Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Jawornik z ofertą Solarisa na szkolny autobus elektryczny

infobus
10.05.2022 12:00

10 maja Gmina Jawornik Polski otworzyła ofertę w przetargu na zakup jednego szkolnego autobusu elektrycznego (wraz ze stacją ładowania) - w ramach programu NFOŚiGW „Zielona i bezpieczna droga do szkoły".

To już 13. zamówienie z rządowego programu Kangur 2.0 – do jego zamknięcia pozostały jeszcze tylko trzy postępowania. W Jaworniku pojawiła się tylko propozycja od Solarisa, co najprawdopodobniej przełoży się na 9. zwycięstwo wielkopolskiej firmy w Kangurze 2.0 i 12. wygrany kontrakt w całej kangurowej rywalizacji. Nieźle.

Elektryczny gimbus

Przedmiotem zamówienia z Jawornika (ogłoszonego 11 marca) był zakup jednego autobus szkolnego o napędzie elektrycznym wraz ze stacją ładowania i instalacją fotowoltaiczną. Podkarpacka gmina szeroko określiła parametry poszukiwanego „gimbusa”:

  • długość od 10 m  do 12,5 m
  • wysokość całkowita do 3,5 m
  • szerokość do 2,6 m
  • liczba miejsc min 40 miejsc siedzących (łącznie z kierowcą) / w przypadku przewozu osoby niepełnosprawnej min. 36 miejsc siedzących

Wymagany termin realizacji zamówienia to 7 m-cy od podpisania umowy.

Jedna oferta

10 maja na jawornickie postępowanie odpowiedziała tylko jedna firma - Solaris Bus & Coach, która zaproponowała za model Urbino 12 electric kwotę 3.161.200 PLN brutto / 2.570.081 PLN netto.

To oznacza mocne przekroczenie gminnego budżetu, który wynosił 2.720.000 PLN brutto. Natomiast warto zauważyć, że Solaris zaoferował aż 6-letnią gwarancję całopojazdową oraz kompletną ładowarkę podpiętą pod bank energii ładowany fotowoltaicznie o pojemności 15,2 kWh. Takiego rozwiązania w szkolnych przetargach jeszcze nie było. I stąd też taka a nie inna cena. Do tego wielkopolski producent zadeklarował moc silnika 220 kW, moc instalacji 15,2, pojemność baterie na poziomie 280 kWh, co powinno przełożyć się na zasięg "gimbusa" do 180 km.

Gmina ma teraz dwa wyjścia: albo dołoży brakującą kwotę, albo rozpisze nowy przetarg, w którym zmniejszy swoje oczekiwania w zakresie gwarancji. Powinno być wtedy taniej. Czekamy na decyzję. Tymczasem przypomnijmy, że Jawornik chciał wybrać najkorzystniejszej oferty na podstawie aż sześciu  kryteriów:

  •  Pojemność baterii autobusu (B) / Waga: 15
  •  Zasięg na jednym ładowaniu (Z) / Waga: 10
  • Gwarancja i rękojmia (G) / Waga: 10
  • Moc instalacji PV równa mocy magazynu energii (F) / Waga: 10
  • Moc silnika (S) / Waga: 5
  • Cena - Waga: 50

KANGUR 2.0

Aktualnie cały czas trwa II edycja programu „Kangur”, gdzie wsparcie otrzymało 16 gmin. To: Skalbmierz, Pałecznica, Troszyn, Krasnopol, Daszyna, Przedecz, Śniadowo, Działoszyce, Rzeczyca, Wieniawa, Ojrzeń, Platerów, Zduny, Rusinów, Ożarów Mazowiecki oraz Jawornik Polski.

Wszystkie te samorządy otrzymały dofinansowania w postaci dotacji – łącznie to 34,2 mln zł, czyli 85% przyznanych środków. Dwanaście gmin skorzysta również z pożyczki z NFOŚiGW.

Uzyskane z Funduszu pieniądze beneficjenci przeznaczą na zakup 16 zeroemisyjnych, nowoczesnych i umożliwiających transport osób z niepełnosprawnościami autobusów oraz szkolenie kierowców. 15 gmin zainwestuje także w infrastrukturę ładowania pojazdów.

W ramach II edycji Kangura swoje przetargi ogłosiły już następujące gminy (+ zwycięska marka):

  • Pałecznica (Solaris)
  • Krasnopol (Solaris)
  • Przedecz (Solaris)
  • Działoszyce (Solaris)
  • Śniadowo (Busnex-Yutong)
  • Ojrzeń (Busnex-Yutong)
  • Platerów (ARP)
  • Troszyn (Solaris)
  • Rzeczyca (Solaris)
  • Rusinów (Solaris)
  • Zduny (ARP)
  • Skalbmierz (Solaris)
  • Jawornik Polski (w toku)

Niebawem swoje postępowania ogłoszą: Daszyna, Wieniawa i Ożarów Mazowiecki.