Jakie MIDI i MINI autobusy preferuje MPK Kraków? Analiza SWZ
23 września Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie ogłosiło przetarg na dostawę 8 nowych autobusów.
Zamówienie zostało podzielone na dwie części (MINI i MIDI), o czym pisaliśmy już w Infobusie. Wszystkie autobusy mają pojawić się w bazie MPK w terminie 6 miesięcy od podpisania umowy. Co więcej kryje SWZ? Czas na analizę.
Wybór najkorzystniejszej oferty
Małopolski przewoźnik wybierze najkorzystniejszą ofertę kierując się: ceną (65%), kryteriami technicznymi (35%). Kryteria te są tożsame dla obu części zamówienia.
Różnice pojawiają się w kryteriach technicznych.
I tak – w przypadku części 1 zamówienia (autobusy MIDI) MPK przyzna najwięcej punktów za:
- okres gwarancji całopojazdowej 54 miesiące i więcej – 8 pkt,
- liczba wszystkich miejsc pasażerskich w autobusie powyżej 68 – 6 pkt,
- aktywny tempomat oraz asystenta kontroli prawej strony – 7 pkt,
- co najmniej 6 biegów – 5 pkt,
- wysokość podłogi w drzwiach wejściowych od poziomu jezdni do 330 mm – 3 pkt,
- skrócenie terminu dostawy o 3 miesiące – 6 pkt.
Dla autobusów MINI, zamawiający przewidział premie za następujące rozwiązania techniczne:
- okres gwarancji całopojazdowej 43 miesiące i więcej – 6 pkt,
- liczba wszystkich miejsc pasażerskich w autobusie co najmniej 26 – 6 pkt,
- co najmniej 6 biegów – 5 pkt,
- automatyczne sterowanie drzwi – 6 pkt,
- Instalacja elektryczna o napięciu 24 V – 6 pkt,
- skrócenie terminu dostawy o 3 miesiące – 6 pkt.
Autobusy MIDI
Autobusy MIDI mają być fabrycznie nowe, wyprodukowane przez jednego producenta. Będą to pojazdy dwuosiowe. Ich nadwozia powinny mieć długość od 8,5 do 9,6 m, szerokość od 2,4 do 2,55 m, a wysokość maksymalnie 3,3 m oraz niską podłogę w części przeznaczonej dla pasażerów stojących, bez stopni w drzwiach. Zamawiający dopuszcza jeden stopień poprzeczny w podłodze za drzwiami środkowymi oraz drugi stopień poprzeczny w tylnej części autobusu. Wysokość podłogi przy wejściach nie może przekraczać 340 mm. MPK chce, aby wymiana pasażerów odbywała się poprzez drzwi w układzie 2-2-2 lub 1-2-2 lub 1-2-0 lub 1-2-1. Autobusy mają być napędzane silnikiem wysokoprężnym o mocy 135 -205 kW, spełniającym normę spalania Euro 6 i przystosowanym do paliwa zawierającego biokomponenty.
Stanowisko pracy kierowcy ma być częściowo oddzielone od przestrzeni pasażerskiej. Kabina prowadzącego pojazd będzie wyposażona w wieszak oraz dwa schowki na rzeczy osobiste. W przestrzeni pasażerskiej znajdą się poręcze wykonane ze stali nierdzewnej, wyposażone w punkty świetlne w technologii LED koloru bursztynowego. Fotele pasażerskie będą wandaloodporne, o powierzchniach utrudniających naniesienie napisów typu graffiti, o ergonomicznym kształcie. Wkładki tapicerskie siedzeń i oparć mają być wyposażone w gąbkę zmiękczającą. W standardzie przewidziano gniazda USB, zarówno dla pasażerów, jak i kierowcy. Wentylację przestrzeni pasażerskiej stanowić będą wywietrzniki dachowe i klimatyzacja.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Tablice zewnętrzne powinny być diodowe w kolorze bursztynowym. System informacji pasażerskiej będzie opierać się na zapowiedziach głosowych przystanków. Uzupełni go tablica wewnętrzna boczna o przekątnej minimum 38 cali (graficzna prezentacja przebiegu trasy linii w formie tzw. koralików) oraz tablica podsufitowa LCD.
Autobusy MINI
Przechodzimy do autobusów klasy MINI, które mają mieć długość w przedziale 5,8 do 8,0 m, zaś ich wysokość nie może być wyższa niż 3,3 m. Autobusy powinny przewieźć minimum 20 pasażerów. Pojazdy mają posiadać niską podłogę na całej powierzchni przeznaczonej dla pasażerów stojących. Zamawiający dopuszcza jeden stopień poprzeczny w podłodze za drzwiami w środkowej części oraz drugi stopień poprzeczny w tylnej części autobusu, nie ograniczając możliwości zabudowy podestów, na których zamontowane są siedzenia. Wymiana pasażerów odbywać się będzie poprzez minimum dwoje drzwi lub jedne podwójne. Pojazdy mają być napędzane silnikiem wysokoprężnym o mocy w przedziale 120 -185 KM, spełniającym normę emisji spalin Euro 6.
W przypadku wyposażenia kabiny kierowcy, przestrzeni pasażerskiej, a także systemu informacji pasażerskiej – MPK ma podobne wymogi jak dla zamawianych autobusów klasy MIDI.
Co już ma MPK?
Czytając SWZ należy się cofnąć do ostatnich zakupów małych autobusów przez MPK. W przypadku autobusów MINI, przewoźnik nabył w 2020 roku minibusy Karsan Jest, które spełniają też wymogi obecnego przetargu.
Natomiast jeśli chodzi o autobusy MIDI – to zamawiający jest wierny Autosanowi z modelem Sancity 9LE.
I to właśnie na tych dwóch producentów stawiamy w opisanym przez nas przetargu. O tym, kto będzie chciał dostarczyć mini i midibusy dla MPK dowiemy się w dniu 25 października.