Jawor na pierwszych zakupach autobusów elektrycznych. W tym klasa MEGA
15 maja Urząd Miasta Jawor ogłosił przetarg na dostawę trzech fabrycznie nowych zeroemisyjnych autobusów elektrycznych niskopodłogowych.
Gmina zrealizuje ten zakup w oparciu o dofinansowanie z programu „Zielony Transport Publiczny”. NFOŚiGW wesprze dolnośląski projekt dotacją 7,7 mln zł.
Co chce Jawor?
Przedmiotem jaworskiego zamówienia jest:
- dostawa 3 sztuk elektrobusów, ładowanych za pomocą złącza (plug-in), w tym dwóch 12-metrowych klasy MAXI i jednego przegubowego, klasy MEGA;
- dostawa, montaż i uruchomienie 3 mobilnych ładowarek jednostanowiskowych;
- do tego dochodzi przeprowadzenia instruktażu dla 3 pracowników zaplecza technicznego w zakresie obsługi i eksploatacji.
Każdy autobus powinien posiadać gwarancję:
- całopojazdową – min. 3 lata (bez limitu kilometrów),
- akumulatory – min.12 lat,
- konstrukcja szkieletu nadwozia i podwozia – min.6 lat,
- perforacja poszyć zewnętrznych – min.6 lat,
- powłoki lakiernicze – min.6 lat,
- ogumienie – min. 150 tys. km.
Klasa MAX i MEGA
Wymiary poszukiwanych dwóch pojazdów klasy MAXI są następujące:
- Długość całkowita pojazdu: 11,80 ÷12,35 m
- Szerokość pojazdu: 2,45 ÷2,60 m
- Wysokość całkowita pojazdu: do 3,45 m
- Autobus powinien mieć możliwość przewozu jednorazowo minimum 75 osób, w tym minimum 25 na
miejscach siedzących.
Wymiary jednego pojazdu MEGA to:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
- Długość całkowita pojazdu: 17,80 ÷18,75 m
- Szerokość pojazdu: 2,45 ÷2,60 m
- Wysokość całkowita pojazdu: do 3,45 m
- Autobus powinien mieć możliwość przewozu jednorazowo minimum 110 osób, w tym minimum 35 na
miejscach siedzących.
W obu klasach zamawiający preferuje się w postaci dodatkowych punktów 2ykonawcę oferującego pojazd zawierający największą liczbę siedzeń dostępnych bezpośrednio z poziomu podłogi, zgodnie z postanowieniami zawartymi w SWZ.
Wymagany termin realizacji zamówienia to 15/09/2024. Z kolei na oferty miasto czeka do 19 czerwca, które następnie oceni według trzech kryteriów:
- Cena - 60%
- Parametry techniczno-użytkowe – 35%
- Ekologia - 5%
Wymagane doświadczenie to, co najmniej jedno zamówienie polegające na dostawie 2 sztuk autobusów miejskich fabrycznie nowych, jednej marki, niskopodłogowych z napędem elektrycznym w tym co najmniej jeden autobus przegubowy o długości ok. 18 metrów + co najmniej jedno zamówienie polegające na dostawie 2 sztuk ładowarek plug-in.
Jarorska flota
Przypomnijmy, że Jaworska Komunikacja Miejska funkcjonuje od 20 grudnia 2017 r. Operatorem jest spółka komunalna „Inwestycje", która od lutego br. posiada w swoim taborze:
- 2 szt. MAN NM243.2 z 2007 r.
- 1 szt. Mercedes-Benz Conecto z 2020 r.
- 1 szt. Mercedes-Benz Conecto G z 2021 r.
- 1 szt. Solaris Urbino 15 (najnowszy nabytek)
To nie koniec dobrych informacji dolnośląskiej gminy. Pod koniec 2022 roku miasto zakupiło od syndyka teren po Państwowej Komunikacji Samochodowej. Na ten cel wydano ok. milion 600 tys. zł z własnego budżetu, natomiast korzyści są oczywiste – autobusy miejskie mają swoja bazę. Przypomnijmy też , że w przyszłości właśnie tutaj powstawać będą pojazdy Mercedes-Benz e-Sprinter. Budowa fabryki właśnie ruszyła.