Jaworzno i elektrobus z pantografem
W niecodzienny sposób, bo w środku tygodnia, jaworznickie Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej we wtorek 28 lipca br., zaprezentowało jeden z pierwszych w Polsce autobusów elektrycznych ? Solaris Urbino 12 electric.
Przybyli goście oraz prasa mogła podziwiać pojazd na parkingu hotelu Pańska Góra, nie zabrakło również przejażdżki po centrum miasta. Przypomnijmy, że najnowszy autobus polskiej produkcji spod znaku jamnika wyposażony został w silniki asynchroniczny o mocy 160kW, wspomagający bateriami 4x 40kwh, a więc system dobrze znany nam z trolejbusów. Ładowanie pojazdu może odbywać się na dwa sposoby, plug-in ? czyli tradycyjną ładowarką ? o mocy 90kW, którą znajdziemy na zajezdni ? oraz pantografem umieszczonym na dachu pojazdu, który umożliwia szybkie ładowanie np. na pętli. Na wyposażeniu pojazdu znajdują się wygodne siedzenia, automat biletowy, darmowy internet, wydajna klimatyzacja, gniazda do ładowania mobilnych urządzeń poprzez USB oraz standardowo ? elektroniczny system informacji pasażerskiej wraz z zapowiedziami głosowymi. W pojeździe zamontowano także wewnętrzny monitoring, oprócz tego autobus wyróżnia się niestandardowym pulpitem składającym się w głównej mierze z ekranów LCD, z zewnątrz natomiast, na każdym kroku przypomina się o tym, że jest to autobus elektryczny.
Prezes spółki ? Zbigniew Nosal ? nie ukrywał, że w planach Przedsiębiorstwa jest pozyskanie większej ilości takich pojazdów elektrycznych, które mają systematycznie wypierać tabor spalinowy. ??Jest to pilotażowy zakup autobusu elektrycznego? ? mówił. W kuluarach mówiono o zakupie ponad 25 sztuk autobusów. Na to potrzebne są jednak unijne pieniądze, które PKM chce pozyskać ze Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.
Podczas oficjalnej prezentacji elektrycznego Solarisa, Przewoźnik pochwalił się również najnowszą stacją ładowania, która zlokalizowana jest w pobliżu przystanku autobusowego na Osiedlu Stałym. To drugi taki punkt w Jaworznie i jednocześnie pierwsza stacja szybkiego ładowania przez pantograf w mieście o mocy prawie 190kW. Autobus ze stacji już korzysta ? w zależności od poziomu naładowania baterii, jej uzupełnianie trwa od kilkudziesięciu minut ? tak jak to miało miejsce na prezentacji ? do około półtorej godziny, żeby napełnić baterię w całości.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Pojazd obecnie można spotkać na linii 303 i 391, a już od przyszłego miesiąca będzie to najprawdopodobniej linia 313.
„