Jakie elektryczne autobusy pojawią się w Giżycku? Sprawdzamy SWZ
Gmina Giżycko już niebawem otworzy oferty w przetargu na autobusy elektryczne i stacje ładowania. Inwestycja jest realizowana w ramach projektu pod nazwą: „Rozwój zrównoważonego transportu publicznego w Gminie Giżycko”, dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach RPO Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata 2014–2020.
O tym temacie pisaliśmy już wcześniej w InfoBusie. Jakie konstrukcje są przedmiotem zainteresowania zamawiającego? Sprawdzamy poniżej.
Ocena ofert
Przy wyborze najkorzystniejszej oferty zamawiający będzie się kierował tylko dwoma kryteriami:
- ceną oferty brutto - 60%,
- okresem gwarancji jakości - 40% - w tym: okresem gwarancji jakości całopojazdowej (60 pkt) oraz okresem gwarancji na stacje ładowania pojazdów elektrycznych (40 pkt).
Wśród kryteriów oceny ofert zabrakło kryteriów technicznych, które są standardem w przetargach na nowe autobusy. Z drugiej strony oznacza to, że zamawiający nie faworyzuje żadnych konkretnych rozwiązań technicznych, co też otwiera drogę do startu w przetargu dla większej liczby producentów.
Jakie autobusy?
Giżycko poszukuje elektryków klasy MIDI o długości do 10,5 m. Autobusy będą mogły przewieźć 55 pasażerów, w tym 22 na miejscach siedzących. Mają to być konstrukcje niskopodłogowe, lecz zamawiający dopuszcza część wysokopodłogową, która zajmie nie więcej niż 30% podłogi. Pojazdy będą napędzane silnikiem/silnikami elektrycznymi o mocy nie mniejszej niż 150 kW. W elektrykach mają być zamontowane baterie, których minimalna pojemność nie może być mniejsza niż 200 kWh, zaś zasięg autobusów na jednym ładowaniu ma wynosić minimum 180 km. Magazyny energii będą się ładowały poprzez złącze plug-in.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Kabina kierowcy ma być zamknięta, z zamkiem na klucz patentowy z możliwością blokowania drzwi od środka przez kierowcę.
Pasażerowie pojadą na siedzeniach typu miejskiego, z miękką wkładką na siedzisku i oparciu, odpornych na ścieranie i zabrudzenie. Ich szkielety mają być wykonane z tworzywa sztucznego. Ponadto, do wyposażenia autobusów należeć ma m.in. klimatyzacja, ładowarki USB system informacji pasażerskiej LED i LCD, system zliczania potoków pasażerskich, monitoring.
MIDI ograniczenie
Producenci tacy jak MAN, Mercedes, czy też Volvo nie dysponują autobusami elektrycznymi o długości do 10,5 m. W związku z tym nie należy się spodziewać ich udziału w tym postępowaniu przetargowym.
Walka o zamówienie rozegra się zapewne pomiędzy Autosanem i ARP. O tym kto ostatecznie złoży ofertę przekonamy się w dniu 1 lutego.