Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Jakie elektrobusy dla PKM Czechowice-Dziedzice? SIWZ!

infobus
24.11.2020 10:30

Czechowice-Dziedzice będą miały pierwsze autobusy elektryczne – i to przegubowe. Trwa postępowanie przetargowe mające na celu wyłonienie dostawcy dwóch przegubowych pojazdów i przy okazji wykonawcy, który zbuduje infrastrukturę ładowania.

Zakres zamówienia

Czechowickie zamówienie zatem obejmuje:

  • dostawę dwóch fabrycznie nowych, niskopodłogowych autobusów przegubowych z napędem elektrycznym,
  • zaprojektowanie i budowę stacji szybkiego ładowania autobusów z ładowarką pantografową przy ulicy Nad Wisłą w Czechowicach-Dziedzicach,
  • zaprojektowanie i budowę stacji wolnego ładowania wraz z zasilaniem energetycznym zlokalizowanej na terenie zajezdni autobusowej PKM.

Zamawiający daje zwycięzcy dużo czasu na dostarczenie elektrobusów bowiem mają się one pojawić w bazie PKM do 31 marca 2022 roku.

Przyszedł czas na przyjrzenie się dokładnym preferencjom zamawiającego. Zaglądamy do treści SIWZ.

Kryteria oceny ofert

Zamawiający wybierze najlepszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (80%), oceny technicznej (18%), okresu gwarancji i rękojmi na cały przedmiot zamówienia (2%).

Wśród kryteriów technicznych, PKM wyodrębnił następujące rozwiązania, za które przyzna najwięcej punktów:

  • największa zaoferowana pojemność magazynu energii – 4 pkt,
  • najniższe zużycie energii elektrycznej – 4 pkt,
  • autobusy wyposażone w napęd z silnikami elektrycznymi asynchronicznymi umieszczonymi w osi napędowej – 3 pkt,
  • 3-częściowa szyba czołowa – 1 pkt,
  • szyby atermiczne z zaciemnieniem 60% lub powyżej – 1 pkt,
  • zawieszenie osi przedniej zależne – 1 pkt,
  • zastosowany system ładowania pantografowego - pantograf zamontowany na autobusie – 2 pkt,
  • konstrukcja nośna autobusów: stal odporna na korozję – nierdzewna – 2 pkt.

Specyikacja techniczna

Dwa autobusy przegubowe mają mieć długość od 17,0 do 18,745 m, a wysokość max. 3,40 m. Wysokość wejścia we wszystkich drzwiach nie może przekraczać 340 mm. W standardzie jak zwykle przewidziano funkcję przyklęku, która pozwoli obniżyć wysokość wejścia. Autobusy mają być napędzane silnikami zintegrowanymi z osią napędową lub silnikiem centralnym. Układ napędu ma odzyskiwać energię hamowania i wykorzystywać ją do doładowania magazynów energii. Energia elektryczna może być magazynowana w akumulatorach, superkondensatorach lub innych urządzeniach, będących wynikiem postępu technicznego o porównywalnych lub lepszych zdolnościach magazynowania energii w stosunku do akumulatorów lub superkondensatorów. Ładowanie magazynu musi odbywać się przy wykorzystaniu dwóch systemów: przewodowego, zewnętrzną ładowarką typu „plug-in” o mocy co najmniej 100 kW i prądzie ładowania 200A oraz systemem pantografowym zamontowanym na autobusie zakończonym głowicą stykową w kształcie trapezu wyposażoną w pola kontaktowe.

Wentylacja naturalna elektrobusów ma się odbywać przez przesuwne górne partie bocznych okien rozmieszczonych po lewej i prawej stronie (ścianie) autobusu. Z kolei wentylacja wymuszona – to wentylatory elektryczne dachowe dwukierunkowe (minimum dwie sztuki) o regulowanym wydatku powietrza. Autobusy muszą być wyposażone w urządzenia klimatyzacyjne przestrzeni pasażerskiej pierwszego i drugiego członu, oraz kabiny kierowcy. Klimatyzacja powinna mieć wydajność chłodzenia nie mniej niż 23 kW na każde urządzenie. W przestrzeni pasażerskiej znajdą się poręcze pionowe wyposażone w punkty świetlne w technologii LED, a także fotele z tworzywa sztucznego lub stalowe wyklejone wykładziną tapicerowaną (piankowane) z możliwością łatwego zmywania, demontażu i montażu.

Dla kierowcy przewidziano kabinę wydzieloną typu zamkniętego (jednak zamawiający dopuszcza konstrukcję prawej ściany kabiny o wysokości minimum 60% zabudowy) i zapewniająca wentylację kabiny. System informacji pasażerskiej to oczywiście tablice kierunkowe zewnętrzne – wykonane w oparciu o diody koloru białego. Ponadto, wewnątrz znajdą się dwie tablice o przekątnej minimum 22 cale. Ich zadaniem będzie prezentacja zmiennych treści w zależności od stanu pozostałej do zrealizowania trasy. Na 10 minut przed planowanym odjazdem z przystanku początkowego w sposób automatyczny tablice kierunkowe i tablice wewnętrzne muszą wyświetlać pozostały do odjazdu czas naprzemiennie z wyświetlanym kierunkiem docelowym. Dodajmy jeszcze, że autobusy będą wyposażone w system automatycznego zliczania pasażerów i monitoring.

Podsumowanie

PKM chce przede wszystkim by było tanio (80% wagi ceny w kryteriach oceny ofert). Dopiero w dalszym rzędzie stoi ocena techniczna, której różnice punktowe przy poszczególnych rozwiązaniach są niewielkie. Jest jednak jeden (a może nawet i dwóch) producent, który może być beneficjentem preferencji PKM.

Kto sprosta wymaganiom SIWZ? Musimy poczekać do otwarcia ofert, które przewidziano w dniu 16 grudnia.