Jakie pierwsze autobusy elektryczne dla MPK Legnica? Analiza SWZ
Gmina Legnica szuka dostawcy sześciu autobusów elektrycznych oraz trzech ładowarek dwustanowiskowych.
Autobusy mają być dostarczane do miasta w dwóch partiach. O ogłoszeniu przetargu na dostawę tych elektryków pisaliśmy w InfoBusie tutaj.
Sprawdzamy czego oczekuje zamawiający od wykonawców.
Punktacja ofert
Zamawiający wyróżnił trzy kryteria oceny ofert. Są to: cena (60%), warunki techniczno-eksploatacyjne (35%), gwarancja na magazyn energii (5%). Skupmy się zatem na kryteriach technicznych, gdzie zamawiający przyzna najwięcej punktów za:
- silnik trakcyjny umieszczony centralnie - 5 pkt,
- przetwornice napięcia wykonanie w technologii SiC - 1 pkt,
- najniższe zużycie energii elektrycznej – 5 pkt,
- materiał oraz sposób zabezpieczenia antykorozyjnego elementów konstrukcyjnych szkieletu nadwozia oraz elementów konstrukcyjnych podwozia (ramy-kratownicy) - elementy wykonane ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN–EN 10088) lub aluminium niewymagające zabezpieczenia antykorozyjnego lub stali o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL - kataforezy) całej kompletnej konstrukcji w zamkniętym cyklu technologicznym - 3 pkt,
- materiał poszycia zewnętrznego nadwozia (dach i nadkola) - blacha ze stali odpornej na korozję – nierdzewnej lub aluminium - 4 pkt,
- spełnienie wymogów homologacji typu pojazdu w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich – 2 pkt,
- spełnienie wymogów Regulaminu nr 29 EKG ONZ w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego – 2 pkt,
- spełnienie wymogów Regulaminu nr 93 EKG ONZ w zakresie urządzeń zabezpieczających przed wjechaniem pod przód pojazdu – 2 pkt,
- zawieszenie przednie: oś sztywna - 3 pkt,
- przednia szyba: dzielona w osi pojazdu – 4 pkt,
- możliwość wymiany elementów poszycia bocznego bez konieczności: spawania, klejenia, nitowania, zgrzewania – 4 pkt.
Elektryki klasy MAXI
Oferowane autobusy mają być fabrycznie nowe o długości nadwozia od 11,8 m do 12,2 m i wysokości maksymalnie 3,3 m. Wymianę pasażerów zapewni troje drzwi pasażerskich, dwuskrzydłowych, otwieranych do wnętrza autobusu o szerokości efektywnej min. 1200 mm. Nad wszystkimi drzwiami autobusów muszą być zamontowane bramki do liczenia pasażerów. Jednostką napędową elektryków ma być silnik lub silniki elektryczne o mocy zapewniającej trakcję autobusu o mocy nie mniejszej niż 160 kW. Baterie (akumulatory trakcyjne) mają pozwalać przejechanie w ruchu miejskim minimum 120 km na jednym cyklu ładowania oraz umożliwiać szybkie ładowanie z mocą do 250 kW. Ładowanie baterii będzie się odbywać zarówno poprzez zewnętrzną ładowarkę plug-in, jak i za pomocą pantografu opuszczanego na dach autobusu.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Wymagana jest kabina kierowcy typu zamkniętego. Stanowisko pracy kierowcy wyposażone ma być m.in. w radiotelefon, radio, oświetlenie LED. Pasażerowie pojadą na siedzeniach typu miejskiego skorupowych, o budowie modułowej, wykonanych z tworzywa sztucznego na szkielecie stalowym z możliwością łatwego demontażu i montażu. W przestrzeni pasażerskiej zostaną zamontowane cztery podwójne porty USB.
Elektrobusy będą wyposażone w elektroniczne tablice zewnętrzne diodowe oraz wewnętrzną tablicę informacyjno-reklamową. Ma to być ekran 22 calowy na bazie matryc LCD.
Co wynika z SWZ?
Trzon legnickiego taboru autobusowego stanowią Solarisy. Ma to odzwierciedlenie w zapisach SWZ, gdzie widać takie rozwiązania jak szyba przednia dzielona w pionie, przetwornice napięcia wykonanie w technologii SiC, przednia oś sztywna, itd., które oczywiście w swoich elektrobusach stosuje producent z Bolechowa. W tej sytuacji spodziewamy się tylko jednej oferty, zaś wszystko ponad to będzie dużym zaskoczeniem. Otwarcie ofert obędzie się w dniu 12 czerwca.