Jakiej marki będą MIDI elektryki dla Zielonej Góry? Analiza SWZ
Miasto Zielona Góra jest w trakcie postępowania przetargowego, które ma wyłonić dostawcę pięciu autobusów elektrycznych klasy MIDI oraz dwóch ładowarek.
O finansowaniu tej inwestycji oraz o warunkach formalnych przetargu pisaliśmy już wcześniej w InfoBusie. A jakie są pozostałe zapisy SWZ? Czas na analizę.
Ocena oferentów
Zamawiający będzie punktować wykonawców w czterech kryteriach: ceny (60%) gwarancji (15%), zużycia energii elektrycznej autobusu wg SORT 2 poniżej 1 kWh/km (15%), warunkach technicznych (10%).
W przypadku kryteriów technicznych, zmawiający premiuje następujące rozwiązania:
- szyny do ładowania pantografowego zamontowane na dachu – 5 pkt,
- niska podłoga w całym pojeździe (brak schodków) – 1 pkt,
- dzielona przednia szyba – 1 pkt,
- elektryczna żaluzja szyby przedniej – 1 pkt
- liczba miejsc dla pasażerów większa niż 75 osób – 3 pkt.
MIDI elektrobusy
MIDI elektryki dla Zielonej Góry mają mieć długość od 9 do 10,5 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz, o wysokości podłogi od 320 do 340 mm w każdym progu drzwi. Wymiana pasażerów ma odbywać się poprzez dwoje drzwi w układzie 1-2-0 lub 2-2-0. Autobusy będą napędzane poprzez zastosowanie jednego lub wielu silników elektrycznych z zastrzeżeniem, że moc uzyskana zagwarantuje pełne funkcjonowanie pojazdu wraz z osprzętem i wyposażeniem w skrajnie niekorzystnych warunkach w ruchu miejskim. Moc uzyskana ma być nie mniejsza niż 160 kW. Układ napędowy powinien być wyposażony w system odzyskiwania energii podczas hamowania i jazdy z góry i wykorzystywać ją do doładowania akumulatorów lub kondensatorów (zależnie od zastosowanego rozwiązania technicznego) tzw. rekuperacji.
Energia elektryczna będzie magazynowana w akumulatorach, które będą ładowane z ładowarek istniejących u zamawiającego na zajezdni (ładowanie wolne mocą od 40 kW do 120 kW) i na pętlach (ładowanie szybkie do 200 kW). Ładowanie baterii ma się odbywać poprzez złącze typu „plug in” – gniazdo CCS Combo 2 umiejscowione w tylnej części z ładowarki zewnętrznej. Z kolei szybkie ładowanie realizowane będzie przez tzw. pantograf odwrócony zamontowany na maszcie i opuszczany na szyny umiejscowione w tylnej części pojazdu.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Przechodzimy do przedziału pasażerskiego, gdzie będą zamontowane siedzenia o budowie modułowej montowane bezwzględnie wszędzie tam gdzie jest to technicznie możliwe do ścian bocznych autobusu, wykonane z tworzywa sztucznego na szkielecie stalowym lub z tworzywa sztucznego z możliwością łatwego montażu i demontażu, z uchwytami od strony przejścia. Miejsce pracy kierowcy to kabina zabudowana z oszklonymi odpornymi na uderzenia drzwiami – bezpieczna szyba wandaloodporna z otworami umożliwiającymi prowadzenie rozmowy kierowca-pasażer zamykanymi na zamek zatrzaskowy. Jedno skrzydło drzwi I powinno stanowić osobne wejście do kabiny kierowcy – to znaczy kabina powinna być oddzielona od przedziału pasażerskiego w taki sposób, aby obejmowała jedną połówkę pierwszych drzwi. System informacji pasażerskiej stanowić będą tablice zewnętrzne wykonane w oparciu o diody wysokiej jaskrawości, w kolorze ultra białym. W środku autobusów znajdą się trzy rodzaje tablic:
tablice wewnętrzne podsufitowe - monitor LCD o przekątnej minimum 22 cali, zabezpieczony szybą wandaloodporną z automatyczną regulacją jasności w zależności od natężenia oświetlenia przeznaczony do emisji przekazu informacyjnego (materiałów promocyjnych MZK),
wyświetlacze wewnętrzne, tzw. podsufitowe – mają wyświetlać m.in. - oznaczenie linii, kierunek jazdy, przebieg trasy (ulice, na których znajdują się przystanki) prezentowany w sekwencji płynącej,
tablice wewnętrzne boczne - przeznaczone do prezentowania informacji o trasie obsługiwanej linii. Funkcję tablicy ma pełnić monitor LCD zabezpieczony hartowaną szybą wandaloodporną, z automatyczną regulacją jasności w zależności od natężenia oświetlenia, o przekątnej minimum 38 cali.
Kto faworytem?
Kryteria techniczne są podobne do ostatnich przetargów na solowe i przegubowe elektrobusy dla Zielonej Góry. Z racji tego, że obecne zamówienie dotyczy autobusów klasy MIDI, to jako faworyt na pierwszy plan wysuwa się Solaris. Oferentów tego przetargu poznamy w dniu 25 października.