Jawor zmienia kryteria techniczne w drugim przetargu na elektryki. Analiza SWZ
Gmina Jawor ponownie szuka dostawcy autobusów elektrycznych w klasie MAXI i MEGA. Po wcześniejszym przetargu z jedną ofertą, mamy obecnie kolejne postępowanie – o którym pisaliśmy już wcześniej w InfoBusie.
Jawor postanowił zmienić nieco kryteria oceny ofert w stosunku do poprzedniego przetargu. Czy ta zmiana przyciągnie więcej wykonawców? Pora na analizę SWZ.
Kryteria oceny ofert
Jawor w dalszym ciągu zamierza przyznawać punkty wykonawcom w trzech kryteriach: ceny (60%), parametrów techniczno-użytkowych (35%), parametrów ekologicznych (5%). Niewielkie zmiany pojawiają się wśród parametrów technicznych, gdzie najwięcej punktów można zdobyć za:
- gwarancję całopojazdową – 60 miesięcy – 24 pkt,
- gwarancję na akumulatory trakcyjne – minimum 96 miesięcy – 31 pkt,
- gwarancję na ładowarki – 72 miesiące – 12 pkt,
- liczbę miejsc pasażerskich – co najmniej 75 w autobusach solowych, minimum 110 miejsc w autobusie przegubowym – 8 pkt,
- zastosowanie systemu awaryjnego hamowania i systemu monitorowania martwego pola prawej strony pojazdu – 15,5 pkt,
- siedzenia pasażerskie antybakteryjne – 4 pkt,
- długość pomostu dla wózka inwalidzkiego lub wózka dziecięcego – co najmniej 2,7 m – 2 pkt,
- wytrzymałość konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich według Regulaminu nr 66 EKG ONZ – 1 pkt,
- ochronę osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego według Regulaminu nr 29 EKG ONZ – 1 pkt,
- spełnianie wymogów w zakresie urządzeń zabezpieczających przed wjechaniem pod przód pojazdu według Regulaminu nr 93 EKG ONZ – 1 pkt,
- spełnianie wymogów w zakresie homologacji pojazdów w zakresie cyberbezpieczeństwa i systemu zarzadzania bezpieczeństwem według Regulaminu nr 155 EKG ONZ – 0,5 pkt.
Specyfikacja techniczna
Elektryki dla gminy mają mieć długość od 11,8 do 12,35 m (solo) i od 17,5 do 18,75 m (przegubowiec), a ich wysokość nie może przekroczyć 3,45 m. Układ napędowy będzie miał moc odpowiednio - co najmniej 160 kW i 220 kW. Zamawiający preferuje pojazdy wyposażone w silnik centralny, ale dopuszcza zastosowanie silników w piastach kół. Energia akumulatorów powinna umożliwić wykonanie całodziennych zadań na wyznaczonych liniach, przy zastosowanych systemach ładowania, bez konieczności wyłączania z ruchu pojazdu ze względu na brak energii elektrycznej. Autobusy muszą być dostosowane do ładowania plug-in.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Stanowisko kierowcy będzie oddzielone od przedziału pasażerskiego, wyposażone w pełną, zabudowaną, zamykaną kabinę z wyjściem przez pierwszą połówkę pierwszych drzwi, gwarantującą skuteczność działania klimatyzacji stanowiska pracy kierowcy. W kabinie znajdzie się m.in.: lodówka elektryczna, schowki, uchwyt na szklankę lub butelkę 0,5l, port USB. Z kabiny kierowcy przechodzimy do przedziału pasażerskiego, gdzie będą zamontowane siedzenia z tkaniny odpornej na zużycie (wycieranie, zabrudzenie) i uszkodzenie (rozerwanie, rozcięcie). Zamawiający preferuje siedzenia pasażerskie, których co najmniej korpus włącznie z uchwytem nad oparciem siedziska wykonany jest z materiałów zawierających nanocząsteczki zdolne likwidować lub powstrzymywać wzrost i namnażanie się mikroorganizmów, a materiał obiciowy zaimpregnowany jest środkiem brudoodpornym.
Autobusy mają być wyposażone w tablice zewnętrzne elektroniczne, wykonane w oparciu o diody wysokiej jaskrawości w kolorze białym, z układami ciągłej regulacji natężenia świecenia w zależności od warunków oświetlenia zewnętrznego. Informacja pasażerska wewnątrz elektryków będzie zapewniona przez tablicę boczną LCD – umożliwiającą prezentowanie listy przystanków w formie graficznej (zaznaczenie przystanku strefowego), numeru linii, nazwę przystanków krańcowych, kierunku jazdy, mapki przejazdu, czasu przejazdu między przystankami, nr służbowego kierowcy, reklam, piktogramu środka transportu (autobus) i innych treści graficznych i tekstowych. Do tego, zamontowana będzie tablica wewnętrzna podsufitowa, umieszczona w osi podłużnej autobusu za kabiną kierowcy – z napisem dwurzędowym, umożliwiająca wyświetlanie numeru linii (możliwość wyświetlenia numeru w inwersji kolorystycznej, a także z obwódką), nazwę przystanków końcowego oraz pośrednich oraz bloku napisów informacyjnych i komunikatów specjalnych.
Podsumowanie
Kończą warto zauważyć, że Jawor w kryteriach technicznych obniżył wymagania co do długości gwarancji. Ponadto, mniej punktów można dostać za spełnienie wymogów określonych Regulaminami EKG ONZ. Niezmieniona została premia za systemy bezpieczeństwa i antybakteryjne siedzenia, które dają atut Daimler Buses Polska.
Z kolei na podstawie doświadczeń z poprzedniego przetargu możemy założyć, że ofertę złoży Solaris. Wielką niewiadomą jest z kolei udział pozostałych oferentów, a w szczególności Mercedesa. Pozostaje zatem czekać do otwarcia ofert, a więc do dnia 21 sierpnia.