Jakie będą pierwsze elektrobusy KA Świnoujście? Analiza SWZ
Do Świnoujścia w przyszłym roku przyjedzie pięć Solarisów z silnikiem diesla i jest szansa, że nie będą to jedyne nowe nabytki.
W toku jest bowiem przetarg Komunikacji Autobusowej Świnoujście na dostawę czterech elektrobusów. O ogłoszeniu tego przetargu pisaliśmy już w InfoBusie. Elektryki mają być dostarczone do nadmorskiego miasta w ciągu 10 miesięcy od podpisania umowy z wykonawcą. Przyszedł czas na analizę wymogów technicznych wobec kupowanych autobusów.
Punktacja ofert
KA Świnoujście będzie oceniać oferty mając na uwadze dwa kryteria: cenę (60%), kryteria techniczne (40%). Przechodzimy do kryteriów technicznych, gdzie zamawiający przyzna najwięcej punktów za:
- najniższe zużycie energii elektrycznej – 40 pkt,
- gwarancja na baterie trakcyjne – 8 lat – 30 pkt,
- liczba miejsc dla pasażerów powyżej 50 – 15 pkt,
- silnik napędowy – centralny – 10 pkt,
- wykonanie poszycia dachu ze stali odpornej na korozję nierdzewnej (zgodnie z PN-EN 10088) lub aluminium – 5 pkt.
Specyfikacja techniczna
Cztery elektrobusy mają mieć długość od 6 do 9,5 m i wysokości 3,4 m. Wymagane są autobusy z niską podłogą, bez stopni poprzecznych na całej powierzchni przeznaczonej dla pasażerów stojących. Pasażerowie wejdą na ich pokład przez drzwi w układzie 2-2-0 lub 1-2-0. Pojazdy mają być napędzane silnikiem elektrycznym centralnym lub w piastach kół, o mocy minimalnej 140 kW. Elektrobusy muszą posiadać ładowarkę będącą elementem ich wyposażenia, zasilaną z gniazda trójfazowego 400V. Do tego, konieczny jest kabel zasilający o długości uzgodnionej z zamawiającym zapewniający podłączenie ładowarki z gniazdem 32A. Ładowanie baterii będzie się odbywać przez złącze plug-in. Minimalna pojemność akumulatorów to z kolei 200 kWh.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Autobusy mają posiadać całkowicie wygrodzoną kabinę kierowcy wyposażoną w drzwi (łączące kabinę kierowcy z częścią pasażerską) wyposażone w okienko i półeczkę do sprzedaży biletów. Siedzenie (fotel) kierowcy powinien posiadać zawieszenie pneumatyczne i pełną regulację bezstopniową (w płaszczyźnie pionowej i poziomej), w zależności od indywidualnych potrzeb kierowcy oraz funkcją obrotu fotela, wyposażony w podłokietnik i zagłówek lub zagłówek zintegrowany.
W przestrzeni pasażerskiej będą zabudowane podwójne ładowarki do urządzeń mobilnych (4 sztuki). Pasażerowie będą mieli do dyspozycji fotele o ergonomicznym kształcie, odporne na zniszczenie, o powierzchniach utrudniających naniesienie napisów typu „graffiti". Wkładki tapicerskie siedzisk i oparcia powinny być wyposażone w łatwo wymienialną gąbkę (piankę) zmiękczającą pod tapicerką. Ochłodę w upalne dni zapewni klimatyzacja przestrzeni pasażerskiej oraz kabiny kierowcy. Autobusy będą wyposażone w tablice kierunkowe LED wykonane w oparciu o diody w kolorze bursztynowym. Informację pasażerską wewnątrz pojazdów ma zapewnić jedynie tablica podsufitowa LCD o przekątnej około 22 cale.
Długościowa różnorodność
KA Świnoujście daje wykonawcom sporą dowolność jeśli chodzi o długość autobusów. Zakres od 6 do 9,5 m pokazuje, że możemy się spodziewać minibusów – np. Karsana albo bardziej tradycyjnych autobusów, jak np. Solaris Urbino 9 LE electric, czy też ARP E-Vehicles ze swoim Pilea 8,6 E. Szykuje się zatem ciekawe otwarcie ofert, które zaplanowano na dzień 16 grudnia.