Jakie elektryki przyjadą do Swarzędza? Analiza SWZ

Gmina Swarzędz poszukuje dostawcy pięciu sztuk fabrycznie nowych autobusów elektrycznych klasy MAXI.
Autobusy mają być dostarczone do miasta partiami, z czego ostatnie sztuki przyjadą najpóźniej do 24 miesięcy od podpisania umowy z wykonawcą. O finansowaniu i formalnościach tego przetargu pisaliśmy wcześniej w InfoBusie. Standardowo przyszedł czas na szczegółową analizę SWZ.
Kryteria oceny ofert
Zamawiający wybierze najlepszą ofertę na podstawie oceny dwóch kryteriów: ceny (60%), parametrów techniczno-eksploatacyjnych (40%). W kryteriach technicznych najwięcej punktów można zdobyć za następujące rozwiązania:
- materiał elementów konstrukcyjnych szkieletu nadwozia szkieletu/ kratownicy, ramy/ podwozia - profile ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 10088 lub normą równoważną) lub aluminium – 10 pkt,
- materiał poszycia zewnętrznego nadwozia (elementy ścian bocznych, dachu, ściany przedniej, tylnej, drzwi i pokryw) - aluminium, blachy ze stali odpornej na korozję zgodnie z PN-EN 10088 lub normą równoważną, tworzywa sztuczne przeznaczone do stosowania na zewnątrz, charakteryzujące się bardzo wysoką odpornością na uderzenia, zarysowania i nie wymagające dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego – 6 pkt,
- wysokość od podłoża wszystkich wejść pasażerskich autobusu, zawierająca się w zakresie od 320 do 350 mm (włącznie) – 6 pkt,
- zużycie energii elektrycznej do 120 kWh/100 km – 10 pkt,
- zaoferowanie autobusów wyposażonych w 100% oświetlenie wewnętrzne i zewnętrzne wykonane w technologii LED, nie wyłączając świateł mijania i drogowych – 4 pkt,
- zaoferowanie przez wykonawcę gwarancji trwałości pod kątem wydajności baterii trakcyjnych na 6 lub więcej lat – 4 pkt.
Specyfikacja techniczna
Pięć autobusów solowych ma mieć długość od 11,8 do 12,2 m, a wysokość max. 3,4 m. Autobusy muszą pomieścić minimum 80 pasażerów, w tym minimum 27 na miejscach siedzących. Pojazdy mają być napędzane silnikiem elektrycznym, centralnie umieszczonym, asynchronicznym, o mocy umożliwiającej osiągnięcie przez pojazd warunków jezdnych analogicznych do autobusów z napędem konwencjonalnym, tj. minimum 150 kW. Układ napędu musi posiadać funkcję odzyskiwania energii hamowania i wykorzystywać ją do doładowania zastosowanego systemu magazynowania energii oraz być wyposażony w przetwornicę napięcia zasilania silnika trakcyjnego w technologii SiC. Baterie trakcyjne będą wykonane w technologii NMC. Ich pojemność nominalna ma wynosić minimum 275 kWh. Powinny być zabudowane w sposób umożliwiający ich wymianę w warunkach warsztatowych zamawiającego. Zdolność magazynowania energii w pojeździe musi umożliwić przejechanie autobusem co najmniej 200 km, bez konieczności doładowywania baterii trakcyjnych. Ładowanie baterii będzie odbywać się poprzez złącze plug-in oraz przez pantograf.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Przechodzimy do środka autobusów, gdzie na przodzie znajdzie się wydzielona kabina kierowcy typu ,,zamkniętego”, zamykana na zamek patentowy, z zamykanym okienkiem do sprzedaży biletów, wyposażona w stolik do przyjmowania monet. Z kolei w przedziale pasażerskim znajdą się siedzenia, których szkielety będą wykonane z tworzywa sztucznego lub stali nierdzewnej, wyklejone wykładziną tapicerowaną z możliwością łatwego zmywania, demontażu i montażu, odporne na „graffiti".
Elektryki będą wyposażone w komplet diodowych, elektronicznych tablic informacyjnych. Wewnątrz znajdzie się monitor LCD o wymiarach minimum 19 cali (format panoramiczny) z wandaloodporną obudową.
Jeden typ
Swarzędz stawia na konkretne rozwiązania w zakresie technologii napędu i baterii trakcyjnych. Dodatkowo gmina premiuje w kryteriach technicznych konstrukcje ze stali nierdzewnej lub aluminium. To wszystko łącznie składa się na fakt, że w tym przetargu jest właściwie tylko jeden faworyt – Solaris. Czy nasz typ się sprawdzi? Przekonamy się w dniu 6 lutego, kiedy zaplanowano otwarcie ofert.