Jakiej marki będą MIDI elektryki dla Częstochowy?
Częstochowa kontynuuje program odmładzania swojego taboru autobusowego i po zakupie 15 elektrycznych Autosanów przyszedł czas na kolejne nowe autobusy. Urzędnicy ogłosili przetarg na zakup 4 nowych autobusów elektrycznych klasy MIDI wraz z infrastrukturą ładowania.
Pisaliśmy o tym tutaj.
Termin dostawy autobusów wynosi 365 dni od podpisania umowy. Sprawdzamy czego oczekuje zamawiający od wykonawców.
PUNKTACJA OFERT
Zamawiający wyróżnił trzy kryteria oceny ofert. Są to: cena (80%) zużycie energii (10%), zasięg (10%). Co ciekawe brak jest typowych kryteriów technicznych, które są standardem w przetargach na nowe autobusy. Skupmy się zatem na kryteriach pozacenowych, gdzie zamawiający przyzna najwięcej punktów za:
- najniższe zużycie energii według SORT - 10 pkt,
- najdłuższy zaoferowany zasięg autobusu w km – 10 pkt.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
SPECYFIKACJA TECHNICZNA
Oferowane autobusy mają być fabrycznie nowe o długości nadwozia od 8,5 m do 10,5 m i wysokości maksymalne 3,4 m. Jednostką napędową ma być silnik lub silniki elektryczne o sumarycznej mocy co najmniej 160 KW. Autobusy mają być wyposażone w magazyn energii o pojemności minimum 350 KWh. Ładowanie magazynu energii musi odbywać się dwojako, a mianowicie ładowaniem o mocy do 120 KW zapewniającej pełne naładowanie magazynu energii jednego podłączonego do ładowarki autobusu w czasie nie większym niż 3 godziny oraz ładowaniem o mocy do 60 KW zapewniającej pełne naładowanie magazynu energii dwóch podłączonych jednocześnie do ładowarki autobusów w czasie nie większym niż 6 godzin. Powyższe oznacza, że ładowanie odbywać się będzie za pomocą zewnętrznych ładowarek w systemie Plug-in. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez troje drzwi w układzie 1-2-2 lub 2-2-2. W przestrzeni pasażerskiej znajdą się gniazda USB oraz klimatyzacja. Pasażerowie pojadą na siedzeniach o typu miejskiego o ergonomicznym kształcie, odpornych na „graffiti”, łatwych do utrzymania w czystości. Wkładki tapicerskie siedziska i oparcia mają być „miękkie”, w wykonaniu łatwo wymienialnym. Miejsce pracy kierowcy to przeszklona kabina kierowcy typu zamkniętego lub półzamkniętego, zabezpieczona przed zjawiskiem oślepiania kierowcy. System informacji pasażerskiej to tablice elektroniczne zewnętrzne „diodowe” wysokiej jaskrawości w kolorze bursztynowo - pomarańczowym, wyposażone w układ ciągłej regulacji natężenia świecenia w zależności od warunków natężenia oświetlenia zewnętrznego. Do tego, wewnątrz znajdzie się tablica LCD, zamontowana na szybie bocznej, wyświetlająca numer linii, kierunek docelowy, pełny przebieg trasy z zaznaczeniem aktualnego przystanku, aktualny czas i datę oraz inne informacje zdefiniowane przez zamawiającego.
LIBERALNE SIWZ, ALE…
Gdyby był to przetarg na autobusy elektryczne klasy MAXI to moglibyśmy bez wątpienia stwierdzić, że spodziewamy się kilku ofert. Tak jednak nie jest, a w związku z tym, że spośród największych graczy, tylko jeden dysponuje MIDI elektrykami, to trudno będzie o istotną konkurencję. Być może szanse będzie chciało wykorzystać aktywne ostatnio ARP E-Vehicles. Czy faktycznie tak będzie – przekonamy się w dniu 17 listopada - podczas otwarcia ofert.