Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Jakie są białe Nowe Urbino 12 dla MZK Toruń?

infobus
09.11.2018 15:00
Trwają dostawy Nowych Urbino 12 od Solarisa dla toruńskiego Miejskiego Zakładu Komunikacji. To debiut autobusów tego typu w mieście Kopernika, choć lekko opóźniony. Pora przyjrzeć się im bliżej.
Toruńskie MZK w lutym zamówiło 21 sztuk Nowych Urbino 12 u Solarisa. Kontrakt opiewał na 25 538 121 PLN brutto. Daje to cenę jednostkową za autobus w wysokości 988 700 PLN netto. Autobusy miały zacząć przyjeżdżać do Torunia już październiku, a cała dostawa miała być zrealizowana do 20 listopada. Ten rok jest jednak wyjątkowo pracowity dla producentów. W efekcie niektóre kontrakty są realizowane z opóźnieniami. I tak też jest w przypadku Torunia, choć tutaj można mówić o naprawdę niewielkim poślizgu.
Każdy z Nowych Urbino 12 dla toruńskiego przewoźnika umożliwia podróż maksymalnie 85 pasażerom. 28 osób może liczyć na przejażdżkę na miejscach siedzących. Skorzystać mogą w z dedykowanych dla Solarisa foteli Ster 8MU. Z niskiej podłogi mamy dostępnych 12 siedzeń. Wejście na pokład jest możliwe dzięki trzem wejściom w układzie 2-2-2. Płaty drzwiowe oraz ich napęd dostarczyła firma BODE. Krótko mówiąc- pakiet standard.
Na życzenie MZK Solaris zastosował wykładzinę podłogową w odcieniach błękitu. Świetnie się to komponuje z sufitem, który jest również w takim kolorze oraz granatową tapicerką foteli z „kosmicznymi” wzorkami. W połączeniu z chromowanymi poręczami i pozostałymi elementami wnętrza daje to widok naprawdę przyjemny dla oka.
Naturalną wentylację przestrzeni pasażerskiej zapewnia sześć uchylnych okien. Nie mogło oczywiście zabraknąć klimatyzacji, monitoringu, gniazd z portami USB oraz WiFi. Pasażerowie mogą zakupić bilety w automacie grodziskiej firmy Mera-Systemy. Urządzenie typu BM05 umożliwia zakup biletów papierowych oraz elektronicznych. Płatności można dokonać bilonem oraz zbliżeniowo kartą bankową.
Kierowca może liczyć na komfortowe warunki pracy. A to dzięki zastosowaniu wydzielonej i w pełni odseparowanej od przestrzeni pasażerskiej kabiny dla kierującego. Jest ona zabudowana na pełnej szerokości autobusu (z dwoma niezależnymi wyjściami).
W Toruniu chcieli solówek z dużymi silnikami. Producent z Bolechowa kompletując powerpack'a miał na uwadze to wprost wyrażone oczekiwanie. Sercem pojazdu jest silnik DAF MX-11. To jednostkowa napędowa o pojemności skokowej nieco ponad 10, 8 l, która oczywiście spełnia normę Euro 6. Po uwzględnieniu wymagań przetargowych Solarisa zamontował wersję silnika o mocy 210 kW i 1200 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Motor zblokowany jest z czterobiegową skrzynią biegów Voith D854.6 Diwa 6.
Przechodzimy do SIP-u. Solaris zastosował urządzenia bydgoskiego Pixela. Na zewnątrz zastosowano więc trzy tablice diodowe (przednia 200 x 24 pkt, bok 160 x 24 pkt, tył prawdopodobnie 28 x 16 pkt). W środku znajdujemy dwie tablice. Za kabiną kierowcy mamy LED'a XTL 16-120. Tuż przed biletomatem mamy natomiast monitor LCD typu XID 230. Do tego oczywiście głosowe zapowiedzi przystanków. Całością steruje autkomputer Asterix.
Podsumowując- w toruńskich Nowych Urbino 12 widzimy trochę nowych rozwiązań (np. nowe wyświetlacze), których zażyczyło sobie MZK. Jednak jest i cała paleta szczegółów, które od pewnego czasu pozostają bez zmian jak np. kolorystyka wnętrza czy wyposażenie elektroniczne. Patrząc więc na te autobusy widać jak na przestrzeni lat ewoluowała współpraca toruńskiego MZK i Solarisa. Takie widoki są bardzo przyjemne.