Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Jakość paliw – lepiej niż w 2014

infobus
13.04.2016 11:23

W ubiegłym roku Inspekcja Handlowa zakwestionowała 2,68proc. skontrolowanych próbek paliw płynnych. To mniej niż w 2014 r., kiedynieprawidłowości wyniosły 3,87 proc. Zastrzeżenia częściej dotyczyły olejunapędowego

-„Nieprawidłowa jakość paliwa może wpływać na zwiększenie jegozużycia. Przyczynia się również do pogorszenia stanu technicznego silnika, co wkonsekwencji może prowadzić do awarii. Inspekcja Handlowa bada jakośćoferowanego na rynku paliwa od 2003 r. Sprawdzane są niemal wszystkie rodzajepaliw dostępnych na rynku: olej napędowy, benzynę, gaz LPG, biopaliwa. W czasiepierwszej kontroli odsetek próbek paliw ciekłych niespełniających wymogówjakościowych wyniósł 30 proc. W kolejnych latach ilość stwierdzanychnieprawidłowości znacząco spadła i utrzymuje się na poziomie poniżej 5 proc. Oddziewięciu lat obowiązuje ustawa o systemie monitorowania i kontrolowaniajakości paliw pozwalająca na kontrolę na każdym etapie dystrybucji ? odwytwórcy poprzez magazyny, hurtownie, transport aż po stacje paliwowe – mówi Anna Janiszewska, Dyrektor DepartamentuInspekcji Handlowej

Stacje wybrane losowo

W przypadku losowo pobranych próbek paliw ciekłych wymagańnie spełniało 2,68 proc. Nieprawidłowości częściej dotyczyły oleju napędowego(4,67 proc.) niż benzyny (1,14 proc). Łącznie przebadano 933 próbki pobrane na933 stacjach. To mniej niż rok wcześniej, kiedy zanotowano łącznie 3,87 proc.nieprawidłowości (1,89 proc. w przypadku benzyny i 6,45 proc. ? ON).

Największe nieprawidłowości stwierdzono w województwach:łódzkim ? 6,78 proc. zbadanych próbek, warmińsko-mazurskim ? 6,38 proc.,podlaskim ? 5,88 proc. i podkarpackim – 4,26 proc.

Przeprowadzone w 2015 r. losowe badania jakości gazuskroplonego (LPG) wykazały nieprawidłowości w przypadku 2,63 proc. sprawdzonychpróbek (rok wcześniej było to 0,98 proc.).

Stacje, na które napłynęły skargi

Inspekcja Handlowa przeprowadziła również kontrole stacji,na które skarżyli się kierowcy, wytypowanych przez organy ścigania oraz tych,na których w poprzednich latach stwierdzono nieprawidłowości. Z pobranych 603próbek oleju napędowego i benzyny na 522 stacjach zakwestionowano 9,45 proc.(rok wcześniej było to 12,52 proc.). Zastrzeżenia dotyczyły częściej olejunapędowego ? 12,40 proc. próbek (rok wcześniej ? 18,26 proc.). W przypadkubenzyny, kontrola w 2015 r. ujawniła większą liczbę nieprawidłowości niż rokwcześniej (4,74 proc. w porównaniu do 0,58 proc. w 2014 r.).

W ramach kontroli gazu LPG zakwestionowano 10,29 proc.próbek, podczas gdy rok wcześniej było to 12,5 proc.

Najwięcej odstępstw od wymagań jakościowych paliw ciekłychzanotowano w województwach: śląskim (22,67 proc. próbek), świętokrzyskim (17,65proc.), łódzkim (15,56 proc.), kujawsko-pomorskim (14,81 proc.) oraz lubuskim(13,64 proc.).

Kwestionowane parametry

Najczęściej kwestionowanymi parametrami w przypadku olejunapędowego były odporność na utlenianie podawana w godzinach (minimalna wartośćwynosi 20 h) oraz zbyt niska temperatura zapłonu. Utlenianie objawia sięmętnieniem paliwa i powstawaniem osadów żywicznych w zbiorniku i systemiezasilania. Prowadzić to może m.in. do zatykania filtrów paliwa, zanieczyszczenia zaworów wtryskowych orazinnych usterek w różnych elementach układu paliwowego. Zbyt niska temperaturazapłonu stwarza niebezpieczeństwo wybuchu oparów oleju podczas nalewania paliwaz dystrybutora do baku.

W zakresie benzyny badania najczęściej ujawniały przypadkiniedotrzymania wartości określonych dla parametru destylacja. Niespełnienietego parametru może mieć wpływ na wolniejsze rozgrzewanie silnika, większezużycie paliwa, pogorszenie jego spalania, a także tworzenie szlamów, laków iosadów na elementach silnika. Drugim, najczęstszym uchybieniem byłoniedotrzymanie wymagań RON ? badawczej liczby oktanowej. Zbyt niska liczbaoktanowa może być powodem występowania w silniku spalania stukowego, co oznaczanieprawidłowy przebieg spalania, powodujący głośną i nierównomierną pracęsilnika oraz większe zużycie paliwa.

W przypadku gazu LPG zastrzeżenia dotyczyły m.in.przekroczenia dopuszczalnego poziomu całkowitej zawartości siarki, co grozikorozją niektórych elementów silnika.