Jakie Sancity dla ZTM Rzeszów? Sprawdzamy kompletację
Za nami finał rzeszowskiego zamówienia na 60 autobusów gazowych. Pod koniec kwietnia Autosan przekazał podkarpackiemu miastu ostatnie egzemplarze z tego największego w ostatnich latach swojego zamówienia. Aczkolwiek ten rekord ten zostanie niedługo pobity…
Tymczasem sprawdzamy, co ZTM Rzeszów zamówiło dla swoich kierowców i pasażerów.
Plus opcja
Zacznijmy od historii. Początkowo wydawało się, że Autosan dostarczy do Rzeszowa “tylko” 40 autobusów typu Sancity 12LF CNG za łączną kwotę 54.661.200 PLN brutto, co daje cenę jednostkową za gazowego “bociana” na poziomie 1.111.000 PLN netto w pakiecie z gwarancją całopojazdową na 37 miesięcy.
Autobusów jednak będzie więcej. Rzeszów zdecydował się na uruchomienie opcji, dzięki czemu kontrakt „urósł” do 60 szt. Sancity 12LF CNG. Wszystkie są już w bazie MPK.
Każdy z zamówionych pojazdów może pomieścić nawet do 95 pasażerów, w tym mamy 28 foteli Ster NewCity. 12 siedzeń dostępnych jest z niskiej podłogi. Wejście na pokład autobusu umożliwiają troje drzwi w układzie 2-2-2. Zastosowano płaty drzwiowe firmy Ventura, a pierwsze drzwi otwierają się do środka. Drugie i trzecie są odkoskowo-przesuwne.
Cummins + Vers
W układzie napędowym Autosan zastosował jednostkę Cummins L9E6D320 Euro 6. Ten niespełna dziewięciolitrowy silnik osiąga moc 239 kW przy 1350 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Został on zblokowany z automatyczną skrzynią biegów Voith Diwa 6.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Cztery kompozytowe zbiorniki z sprężonym gazem ziemnym o pojemności 253 m3 ulokowano na dachu.
Autobusy posiadają też układ rekuperacji. System polskiej firmy Vers umożliwia odzyskiwanie energii z procesu hamowania silnikiem z natężeniem prądu do 350 A, zasilanie urządzeń pokładowych i oszczędności paliwa na poziomie 1,7 l / 100 km. System wykorzystuje również dwie funkcjonalności związane z rozruchem – funkcję Wsparcia Rozruchu oraz Ochrony Akumulatora, zapewniające niezawodność floty i poprawiające całkowity koszt użytkowania pojazdu.
W Rzeszowie Vers po raz pierwszy zastosował moduł pomiarowy, umożliwiający wygenerowanie miesięcznych raportów oszczędności, przesyłanych co miesiąc do klienta. Oprócz danych dotyczących eksploatacji autobusu, system raportuje efekty działania rekuperacji energii – liczbę odzyskanych kWh zasilających urządzenia pokładowe, liczby rozruchów wspieranych oraz ilość zmniejszonej dzięki rekuperacji emisji dwutlenku węgla.
Rzeszowski standard
Rzeszowskie Sancity 12LF CNG już standardowo wyposażone są w całopojazdową klimatyzację, co powinno poprawić komfort podróży – szczególnie w okresie letnim i zimowym. Przestrzeń pasażerska jest chłodzona za pomocą agregatu Spheros-Aerosphere Revo mocy 25 kW. Naturalną wentylację zapewnia pięć okien przesuwnych, wentylatory dachowe oraz dwa sterowane elektrycznie szyberdachy.
Nie zabrakło monitoringu. System informacji pasażerskiej oparto na rozwiązaniach firmy R&G Plus z Mielca. Mamy tutaj trzy diodowe wyświetlacze o o wysokiej rozdzielczości. W środku znajdziemy dwie tablice LCD- boczna 38″ (“e-koraliki”) i mniejsza o przekątnej 23″ za kabiną kierowcy. Nie zabrakło także systemu GPS i głosowych zapowiedzi przystanków. Pasażerowie mogą skorzystać z automatu do sprzedaży biletów firmy Mera Systemy, który przyjmuje płatności bilonem oraz kartą.