Jakie elektryczne autobusy dla MZK Zamość? Analiza SWZ
Miejski Zakład Komunikacji w Zamościu ogłosił postępowanie przetargowe na dostawę autobusów elektrycznych i ładowarek.
Zamówienie nie zostało podzielone na części mimo, że obejmuje różne pojemności autobusów, jak i dostawę ładowarek. Na temat tego przetargu pisaliśmy już w InfoBusie wcześniej. Teraz przyszedł czas na analizę preferencji zamawiającego w zadaniu autobusowym.
Kryteria oceny ofert
MZK zamierza przyznawać punkty wykonawcom w zaledwie dwóch kryteriach:
- ceny – 80 pkt,
- okresu gwarancji na magazyny energii elektrycznej w autobusach – 120 miesięcy – 20 pkt.
I w zasadzie tyle w temacie punktacji. Przechodzimy wiec do opisu, jakie mają być pierwsze elektryki dla Zamościa. Pojazdy mają mieć długość od 11,8 do 12,2 m (solo) i od 17,5 do 18,75 m (przegubowce), a ich wysokość nie może przekroczyć 3,4 m. Autobusy będą napędzane wyłącznie silnikiem elektrycznym, umieszczonym w podwoziu i współpracującym za pośrednictwem wału napędowego z mostem napędowym lub silnikami elektrycznymi umieszczonymi bezpośrednio w piastach mostu napędowego lub też w moście napędowym. Zamontowany w autobusach napęd elektryczny musi umożliwiać trakcję jazdy nie gorszą od trakcji autobusu wyposażonego w klasyczny układ napędowy diesla.
Elektryczny układ napędowy autobusu musi być zasilany wyłącznie z zabudowanego w autobusie magazynu energii elektrycznej, (służącego do magazynowania energii elektrycznej) wymagającego okresowego doładowywania z zewnętrznych ładowarek przewodowych typu plug–in. Całość napędu elektrycznego musi być zarządzana przez elektroniczny system zapewniający optymalne wykorzystanie energii elektrycznej gwarantując tym samym możliwie jak największe przebiegi autobusu i optymalne dla ruchu miejskiego osiągi. Łączna pojemność energetyczna (nominalna) magazynu energii nie może być mniejsza niż 440 kWh (MAXI) i 520 kWh (MEGA), jednakże wymagana energia dostępna dla zamawiającego, nie może być mniejsza niż 265kWh (MAXI) i 310 kWh (MEGA).
Czas na przedział pasażerski, gdzie będą zamontowane siedzenia o ergonomicznym kształcie, zaopatrzone w łatwo wymienialne miękkie wkładki tapicerowane na całej powierzchni w oparciu i siedzisku. Miejsce pracy kierowcy to wydzielona kabina kierowcy typu „zamkniętego” z pełnowymiarowymi drzwiami (przeszklonymi co najmniej w 40%), wyposażona w otwory w szybie drzwi ułatwiające komunikację głosową z pasażerem oraz w zamykane okienko do sprzedaży biletów. MZK nie dopuszcza wykorzystania skrzydła pierwszych drzwi jako drzwi wejściowych do kabiny kierowcy.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Autobusy będą wyposażone w tablice kierunkowe zbudowane w oparciu o diody LED lub RGB LED emitujące światło koloru białego lub koloru bardzo zbliżonego do białego. Wewnątrz elektrobusów znajdzie się tablica informacyjna (w przegubowcach będą dwie tablice) wykonana w postaci ekranu LCD lub LED o przekątnej minimum 21,5 cali. Jej zadaniem będzie prezentacja rozkładu jazdy (linii identycznej jak na tablicach zewnętrznych), pokazująca, co najmniej 5 kolejnych przystanków w formie tekstowej lub graficznej, pod postacią tzw. „koralików”.
Podsumowanie
MZK zrezygnowało z kryteriów technicznych, a więc nie można w tym przypadku mówić o jakichkolwiek preferencjach co do konkretnego producenta.
Jakąś podpowiedzią może być jednak sposób ładowania elektrobusów. Zdecydowano się na ładowanie pojazdów tylko poprzez łącze plug-in. Specjalistą od takich elektrobusów jest MAN. W postępowaniu tym nie powinno również zabraknąć Solarisa. I to są właśnie – nasze dwa typy. Czy tak rzeczywiście będzie – dowiemy się podczas otwarcia ofert, tj. w dniu 19 sierpnia.