Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Jakie elektryki przyjadą do Szczecinka po Ursusach? Analiza SWZ

infobus
03.11.2022 13:00

Szczecinek poszukuje dostawcy pięciu sztuk fabrycznie nowych autobusów elektrycznych oraz ładowarek mobilnych. Autobusy i ładowarki mają być dostarczone do miasta w ciągu 11 miesięcy od podpisania umowy z wykonawcą.

O finansowaniu i formalnościach tego przetargu pisaliśmy wcześniej w InfoBusie. Standardowo przyszedł czas na szczegółową analizę SWZ w zadaniu autobusowym.

Kryteria oceny ofert

Zamawiający wybierze najlepszą ofertę na podstawie oceny trzech kryteriów:

  • ceny – 60 pkt,
  • warunków gwarancji i serwisu – gwarancja całopojazdowa i gwarancja na układ napędowy powyżej 84 miesięcy oraz gwarancja na magazyny energii powyżej 96 miesięcy – łącznie 30 pkt,
  • zasięg autobusu – co najmniej 270 km – 10 pkt.
fot. Ursus

Specyfikacja techniczna

Pięć autobusów solowych ma mieć długość od 11,8 do 12,2 m, a wysokość max. 3,4 m. Autobusy muszą pomieścić minimum 70 pasażerów, w tym minimum 22 na miejscach siedzących. Pojazdy mają być napędzane silnikiem elektrycznym centralnym lub silnikami zbudowanymi zbudowanych w osi napędowej o sprawdzonej konstrukcji. Łączna minimalna moc silników musi wynieść 160 kW. Magazyn energii trakcyjnej elektrycznej układu napędowego o pojemności nominalnej minimum 380 kWh musi zapewnić w trakcie eksploatacji autobusu na linii autobusowej dzienny przebieg minimum 240 km, bez konieczności ładowania akumulatorów. Każdy autobus musi być wyposażony w  system ładowania akumulatorów trakcyjnych za pomocą wtyczki (plug-in) oraz w mobilną ładowarkę zewnętrzną o mocy ładowania akumulatorów w dwóch zakresach 40/80 kW (ładowanie noc/dzień).

Przechodzimy do środka autobusów, gdzie na przodzie znajdzie się wydzielona kabina kierowcy typu ,,zamkniętego” z pełnowymiarowymi drzwiami. Zamawiający nie dopuszcza wykorzystania skrzydła pierwszych drzwi jako drzwi wejściowych do kabiny kierowcy. Z kolei w przedziale pasażerskim znajdą się uniwersalne siedzenia o modułowej budowie. Konstrukcja foteli ma być lekka, trwała, z jednoczęściowej bryły siedziska wykonana w całości z tworzywa sztucznego o ergonomicznym kształcie, bez podłokietników.

Miasto duży nacisk położyło na bezpieczeństwo kierowców i pasażerów. Zamawiający wymaga, aby elektryki były wyposażone w asystenta skrętu w prawo oraz asystenta pracy kierowcy - aktywny system ostrzegający przed kolizją informujący kierowcę w czasie rzeczywistym o sytuacji wokół pojazdu oraz asystent pasa ruchu.

Autobusy muszą zostać wyposażone w system informacyjnych tablic elektronicznych zewnętrznych, diodowych, wykonanych w technologii LED. Wewnątrz znajdą się dwie tablice – podsufitowa, wykonana z matrycy LCD o minimalnej przekątnej 22 cale (umożliwiająca prezentowanie istotnych z punktu widzenia pasażera informacji o oznaczeniu linii, kierunku jazdy, trasie przejazdu, o bieżącym przystanku, aktualnym czasie) oraz boczna umieszczona przed II drzwiami pojazdu (ma ona przedstawiać przebieg trasy w formie graficznej informacji (wszystkie przystanki na trasie, ulice, informacje o przesiadkach).

Kto po Ursusie?

Ostatnim dostawcą autobusów elektrycznych w Szczecinku, jak powszechnie wiadomo, był Ursus. Przyszedł czas, aby wypełnić tę lukę. Biorąc pod uwagę wymogi w zakresie bezpieczeństwa pracy kierowcy, naturalnym faworytem wydaje się być Mercedes, który specjalizuje się w tej kwestii. Czy producent z logo gwiazdy wykorzysta tę szansę? Przekonamy się w dniu 24 listopada, kiedy zaplanowano otwarcie ofert.