Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Jawornik na razie bez elektrycznego „gimbusa”. Solaris za drogi

infobus
17.05.2022 10:30

11 maja Jawornik Polski unieważnił przetarg na zakup jednego szkolnego autobusu elektrycznego (plus stacja ładowania) - w ramach programu NFOŚiGW „Zielona i bezpieczna droga do szkoły".

Dzień wcześniej gmina otworzyła ofertę w tym postępowaniu – od firmy Solaris Bus & Coach, która mocno przekroczyła budżet, ale jednocześnie zaoferowała aż 6-letnią gwarancję całopojazdową oraz kompletną ładowarkę podpiętą pod bank energii ładowany fotowoltaicznie o pojemności 15,2 kWh. Takiego rozwiązania w szkolnych przetargach jeszcze nie było. Jak się okazuje - nie każdego na nie stać.

Przetargowa trzynastka

Przetarg Jawornika był 13. zamówieniem z rządowego programu Kangur 2.0 – do jego zamknięcia pozostały jeszcze trzy postępowania, w tym „jawornicki dubel”.

Przypomnijmy, że przedmiotem zamówienia podkarpackiej gminy (ogłoszonego 11 marca) był zakup jednego autobus szkolnego o napędzie elektrycznym wraz ze stacją ładowania i instalacją fotowoltaiczną. Jawornik szeroko określił parametry poszukiwanego „gimbusa”:

  • długość od 10 m  do 12,5 m
  • wysokość całkowita do 3,5 m
  • szerokość do 2,6 m
  • liczba miejsc min 40 miejsc siedzących (łącznie z kierowcą) / w przypadku przewozu osoby niepełnosprawnej min. 36 miejsc siedzących

Wymagany termin realizacji zamówienia to 7 m-cy od podpisania umowy.

 JEDNA OFERTA

10 maja na takie wymogi odpowiedziała tylko jedna firma - Solaris Bus & Coach, która zaproponowała za model Urbino 12 electric kwotę 3.161.200 PLN brutto / 2.570.081 PLN netto. To oznaczało mocne przekroczenie gminnego budżetu, który wynosił 2.720.000 PLN brutto. Do tego wielkopolski producent zadeklarował

  • moc silnika 220 kW,
  • moc instalacji 15,2, pojemność
  • baterie na poziomie 280 kWh, co powinno przełożyć się na zasięg "gimbusa" do 180 km.
  • 6-letnią gwarancję całopojazdową
  • oraz kompletną ładowarkę podpiętą pod bank energii ładowany fotowoltaicznie o pojemności 15,2 kWh. Takiego rozwiązania w szkolnych przetargach jeszcze nie było. I stąd też taka, a nie inna cena.

Z powodu przekroczenia budżetu gmina postanowiła anulować zamówienie i rozpisać nowy przetarg, w którym zapewne zmniejszy swoje oczekiwania w zakresie gwarancji. Wtedy powinno być taniej. Tymczasem przypomnijmy, że Jawornik chciał wybrać najkorzystniejszej oferty na podstawie aż sześciu kryteriów:

  •  Pojemność baterii autobusu (B) / Waga: 15
  • Zasięg na jednym ładowaniu (Z) / Waga: 10
  • Gwarancja i rękojmia (G) / Waga: 10
  • Moc instalacji PV równa mocy magazynu energii (F) / Waga: 10
  • Moc silnika (S) / Waga: 5
  • Cena - Waga: 50

KANGUR 2.0

Aktualnie cały czas trwa II edycja programu „Kangur”, gdzie wsparcie otrzymało 16 gmin. To: Skalbmierz, Pałecznica, Troszyn, Krasnopol, Daszyna, Przedecz, Śniadowo, Działoszyce, Rzeczyca, Wieniawa, Ojrzeń, Platerów, Zduny, Rusinów, Ożarów Mazowiecki oraz Jawornik Polski. Wszystkie te samorządy otrzymały dofinansowania w postaci dotacji – łącznie to 34,2 mln zł, czyli 85% przyznanych środków.

Dwanaście gmin skorzysta również z pożyczki z NFOŚiGW. Uzyskane z Funduszu pieniądze beneficjenci przeznaczą na zakup 16 zeroemisyjnych, nowoczesnych i umożliwiających transport osób z niepełnosprawnościami autobusów oraz szkolenie kierowców. 15 gmin zainwestuje także w infrastrukturę ładowania pojazdów.

W ramach II edycji Kangura swoje przetargi ogłosiły już następujące gminy (+ zwycięska marka): P

  • Pałecznica (Solaris)
  • Krasnopol (Solaris)
  • Przedecz (Solaris)
  • Działoszyce (Solaris)
  • Śniadowo (Busnex-Yutong)
  • Ojrzeń (Busnex-Yutong)
  • Platerów (ARP)
  • Troszyn (Solaris)
  • Rzeczyca (Solaris)
  • Rusinów (Solaris)
  • Zduny (ARP)
  • Skalbmierz (Solaris)
  • Ożarów (w trakcie)

Niebawem swoje postępowania ogłoszą – ponowie Jawornik plus Daszyna i Wieniawa