Jawornik na razie bez elektrycznego „gimbusa”. Solaris za drogi
11 maja Jawornik Polski unieważnił przetarg na zakup jednego szkolnego autobusu elektrycznego (plus stacja ładowania) - w ramach programu NFOŚiGW „Zielona i bezpieczna droga do szkoły".
Dzień wcześniej gmina otworzyła ofertę w tym postępowaniu – od firmy Solaris Bus & Coach, która mocno przekroczyła budżet, ale jednocześnie zaoferowała aż 6-letnią gwarancję całopojazdową oraz kompletną ładowarkę podpiętą pod bank energii ładowany fotowoltaicznie o pojemności 15,2 kWh. Takiego rozwiązania w szkolnych przetargach jeszcze nie było. Jak się okazuje - nie każdego na nie stać.
Przetargowa trzynastka
Przetarg Jawornika był 13. zamówieniem z rządowego programu Kangur 2.0 – do jego zamknięcia pozostały jeszcze trzy postępowania, w tym „jawornicki dubel”.
Przypomnijmy, że przedmiotem zamówienia podkarpackiej gminy (ogłoszonego 11 marca) był zakup jednego autobus szkolnego o napędzie elektrycznym wraz ze stacją ładowania i instalacją fotowoltaiczną. Jawornik szeroko określił parametry poszukiwanego „gimbusa”:
- długość od 10 m do 12,5 m
- wysokość całkowita do 3,5 m
- szerokość do 2,6 m
- liczba miejsc min 40 miejsc siedzących (łącznie z kierowcą) / w przypadku przewozu osoby niepełnosprawnej min. 36 miejsc siedzących
Wymagany termin realizacji zamówienia to 7 m-cy od podpisania umowy.
JEDNA OFERTA
10 maja na takie wymogi odpowiedziała tylko jedna firma - Solaris Bus & Coach, która zaproponowała za model Urbino 12 electric kwotę 3.161.200 PLN brutto / 2.570.081 PLN netto. To oznaczało mocne przekroczenie gminnego budżetu, który wynosił 2.720.000 PLN brutto. Do tego wielkopolski producent zadeklarował
- moc silnika 220 kW,
- moc instalacji 15,2, pojemność
- baterie na poziomie 280 kWh, co powinno przełożyć się na zasięg "gimbusa" do 180 km.
- 6-letnią gwarancję całopojazdową
- oraz kompletną ładowarkę podpiętą pod bank energii ładowany fotowoltaicznie o pojemności 15,2 kWh. Takiego rozwiązania w szkolnych przetargach jeszcze nie było. I stąd też taka, a nie inna cena.
Z powodu przekroczenia budżetu gmina postanowiła anulować zamówienie i rozpisać nowy przetarg, w którym zapewne zmniejszy swoje oczekiwania w zakresie gwarancji. Wtedy powinno być taniej. Tymczasem przypomnijmy, że Jawornik chciał wybrać najkorzystniejszej oferty na podstawie aż sześciu kryteriów:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
- Pojemność baterii autobusu (B) / Waga: 15
- Zasięg na jednym ładowaniu (Z) / Waga: 10
- Gwarancja i rękojmia (G) / Waga: 10
- Moc instalacji PV równa mocy magazynu energii (F) / Waga: 10
- Moc silnika (S) / Waga: 5
- Cena - Waga: 50
KANGUR 2.0
Aktualnie cały czas trwa II edycja programu „Kangur”, gdzie wsparcie otrzymało 16 gmin. To: Skalbmierz, Pałecznica, Troszyn, Krasnopol, Daszyna, Przedecz, Śniadowo, Działoszyce, Rzeczyca, Wieniawa, Ojrzeń, Platerów, Zduny, Rusinów, Ożarów Mazowiecki oraz Jawornik Polski. Wszystkie te samorządy otrzymały dofinansowania w postaci dotacji – łącznie to 34,2 mln zł, czyli 85% przyznanych środków.
Dwanaście gmin skorzysta również z pożyczki z NFOŚiGW. Uzyskane z Funduszu pieniądze beneficjenci przeznaczą na zakup 16 zeroemisyjnych, nowoczesnych i umożliwiających transport osób z niepełnosprawnościami autobusów oraz szkolenie kierowców. 15 gmin zainwestuje także w infrastrukturę ładowania pojazdów.
W ramach II edycji Kangura swoje przetargi ogłosiły już następujące gminy (+ zwycięska marka): P
- Pałecznica (Solaris)
- Krasnopol (Solaris)
- Przedecz (Solaris)
- Działoszyce (Solaris)
- Śniadowo (Busnex-Yutong)
- Ojrzeń (Busnex-Yutong)
- Platerów (ARP)
- Troszyn (Solaris)
- Rzeczyca (Solaris)
- Rusinów (Solaris)
- Zduny (ARP)
- Skalbmierz (Solaris)
- Ożarów (w trakcie)
Niebawem swoje postępowania ogłoszą – ponowie Jawornik plus Daszyna i Wieniawa