Jakie midibusy dla MPK Siedlce? Analiza SWZ
W Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacyjnym w Siedlcach trwa postępowanie przetargowe, którego przedmiotem jest dostawa trzech nowych autobusów miejskich niskopodłogowych klasy MIDI.
Pojazdy mają mieć napęd konwencjonalny (silniki na olej napędowy Euro 6), a zamówienie ma zostać zrealizowane w terminie 200 dni od podpisania umowy z producentem. O warunkach formalnych przetargu pisaliśmy w InfoBusie wcześniej. Przyszedł czas na analizę SWZ z uwzględnieniem kryteriów oceny ofert i specyfikacji technicznej nowych autobusów.
Preferencje MPK
Zamawiający wybierze najlepszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (60%), parametrów techniczno-eksploatacyjnych (37%), zużycia energii (3%).
W przypadku parametrów techniczno-eksploatacyjnych, MPK premiuje następujące rozwiązania:
- zawieszenie przednie oparte na sztywnej belce – 20 pkt,
- liczba siedzących miejsc pasażerskich dostępnych z poziomu niskiej podłogi, tj. dostępnych dla pasażerów bez konieczności wchodzenia na stopień – 5 i więcej – 20 pkt,
- szerokość I drzwi wejściowych (szerokość czynna efektywna) – powyżej 750 mm – 20 pkt,
- 4-biegowa skrzynia biegów – 10 pkt,
- materiał konstrukcyjny szkieletu, nadwozia, ramy - profile ze stali odpornej na korozję (PN-EN 10088) lub stali o zwiększonej odporności na korozję – 20 pkt,
- szyba przednia dzielona w pionie – 10 pkt.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Specyfikacja techniczna
Autobusy dla Siedlec mają mieć długość od 8,5 do 9,5 m i wysokość do 3,1 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z płaską podłogą (bez stopni poprzecznych wzdłuż ciągu komunikacyjnego wewnątrz autobusu oraz bez podestów przy siedzeniach) od przodu pojazdu aż za drugie drzwi. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez dwoje drzwi, w układzie 1-2-0.
Autobusy będą napędzane silnikiem spalinowym rzędowym, spełniającym normę emisji spalin Euro 6. Silnik powinien cechować się następującymi parametrami: moc od 150 kW do 200 kW, pojemność w przedziale 4 500 -7 500 cm³, maksymalny moment obrotowy silnika nie mniejszy niż 700 Nm. Zamawiający wymaga, aby autoryzowany serwis producenta silnika, jak i całego pojazdu dostępny był na terenie Polski w odległości nie większej jak 120 km od siedziby MPK.
Kierowcy będą pracować w kabinie wydzielonej, typu półotwartego posiadającej oszklone szczelne drzwi z okienkiem do sprzedaży biletów. Siedzenia pasażerskie będą wykonane z tworzywa sztucznego z możliwością łatwego montażu i demontażu w celu wymiany tapicerki. Na poręczach w okolicy drzwi środkowych zamocowane zostaną ładowarki do smartfonów z gniazdem USB w kolorze poręczy. Autobusy mają posiadać klimatyzację. Informacja pasażerska to tablice zewnętrzne – kierunkowe oraz wewnętrzna. W przypadku tablic zewnętrznych, MPK chce aby były one wykonane w oparciu o technologie LED. Zamawiający dopuszcza kolory tablic dające duży kontrast z czarnym tłem, np. żółty, pomarańczowy, jasnozielony. Z kolei tablica wewnętrzna będzie wykonana w technologii matryc LCD z podświetleniem LED o min. przekątnej 22 cali.
Dwóch w grze
Obecny przetarg MPK Siedlce potwierdza fakt, że od ostatnich zakupów nowych autobusów niewiele się zmieniło. Preferencje w postaci nadwozia wykonanego ze stali odpornej na korozję, czy też szyby czołowej dzielonej w pionie przesądzają o tym, że liczyć się będzie tylko dwóch producentów: Solaris i Autosan. O tym kto ostatecznie złoży oferty dowiemy się w dniu 28 lipca.