Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Jakie są Nowe Urbino 12 electric dla MPK Kraków?

infobus
08.09.2017 11:25

Minęło już kilka tygodnie od oficjalnej prezentacji 20elektrycznych Nowych Urbino dla Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego wKrakowie. Przewoźnik oprócz trzech przegubowych elektrobusów wprowadził także17 pojazdów dwunastometrowych. Czas napisać o nich kilka słów.

Siedemnaście Nowych Urbino 12 electric wraz w kompletemładowarek do wolnego ładowania kosztowały krakowskie MPK nieco ponad 42 mln PLNbrutto. Koszt jednostkowy urządzenia do ładowania, które dostarczył Medcomwyniósł 37 800 PLN netto. Natomiast jeden elektryczny Nowy Urbino 12 kosztował2 008 794 PLN netto.

Pojazdy umożliwiają podróż maksymalnie 80 pasażerom. 28osób ma zagwarantowane podróżowanie na fotelach typu Ster 8MU Ultra Light. 10siedzeń jest dostępnych z niskiej podłogi. Jako ciekawostkę należy uznaćzastosowanie już trzeci raz w Nowym Urbino dla polskiego klienta układu”prezesowskiego” na razem na lewym przednim nadkolu. Na pokładautobusu można się dostać dzięki trzem wejściom w układzie 2-2-0. Zastosowanydrzwi firmy Ventura. Pierwsze otwierają się do środka, natomiast pozostałe sąodskokowo-przesuwne.

Czas wspomnieć o układzie napędowym krakowskichelektrycznych NU12. Pojazdy wyposażono w asynchroniczne silniki trakcyjne typuTSA TMF 35-28-4 o mocy 160 kW, który zabudowano centralnie przed osią napędowąZF AV133/80. Wykorzystano sterowanie firmy Medcom. Zastosowano baterie, któresą przystosowane do szybkiego ładowania pantografem oraz wolnego poprzez złączeplug-in. Ich pojemność umożliwia pokonanie na jednym ładowaniu w zależności odwarunków pogodowych i drogowych dystansu ok. 130 – 160 km. Natomiast dziękidoładowywaniu pantografem na postojach między kursami uzyskujemy gotowośćoperacyjną elektrobusu praktycznie przez całą dobę, co skutecznie pozwalaobsłużyć nim typową całodzienną brygadę.

Naturalną wentylację zapewnia siedem przesuwnych okienoraz umieszczone nad sufitem wentylatory nadmuchowe. Przestrzeń pasażerska jestklimatyzowana przy pomocy jednego agregatu, najprawdopodobniej produkcji firmySpheros. Kierowca ma do dyspozycji niezależną klimatyzację kabiny.

Krakowskie MPK jest obecnie największym polskimużytkownikiem autobusów elektrycznych. Spółka dysponuje łącznie 26elektrobusami. Obok wspomnianych 20 Nowych Urbino to także cztery sztuki Urbino8,9LE i dwa egzemplarze Urbino 12, które przed przyjazdem do Krakowa pełniłyrolę pojazdów demonstracyjnych. Na tym jednak „elektryczne” plany MPK się niekończą. Przewoźnik planuje w przyszłości dalsze zakupy elektrobusów.