znamionowej nie mniej niż 50 kW, pozwalającą na pełne naładowanie akumulatorów trakcyjnych w czasie nie dłuższym niż 6h (w zakresie od 30 do 100% dostępnej dla użytkownika pojemności akumulatorów trakcyjnych pojazdu). Zasięg na jednym ładowaniu: min. 160 km Charakterystyka parametrów ładowarki mobilnej: mobilna, zewnętrzna, moc wyjściowa: ok. 50kW, złącza plug-in w standardzie CCS Combo-2 Type2/Mode4,
Jedna oferta
Na oferty Jedlina czekała do 12 stycznia. Swoją propozycję złożyła tylko sanocka firma Automet czyli podobnie jak to było w Niemczy i Ząbkowicach, które również skorzystały ze wsparcia programu NFOŚiGW – „Zielony Transport Publiczny”.
Złożona oferta Autometu opiewa na 1.522.125 PLN brutto / 1.127.500 PLN netto. Z kolei budżet projektu „Zielony transport publiczny w uzdrowisku Jedlina-Zdrój” to 1.459.956,37 PLN brutto.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Czyli mamy małe przekroczenie, ale spodziewamy się dołożenia i wyboru oferty sanockiej firmy, która zdominowała segment małych autobusów elektrycznych na Dolnym Śląsku - o czym świadczą pewne zwycięstwa w Niemczy oraz w Ząbkowicach.
Teoretycznie komisja przetargowa oceni teraz propozycję Autometu według dwóch kryteriów: okres gwarancji i rękojmi za wady z wagą 40% oraz ceny z wagą 60%, ale to tylko działanie pro-forma.
Dolnośląskie ZTP 2.0
Przypomnijmy, że Jedlina otrzymała dofinansowanie z NFOŚiGW w dniu 11 października Podpisanie umów – razem z pięcioma innymi samorządami - odbyło się w Świdnicy. W sumie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przekaże dolnośląskim gminom w formie bezzwrotnej dotacji kwotę 48 947 229 zł oraz 6 926 829 zł w formie pożyczki, w tym:
- Miasto Świdnica zakupi dwanaście autobusów z napędem elektrycznym oraz dwanaście stacjonarnych stacji ładowania typu plug-in, na co otrzyma dotację w kwocie 23 772 358 zł, a także pożyczkę w kwocie 6 926 829 zł (łączna wartość projektu, to 37 760 000 zł);
- Gmina Świebodzice zakupi dwa autobusy oraz punkty ładowania typu plug-in, z NFOŚiGW otrzyma na ten cel dotację w wysokości 3 359 759,00 zł (wartość projektu: 5 530 012,00 zł);
- Gmina Boguszów-Gorce otrzyma 1 319 857,00 zł dotacji na zakup jednego autobusu i dwóch punktów ładowania (wartość projektu to 1 761 627,00 zł);
- Gmina Jedlina-Zdrój zakupi jeden autobus klasy MINI oraz jedną ładowarkę mobilną z dotacją w kwocie 985 610,00 zł oraz pożyczce w wysokości 309 826,00 zł (wartość projektu to 1 295 436,00 zł);
- Gmina Duszniki -Zdrój otrzyma 15 232 320,00 zł dotacji na zakup sześciu autobusów (całkowity koszt projektu to 19 040 400,00 zł);
Gmina Nowa Ruda zakupi dwa autobusy elektryczne i dwa punkty ładowania.
Kwota dotacji z NFOŚiGW to 4 277 325,00 zł, a pożyczka wyniesie 1 000 000,00 zł (całkowita wartość przedsięwzięcia to 5 473 500,00 zł). Oprócz zakupu autobusów gminy planują szkolenia kierowców i naukę obsługi pojazdów. Zakupione autobusy będą niskopodłogowe, dostosowane do przewozu osób z niepełnosprawnościami.