Jawornik ponawia przetarg na elektryczny autobus szkolny
31 maja Jawornik Polski ogłosił ponownie przetarg na zakup jednego szkolnego autobusu elektrycznego (plus stacja ładowania) - w ramach programu NFOŚiGW „Zielona i bezpieczna droga do szkoły".
Przypomnijmy, że 11 maja gmina unieważniła postępowanie, po tym jak dostała ofertę od firmy Solaris Bus & Coach, która przekroczyła taborowy budżet. Obejmowała ona m.in. 6-letnią gwarancję całopojazdową oraz kompletną ładowarkę podpiętą pod bank energii ładowany fotowoltaicznie o pojemności 15,2 kWh. Takiego rozwiązania w szkolnych przetargach jeszcze nie było. Jak się okazało - nie każdego stać na takie innowacje. Sprawdzamy, co Jawornik zmienił w najnowszym postępowaniu.
Za pierwszym razem
Przypomnijmy, że przedmiotem pierwszego zamówienia podkarpackiej gminy (ogłoszonego 11 marca) był zakup jednego autobus szkolnego o napędzie elektrycznym wraz ze stacją ładowania i instalacją fotowoltaiczną. Jawornik szeroko określił parametry poszukiwanego „gimbusa”: długość od 10 m do 12,5 m wysokość całkowita do 3,5 m szerokość do 2,6 m liczba miejsc min 40 miejsc siedzących (łącznie z kierowcą) / w przypadku przewozu osoby niepełnosprawnej min. 36 miejsc siedzących. 10 maja na takie wymogi odpowiedziała tylko jedna firma - Solaris Bus & Coach, która zaproponowała za model Urbino 12 electric kwotę 3.161.200 PLN brutto / 2.570.081 PLN netto.
To oznaczało mocne przekroczenie gminnego budżetu, który wynosił 2.720.000 PLN brutto. Do tego wielkopolski producent zadeklarował moc silnika 220 kW, moc instalacji 15,2, pojemność baterie na poziomie 280 kWh, co powinno przełożyć się na zasięg "gimbusa" do 180 km. 6-letnią gwarancję całopojazdową oraz kompletną ładowarkę podpiętą pod bank energii ładowany fotowoltaicznie o pojemności 15,2 kWh. Takiego rozwiązania w szkolnych przetargach jeszcze nie było. I stąd też taka, a nie inna cena. Z powodu przekroczenia budżetu gmina postanowiła anulować zamówienie i rozpisać nowy przetarg.
Za drugim razem
Najnowszy przetarg Jawornika to 14. zamówieniem z rządowego programu Kangur 2.0 – do jego zamknięcia pozostały jeszcze trzy postępowania, w tym „jawornicki dubel”. W zasadzie zapisy z pierwszego podejścia pozostały bez zmian – w tym gwarancja na całość przedmiotu zamówienia na okres minimum 6 lat. Natomiast mamy mniejszy magazyn energii. Wydłużono też termin realizacji zamówienia - do 9 m-cy od podpisania umowy. Czy to wystarczy? Zobaczymy.
Zamawiający wybierze najkorzystniejszą ofertę za pomocą kryteriów:
- Cena ofertowa brutto (C) – 50%
- Pojemność baterii autobusu (B) – 15%
- Zasięg na jednym ładowaniu (Z) – 10 %
- Moc silnika (S)– 5%
- Gwarancja i rękojmia (G) – 10%
- Moc instalacji PV równa mocy magazynu energii (F)– 10%, gdzie mamy taka punktację:
min. 3 kW do mocy nie większej lub równej 6 kW – 0 pkt
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
o mocy większej od 6 kW do mocy nie większej lub równej 9 kW – 1 pkt
o mocy większej od 9 kW do mocy nie większej lub równej 12 kW - 2 pkt
o mocy większej od 12 kW do mocy nie większej lub równej 15 kW – 3 pkt
o mocy większej od 15 kW do mocy nie większej lub równej 20 kW – 4 pkt
o mocy większej od 20 kW do mocy nie większej lub równej 25 kW – 5 pkt
o mocy większej od 25 kW do mocy nie większej lub równej 30 kW – 7 pkt
o mocy większej od 30 kW – 10 pkt
KANGUR 2.0
Aktualnie cały czas trwa II edycja programu „Kangur”, gdzie wsparcie otrzymało 16 gmin. To: Skalbmierz, Pałecznica, Troszyn, Krasnopol, Daszyna, Przedecz, Śniadowo, Działoszyce, Rzeczyca, Wieniawa, Ojrzeń, Platerów, Zduny, Rusinów, Ożarów Mazowiecki oraz Jawornik Polski. Wszystkie te samorządy otrzymały dofinansowania w postaci dotacji – łącznie to 34,2 mln zł, czyli 85% przyznanych środków. Dwanaście gmin skorzysta również z pożyczki z NFOŚiGW. Uzyskane z Funduszu pieniądze beneficjenci przeznaczą na zakup 16 zeroemisyjnych, nowoczesnych i umożliwiających transport osób z niepełnosprawnościami autobusów oraz szkolenie kierowców. 15 gmin zainwestuje także w infrastrukturę ładowania pojazdów.
W ramach II edycji Kangura swoje przetargi ogłosiły już następujące gminy (+ zwycięska marka):
- Pałecznica (Solaris)
- Krasnopol (Solaris)
- Przedecz (Solaris)
- Działoszyce (Solaris)
- Śniadowo (Busnex-Yutong)
- Ojrzeń (Busnex-Yutong)
- Platerów (ARP)
- Troszyn (Solaris)
- Rzeczyca (Solaris)
- Rusinów (Solaris)
- Zduny (ARP)
- Skalbmierz (Solaris)
- Ożarów (w trakcie)
Niebawem swoje postępowania ogłoszą Daszyna i Wieniawa.