Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Jakie lekkie hybrydy dla MPK Poznań? Analiza SWZ

infobus
13.04.2022 09:00

Taborowy impet MPK Poznań! Oprócz 22 autobusów wodorowych do floty wielkopolskiego przewoźnika trafi jeszcze 18 przegubowych lekkich hybryd (plus ewentualnie 2 sztuki w ramach opcji).

Pojazdy hybrydowe mają być dostarczone do 16 grudnia tego roku – a więc termin dostawy jest dość krótki. Podstawowe informacje o tym zamówieniu można przeczytać na InfoBusie. Jak powinny wyglądać lekkie hybrydy według MPK Poznań? Sprawdzamy poniżej.

Punktacja oferentów

MPK Poznań przydzieli producentom punkty w następujących kryteriach: ceny (66%), właściwości techniczno-eksploatacyjnych (20%), warunków gwarancji i serwisu (7%), gotowości technicznej (7%).

W przypadku parametrów technicznych, MPK premiuje następujące rozwiązania:

  • największa powierzchnia niskiej podłogi [m2] - 25 pkt,
  • 3 – częściowa szyba czołowa – 1 pkt,
  • możliwość jednoczesnej regulacji wysokości i nachylenia kolumny kierowniczej wraz z kokpitem – 1 pkt,
  • najniższe zadeklarowane zużycie paliwa [l/100km] - 35 pkt,
  • 3-częściowy zderzak przedni -  6 pkt,
  • spełnienie wymogów odnoszących się do niepalności materiałów użytych do wygłuszenia komory silnika w oferowanych autobusach – 9 pkt,
  • spełnienie wymogów odnoszących się do palności materiałów użytych wewnątrz konstrukcji oferowanych autobusów - 9 pkt,
  • spełnienie wymogów homologacji typu pojazdu w zakresie wytrzymałości ich konstrukcji nośnej - 14 pkt.

Specyfikacja hybryd

Autobusy mają mieć długość od 17,5 do 18,0 m. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez czworo dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2-2. Autobusy będą napędzane czterosuwowym silnikiem Diesla z bezpośrednim wtryskiem paliwa i chłodzeniem powietrza doładowującego, o mocy powyżej 200 kW. Pojazdy mają być wyposażone w elektryczny układ wspomagania napędu typu „mild hybrid” – tzn. w funkcję rekuperacji energii - silnik spalinowy autobusu ma być wspierany w czasie napędu pojazdu przez silnik elektryczny, którego moc znamionowa wynosić będzie co najmniej 10 kW. Hybrydy będą wyposażone w zbiornik główny paliwa o pojemności minimum 250 litrów gwarantujący przebieg minimum 500 km.

Stanowisko pracy kierowcy to kabina typu zamkniętego, z wydzielonym wejściem dla kierowcy przez przednie skrzydło pierwszych drzwi sterowane osobno i niezależnie oraz z wejściem z przestrzeni pasażerskiej przez oszklone drzwi wewnętrzne zamykane od zewnątrz na zamek patentowy z możliwością ich zablokowania od wewnątrz.

Pasażerowie pojadą na siedzeniach w wersji miękkiej o budowie modułowej wykonanych z tworzywa sztucznego na szkielecie stalowym lub z tworzywa sztucznego z możliwością łatwego montażu i demontażu w kolorystyce uzgodnionej z zamawiającym.

Tablice kierunkowe zewnętrzne mają być wykonane w oparciu o diody w kolorystyce ustalonej z zamawiającym. Wewnątrz znajdą się dwie tablice podsufitowa LED oraz tablica wewnętrzna boczna z przebiegiem linii tzw. termometr – będzie to ekran LCD o przekątnej minimum 38 cali. Oprócz tego, w pojazdach zamontowane mają być dwa monitory informacji publicznej, tj. ekrany LCD o przekątnej minimum 22 cali.

Niejednoznaczna odpowiedź

W przypadku przetargu wodorowego naszym faworytem był Solaris, zaś w przypadku niniejszego postępowania, odpowiedź nie jest jednoznaczna.

W kryteriach technicznych najwięcej punktów można zdobyć za najniższe zużycie paliwa i to na tym polu zapewne (oprócz ceny) będzie toczył się ostateczny pojedynek.

Kto stanie w szranki, a kto jednak zrezygnuje? Dowiemy się w dniu 29 kwietnia.