Jakie będą pierwsze elektrobusy dla Wrocławia? Sprawdzamy SIWZ
MPK Wrocław będzie miało pierwsze autobusy elektryczne i to od razu przegubowe.
O tym wydarzeniu pisaliśmy już tutaj. Termin wykonania zamówienia to maksymalnie aż 500 dni od podpisania umowy.
Standardowo przyszedł czas na szczegółową analizę SIWZ.
8 SPOSOBÓW NA ZDOBYCIE PUNKTÓW
Zamawiający wybierze najlepszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów:
- ceny 50 pkt,
- okresu gwarancji i rękojmi na magazyny energii elektrycznej w oferowanych autobusach – gwarancja i rękojmia równa lub dłuższa niż 94 miesiące – 10 pkt,
- okresu gwarancji i rękojmi oferowanych autobusów z wyłączeniem magazynów energii elektrycznej – gwarancja i rękojmia równa lub dłuższa niż 46 miesięcy – 10 pkt,
- okresu gwarancji i rękojmi na stanowisko szybkiego ładowania oraz system szybkiego i wolnego ładowania – gwarancja i rękojmia równa lub dłuższa niż 46 miesięcy – 10 pkt,
- poszycia bocznego w panelach z podziałem poziomym i pionowym – 7 pkt,
- systemów poprawiające bezpieczeństwo jazdy – autobusy zostaną wyposażone w aktywny tempomat posiadający homologację zapobiegający najechaniu na obiekty ruchome i nieruchome przed pojazdem z funkcją ostrzegania akustycznego, optycznego – 5 pkt,
- rozwiązań technicznych umieszczenia silnika/silników trakcyjnych – asynchroniczne lub synchroniczne silniki elektryczne trakcyjne zintegrowane z osią napędową – 4 pkt,
- zastosowania automatycznego systemu detekcji i gaszenia pożarów magazynu energii – 4 pkt.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
WROCŁAWSKIE ELEKTRYKI
11 autobusów przegubowych ma mieć długość od 18 do 18,75 m, a wysokość max. 3,5 m. Wysokość wejścia we wszystkich drzwiach nie może przekraczać 340 mm. W standardzie jak zwykle przewidziano funkcję przyklęku, która pozwoli obniżyć wysokość wejścia. MPK dopuszcza rozwiązania w zakresie napędu poprzez zastosowanie jednego centralnego lub wielu silników elektrycznych w osi kół/w osiach z zastrzeżeniem, że moc uzyskana zagwarantuje pełne funkcjonowanie pojazdu wraz z osprzętem i wyposażeniem w skrajnie niekorzystnych warunkach w ruchu miejskim. Autobusy mają być wyposażone w funkcję odzysku energii kinetycznej podczas hamowania dla potrzeb wykorzystania do celów trakcyjnych. Z kolei magazyn energii musi być przystosowany do eksploatacji w sposób ciągły, w warunkach atmosferycznych występujących w polskiej strefie klimatycznej. MPK chce, by magazyny energii można było ładować wtykowo (ładowanie wolne) i przy pomocy pantografu (ładowanie szybkie i wolne). W przestrzeni pasażerskiej znajdą się fotele o budowie modułowej, profilowane. Siedzenia będą atestowane z tworzywa sztucznego wyklejone wykładziną tapicerowaną z możliwością oddzielnego montażu i demontażu tapicerowanej wkładki siedziska i oparcia. Pasażerowie będą mieli do dyspozycji półki na bagaż zamontowane na nadkolach. Stanowisko pracy kierowcy to kabina w pełni oddzielona od przedziału pasażerskiego – obejmująca pierwszą połowę pierwszych drzwi. MPK wymaga, aby kierowca mógł wejść do kabiny przez pierwsze skrzydło pierwszych drzwi (nie będzie ono przeznaczone dla pasażerów). Szyba przednia autobusu ma być panoramiczna. Zamawiający w sposób bardzo szczegółowy określił wymagania dotyczące systemu informacji pasażerskiej. Wrocławskim standardem są wyświetlacze kierunkowe – z numerem linii w kolorze białym oraz kierunkiem jazdy w kolorze bursztynowym. MPK chce, aby wewnątrz każdego elektryka znalazły się 4 rodzaje wyświetlaczy: wyświetlacz trasowy – minimum 22 cale, wyświetlacz trasowy i reklamowo-informacyjny – minimum 37 cali, wyświetlacz trasowy – minimum 37 cali oraz wyświetlacz reklamowo-informacyjny – minimum 19 cali.
KTO GWIAZDĄ PRZETARGU?
Po analizie SIWZ można zdecydowanie wskazać wykonawcę, który może zdobyć komplet punktów w kryteriach oceny ofert – a jest nim Mercedes. Mamy tutaj casus gdyński z kryterium „aktywnego tempomatu”, dzięki któremu producent z logo gwiazdy zyskał przewagę nad konkurencją i wygrał tamtejszy dwuczęściowy przetarg. Czy w przypadku Wrocławia będzie podobnie? O tym, kto stanie do walki o pierwsze elektrobusy dla stolicy Dolnego Śląska dowiemy się 30 listopada.