Jakie elektryczne autobusy dla Legnicy? Analiza
Legnica jest pierwszym miastem, które rozpoczęło konsultacje społeczne projektu Analizy kosztów i korzyści związanych z wykorzystaniem przy świadczeniu usług komunikacji miejskiej autobusów zeroemisyjnych, wykonanej zgodnie z wymogami ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych.
Zdaniem autorów opracowania, najbardziej optymalnym w sieci legnickiej komunikacji miejskiej typem autobusu zeroemisyjnego będzie autobus akumulatorowy elektryczny ładowany za pomocą pantografu. Autobusy elektryczne przewidziano do obsługi 4 linii, określonych mianem całościowo elektryfikowanych. Dla zwiększenia stopnia wykorzystania autobusów elektrycznych, gwarantującego obniżenie kosztów funkcjonowania komunikacji miejskiej dzięki niższym kosztom zużycia energii elektrycznej w porównaniu do kosztów zużycia oleju napędowego, wyodrębnione zostały także częściowo i uzupełniająco elektryfikowane linie. To na nie w porach pozaszczytowych i w weekendy autobusy elektryczne będą przekierowywane z linii całościowo elektryfikowanych.
Cel minimum: 20 elektrobusów
Celem spełnienia ustawowego wymagania udziału autobusów zeroemisyjnych w wysokości co najmniej 30% we flocie operatora, legnickie MPK będzie musiało nabyć 20 autobusów elektrycznych przed 2028 r., Oprócz ładowarek zajezdniowych autobusy będą doładowywane przez 3 terenowe ładowarki pantografowe.
W analizie przedstawione zostały nakłady inwestycyjne w tabor i infrastrukturę oraz korzyści możliwe do uzyskania w wyniku rozpoczęcia eksploatacji autobusów zeroemisyjnych, do których zaliczono m.in. ograniczenie emisji lokalnej i zmniejszenie poziomu hałasu. W przypadku autobusów elektrycznych wskazano także wzrost emisji gazów cieplarnianych i szkodliwych substancji wytwarzanych podczas produkcji energii elektrycznej w Polsce. Co ciekawe, posłużono się najnowszymi danymi z raportu KOBIZE, z którego wynika zmniejszenie w ostatnich latach emisji dwutlenku węgla, tlenków azotu, dwutlenku siarki i cząstek stałych przy wytwarzaniu prądu w Polsce.
Czy warto?
Finalnie wyniki analizy finansowej i ekonomicznej wskazują na przewagę kosztów nad korzyściami płynącymi z eksploatacji autobusów zeroemisyjnych w Legnicy. To oznacza, że Legnica może nie realizować obowiązku minimalnego udziału autobusów zeroemisyjnych wynikającego z ustawy o elektromobilności.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Niemniej jednak Gmina Legnica deklaruje, że będzie sukcesywnie wprowadzać do ruchu autobusy elektryczne, jeśli na ich zakup uda się otrzymać stosowne dofinansowanie z programów krajowych lub wspólnotowych.
Projekt dokumentu dla Legnicy opracowało wrocławskie Trako Projekty Transportowe – a z jego treścią można zapoznać się TUTAJ.
Równoległe czekamy na konsultacje społeczne w innych miastach, liczących co najmniej 50 tysięcy mieszkańców, które analizę kosztów i korzyści dla autobusów zeroemisyjnych muszą opracować do końca bieżącego roku.
„